Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kan man förvänta sig av en grävning? Besviken eller normalt?  (läst 4247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
När vi skulle borra vårt berg-hål, så stötte vi på "skrot-berg" efter 96meter. Sagt och gjort så borrades ytterligare hål på andra sidan huset med gott resultat. Jag var självklart orolig för merkostnad, men entrepenören lovade att han skulle stå för grävningen.
Idag var dom och grävde hos oss, och jag reagerade lite på att killen verkade lite ovan vid grävaren, men tänkte inte lägga så mycket vikt på det.
Sen när vi står och snackar så säger han att han ska försöka lägga igen det så bra det går, men att man inte kan förvänta sig det bästa...?
Jag tänkte för mig själv att jag räknar väl iskallt med en slät trädgård som tidigare, fast utan gräs.

Såhär såg det ut när vi kom hem senare idag... Är det här normalt, eller borde jag bli besviken??
Jag måste ändå väga in att jag inte behöver betala extra för att han kopplar ihop två borrhål.










Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det kommer att sjunka så det brukar inte vara nån ide att lägga allt för mycket jobb på det redan nu släta till det till våren och så gräs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Tycker det ser helt normalt ut.
Går inte att gå med en bandmaskin utan att man får med sig lite gräsmatta. Då får man lägga ut plywood eller liknande och köra på.
Som påpekat kommer det att sjunka lite under vintern.
Jag skulle försöka lägga till de lösa gräsbitarna så gott det går just nu och sen får man fylla på med lite dressjord, gödesel och ev gräsfrö till våren

Utloggad Tegheim

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 176
  • Karma +0/-0
Dom har fyllt igen resten nu, och då passade han på att kratta lite. Ser bättre ut nu... :)

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Dom har fyllt igen resten nu, och då passade han på att kratta lite. Ser bättre ut nu... :)
Ok. Så när du bad oss uttala oss och när du själv tydligt visade vad du tyckte så var han inte ens klar? Som gammal hantverkare finns det inget värre än när kunder påpekar brister innan man fått chansen att göra färdigt. >:(
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Som gammal hantverkare finns det inget värre än när kunder påpekar brister innan man fått chansen att göra färdigt. >:(
Men det är väl bättre om kunden påtalar upplevda problem INNAN hantverkaren är färdig och farit där ifrån. Blir enklare för alla så?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Men det är väl bättre om kunden påtalar upplevda problem INNAN hantverkaren är färdig och farit där ifrån. Blir enklare för alla så?
Ok. Hos dig skulle inte jag vilja bygga. -Borde du inte måla 2 ggr här? Innan man hunnit måla andra svängen. -Borde det inte sitta någon list här? Innan man hunnit sockla. -Borde det inte bli varmt på golvet? Innan det gått tillräckligt lång tid för att man kan slå på golvvärmen(med tanke på flytspackel). När man säger att man är klar kan man ta diskussionen om eventuella brister. Innan man sagt det kan man ha en diskussion om vad som förväntas utföras. Om sådant inte är avhandlat i ett kontrakt. Jag uppfattade att ts går ut på ett forum och anser att hans entreprenör har gjort ett dåligt jobb innan han ens hunnit göra klart i och med att han skulle dit igen och fylla igen det sista och finplanera. Det är inte schysst. Var det en reklamation kunde gjorde efter att grävfirman sagt sig vara klara är det en annan sak.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu var det väl så att han undrade om det var normalt, eller om han ansåg att det fanns grund att klaga.
Eftersom entreprenören kom självmant så blev det väl aldrig något klagomål så vitt jag kan se.
Och inga namn på entreprenören har nämnts, så ingen skada bör vara åsamkad företaget ifråga.

