Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SANYO SAP-CRV91EH problem!  (läst 8581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SANYO SAP-CRV91EH problem!
« skrivet: 22 december 2008, 14:17:23 »
Nu har våran luft/luft värmepump börjat strula så nu undrar jag här om någon har någon aning om vad det kan vara för fel?

Det började i våras att den inte startade efter ett kort strömavbrott! Den såg ut att fungera som vanligt när den startade efter det men den började aldrig att blåsa varmluft och efter ett tag började en röd lampa att blinka på innedelen. Läste manualen och där stog det att vi skulle kontakta service så vi gjorde det och felanmälde. Det kom hit en serviceman som kollade på den men naturligtvis gick den igång som vanligt när han var här.

Tiden gick och vi tänkte inte så mycket mer på detta eftersom det blev sommar och den aldrig användes något mer föränn nu i höst.
Körde igång den nu i höst och den gick hur bra som helst i flera månader. Tills vi fick besök av en elektriker som skulle koppla in en utelampa och då glömde vi bort att stänga av pumpen före.

Sedan när strömmen var tillbaka uppkom samma fel igen. Pumpen startade men började aldrig blåsa varmluft väntade säkert över en timme och det lät som kompressorn gick på maxfart på utedelen, men värmen uteblev! Slog av den och slog på den igen och då gick den i 10-30 sek tills det small till i utedelen och utedelen stannade + att innedelen blinkade rött.

Felanmälde på nytt och samma serviceman kom igen och han hittade inget fel men till slut gick den igång och han drog.

Gick bara ett tag så blev det samma fel på den efter ett kort strömavbrott eller något sådant. Kämpade på flera dagar med att få igång den så att den började blåsa varmluft utan resultat.

Fick igång den sedan efter någon dag efter att den varit avslagen några dagar. Funkade hur bra som helst i kanske 1-2 månader till strömmen råkade gå i huset pga. att en besökande att något fel på sin motorvärmarkabel.

Felanmälde igen! Samma serviceman kom och denna gång påstod han att han starkt trodde att vi hade något fel på strömtillförseln till pumpen!

Vilket jag tyckte lät helt befängt plus alla jag pratat med. Då borde den väl inte gå hur bra som helst så länge den har ström?
Detta problem som vi har med pumpen uppstår ENDAST när den haft strömbortfall och ska starta efter det!

Kan tilläggas att den gått hur bra som helst i ca. 4 år före allt detta med samma strömkabel direkt från propp skåpet utan förändringar varför skulle den nu helt plötsligt få för lite ström eller något sådant!?

Känns nästan som dom har fått slut på ideér och bara höftade till att det är störmmen det är fel på och att dom bara inte vill att det ska vara så enkelt som att det är luftvärmepumpen som har gått sönder!

Kan tilläggas att rören som innehåller kylmediumet inte blir varma när detta händer.
Nu har vi alltså snart väntat i ett år med att få denna maskin fixad eller utbytt! Och snart håller garantin på att gå ut med. Det är kanske det dom väntar på!

För oss som bor här och har sett problemen på nära håll känns det helt klart som att det är något fel på pumpen och inget fel med strömmen som dom vill ha det till! Vi är nu rätt less på detta! Blir sugen på att skaffa braskamin istället efter alla problem.

Glömde ju att tillägga att pumpen funkar inte alls nu. Den lyser och kompressorn går men den börjar alldrig att blåsa varmluft + att en röd lampa börjar blinka på innedelen efter ett tag!
Så nu använder vi inte pumpen alls pga detta! Har stått i ca. 1 månad nu vilket är trist med tanke på att det är vinter och det är nu man tjänar pengar!

Tacksam för all hjälp!
« Senast ändrad: 22 december 2008, 14:46:10 av sanyohater »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #1 skrivet: 22 december 2008, 14:25:07 »
kan sätta en ganska stor slant att det är växelventilen som spökar, alt magneten...........

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #2 skrivet: 22 december 2008, 14:27:02 »
Ok, tack för ditt snabba svar  :D
Vad grunnar du detta på?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #3 skrivet: 22 december 2008, 15:06:20 »
att växelventilen hänger sig när den plötsligt tappar spänningen, det är en magnet som spänningssätts under värmedrift & som tappar spänningen under avfrostning & kyldrift ibland kan den hänga sig när den plötsligt tappar spänningen om den går på högtryck........det brukar lossna om man knackar lite försiktigt på ventilen...men först skall man mäta så magneten har spänning.....

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #4 skrivet: 22 december 2008, 18:03:05 »
Så ni tror att det kan ha göra med strömmen då?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #5 skrivet: 22 december 2008, 18:07:56 »
nej...växelventilen skall inte hänga sig då.......

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #6 skrivet: 22 december 2008, 21:19:16 »
Allmänt sett är det enkelt att ha sönder elektronik, när man inte startar/stoppar maskiner normalt.

Jag vet förstås ej om din pump har påverkats av de plötsliga spänningsbortfallen, men gissningsvis mår den inte bra av strömmen försvinner/kommer tillbaka under gångcykler.



Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #7 skrivet: 22 december 2008, 21:48:03 »
Men så ser ju verkligheten ut att strömmen bryts ibland av olika anledningar. Det kanske har hänt 4 ggr under dessa 4 år.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #8 skrivet: 22 december 2008, 21:49:43 »
Nu tror iaf inte jag att det är elektroniken som är sönder utan växelventil.....

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #9 skrivet: 23 december 2008, 08:42:48 »
Hei Sanyohater , prøv Ã¥ kjør kjøling nÃ¥r du starter opp . Ca. 20 min. før du slÃ¥r over pÃ¥ varmemodus . Kanskje du sÃ¥ blir Sanyo-elsker  ;)
Raptus  *vinkar*
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #10 skrivet: 23 december 2008, 09:50:38 »
Hei Sanyohater , prøv Ã¥ kjør kjøling nÃ¥r du starter opp . Ca. 20 min. før du slÃ¥r over pÃ¥ varmemodus . Kanskje du sÃ¥ blir Sanyo-elsker  ;)
Raptus  *vinkar*

Ok, tror du att det startar då? Var sitter växelventilen?

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #11 skrivet: 27 december 2008, 21:12:22 »
Kan man på något enkelt sätt kolla om det är något problem med strömmen då?

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #12 skrivet: 03 januari 2009, 20:42:37 »
Hei Sanyohater , prøv Ã¥ kjør kjøling nÃ¥r du starter opp . Ca. 20 min. før du slÃ¥r over pÃ¥ varmemodus . Kanskje du sÃ¥ blir Sanyo-elsker  ;)
Raptus  *vinkar*

Provade detta! Funkade ej! Vet någon här hur mycket man ska stå ut med innan man kan kräva en ny maskin?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2009, 08:51:47 »
Pumpen är väl över 4 Ã¥r? skall du  *vinkar*kräva en ny dÃ¥?

Utloggad sanyohater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: SANYO SAP-CRV91EH problem!
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2009, 00:23:14 »
Så du menar att jag kan kräva en ny maskin då? Nu går den då inte igång alls efter han var hit sist. Den blinkar då inte och visar inga felmeddelanden! Innedelen lyser som vanligt men börjar aldrig blåsa på läget varmt. Utedelen där går kompressorn på max utan skillnad, provat länge!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!