Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 1245, ECS40 och köprÃ¥d ang fläktkonvektor till garage  (läst 1371 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 3riksson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Jag behöver ha värme i garaget vilket är på ca 60kvm fullt isolerat förutom portarna
Idag har vi en 1245 8kw står i garaget med kulvert in i huset med 39c framledningstemp.
Till denna köpte jag en ECS 40 för länge sen som aldrig vart använd med cirkpump och shunt.

-Vill helst ha en fläktkonvektor som håller en "frostfri" temperatur i garaget som lägst
Självklart tittade jag på Julas först, men den verkar vilja ha för hög framledningstemp.
Finns det några vettiga alternativ som är gjorde för lågtemp?

-Sedan har vi nästan den viktigaste frågan, är ECS40 + konvektor rätt väg att gå?
-Kommer det fungera med styrningen?
-Hur ställer man in pumpen?
-Dimensionering, hur stor konvektor "behöver" jag?

https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/alla-produkter/NIBE-ECS-40-_-135
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/vattenburna-element/flaktkonvektor-416115/

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: 1245, ECS40 och köpråd ang fläktkonvektor till garage
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2019, 23:03:40 »
Låter intressant kombo ECS40 med fläkt-konvektor ??? Om man känner alla mått på garaget samt exakt konstruktion och byggnadssätt kan man räkna ut effekt- och energibehovet för garaget. Ta ett steg i taget med väggar, tak, golv, fönster och dörrar etc. Ventilationsförlusterna får man uppskatta. Man får också utgå från närmaste möjliga ort med klimatdata i förhållande till orten man bor. Jag gjorde detta för flera år sedan, har tyvärr lite halvdåligt isolerat garage som drar mer energi än jag trodde.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245, ECS40 och köpråd ang fläktkonvektor till garage
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2019, 08:02:01 »
Mellan tumme och pekfinger behöver du max 1,5 kW (30 m2 x 50 W/m2).
Jag tror att Julas modell kommer upp i detta vid DT = 20 C.
Sen känns det lite overkill med en ECS40, jag skulle koppla den direkt på framledningen med en T-koppling och en ventil som man kan justera flödet med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 3riksson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: 1245, ECS40 och köpråd ang fläktkonvektor till garage
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2019, 18:03:02 »
Mellan tumme och pekfinger behöver du max 1,5 kW (30 m2 x 50 W/m2).
Jag tror att Julas modell kommer upp i detta vid DT = 20 C.
Sen känns det lite overkill med en ECS40, jag skulle koppla den direkt på framledningen med en T-koppling och en ventil som man kan justera flödet med.

Ja den kanske duger storleksmässigt
Har läst att man kan sätta tempgivaren på ingående för att lurad den så inte automatiken bryter pga den låga framtempen, kanske funkar tillräckligt bra då?
ECS40 va tänkt att ha till ett par vanliga radiatorer men vart så mycket kladdande med rör och placeringar så jag skrotade den ideen.
Ett T-kors och en vanlig kulventil då tänker du? eller har man något mera seriöst alternativ för strypning?
Det strular inte till husets radiatorslinga då? tänker mest med att man "blöder" ur varmvattnet och sen blir väl returvattentempen "fel"?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: 1245, ECS40 och köpråd ang fläktkonvektor till garage
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2019, 13:01:30 »
Kulventil är kanske inte det bästa att reglera flöde med.
Jag skulle ta en sätesventil.
Blir det för högt flöde genom konvektorn så kommer det bli knas med flödet i huset.
Om man reglerar in ett lågt flöde genom konvektorn så påverkas inte huset särskilt mycket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!