Jag tycker personligen att det som kund är mycket bättre att man frågar innan en hantverkare är klar, om man vet med sig att man är noggrann.
När vi renoverade toaletten tidigare i år så meddelade jag redan vid offerten att jag var särskilt nogrann, och att de skulle få finna sig i att jag granskade deras arbete, och inte accepterade några genvägar.
Fick påminna hantverkaren om det ett par gånger när han tittade surt på mig, t.ex. när han målat två varv (och ansåg sig vara färdig) och det fortfarande lyste igenom lite från spacklet på några ställen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag förstår inte vad som är oklart.
Självklart ska man kunna klaga, självklart ska man kunna vara noggrann, självklart ska man kunna föra en dialog med sin hantverkare under byggtiden.
Men man kan inte klaga på att något inte är klart innan utföraren säger att det är klart.
(Under förutsättning att utlovad/avtalad tidplanering innehålls)
Hur många gånger ska man klaga på sitt nya husbygge då? 1 ggr varje eftermiddag i 2 månader?

Ditt exempel är jättedåligt Rickard. Du gjorde ju helt rätt. Han påstod ju att han var klar med taket. Det var inte som du förväntat dig. Självklart ska du klaga.
« Senast ändrad: 28 oktober 2011, 15:56:05 av DKT »
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Men nu har ju inte trÃ¥dskaparen hunnit klaga, han pejlade ju bara läget här i forumet om det var normalt att det sÃ¥g ut sÃ¥ där efter en grävning.  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Men nu har ju inte trÃ¥dskaparen hunnit klaga, han pejlade ju bara läget här i forumet om det var normalt att det sÃ¥g ut sÃ¥ där efter en grävning.  Sc:,h
Ja, det är ju en ganska konstig fråga. Någon gång under en grävning ser det säkert ut sådär. Någon gång säkert ännu värre. Det intressanta är väl hur det ser ut när det är klart?
Jag ser framför mig vad arg jag blivit om det var jag som höll på med ett jobb och jag hittar det halvfärdiga resultatet på ett internetforum med frågan -Skall det se ut så här?
Sen kan man kalla det för klaga eller vad man vill.
Det hade varit så ruskigt enkelt, och så mycket schysstare att bara ringa entreprenören och ställa frågan- Anser ni er klara? Om svaret är "-Nej, vi avser komma tillbaka och göra det sista" låter man honom göra det. Om svaret är "-Ja" kan man göra som ts.

Det KAN ju vara så att entreprenören sagt sig vara färdig och att ts gjorde en reklamation, då är det helt ok. Men jag tyder det inte så. Det är inte heller så att världen går under för vare sig mig eller någon annan av den här anledningen men tanken slog mig när jag läste TS inlägg om att grävaren varit tillbaka och gjort färdigt att TS varit lite tidig i sitt ifrågasättande. Därför mina kommentarer. Nu släpper jag det här tror jag. *vinkar*
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Dessutom vill jag säga att jag inte tycker ts uttryckte sig speciellt graverande mot grävaren i det här fallet. Det var mest principen jag ställde mig emot. Nu ska jag göra tacomiddag.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Givet förutsättningarna hade jag nog accepterat helt utan tjafs om borrarna hade lämnat så där.
Det tar en dag eller så att återställa och efter en sommar är gräset som innan.

Av flera anledningar verkar det som om du har stött pÃ¥ en ovanligt seriös borrare! Grattis 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 656
  • Karma +3/-1
Klart man måste kunna pejla av läget lugnt och fint på internet även under arbetets gång? Då kan man ju ta diskussioner i vettig ton under tiden hantverkarna är kvar istället för att det blir problem och man måste rätta till det efteråt? När grävaren tagit bort maskin osv osv t.ex?

Inte lätt att veta vad man ska förvänta sig, jag tog inte tråden som gnäll mot företaget utan snarare 'har jag haft för höga förväntningar?'.

Sen visade det sig ju att det var kanske okej som det var men TS fick det ännu bättre så det är ju bara gratulera? :)
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Många vill ju dessutom göra det enkla finputsningsarbetet själv för att hålla nere kostnaden, så grävarna kanske ser det som en 'option' på offererat arbete...
I just det här fallet verkar det dock ha ingått.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!