Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reglering F2120  (läst 25813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snok

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Reglering F2120
« Svar #75 skrivet: 05 februari 2019, 21:40:33 »
Jeg kører auto frekvens igen, da den ikke går under 40Hz med egen frekvens kurve.
Nu siger du for lidt vand, ville det have været anderles med en mindre varmepumpe ?
Vølund/Nibe beregnede at det var en 16 jeg skulle have og en vvm310 fordi der var en buffer indbygget i den. Godt nok kun 50 liter.

Vattenvolym är beroende på VP-uteffekt/lägsta uteffekt. Vid. 30 Hz och ca 0grader ute ger en 16 minimum 5kW. Det är ganska ordentligt med energi..
En 16 skulle jag nog inte ha mindre än 300-350liter till. Du har 50 + ?  Hur mycket vatten har du i ditt värmesystem?

« Senast ändrad: 05 februari 2019, 21:47:24 av Snok »
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lÃ¥gtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushÃ¥llsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Kreller

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reglering F2120
« Svar #76 skrivet: 05 februari 2019, 22:36:44 »
Vattenvolym är beroende på VP-uteffekt/lägsta uteffekt. Vid. 30 Hz och ca 0grader ute ger en 16 minimum 5kW. Det är ganska ordentligt med energi..
En 16 skulle jag nog inte ha mindre än 300-350liter till. Du har 50 + ?  Hur mycket vatten har du i ditt värmesystem?

Jeg ved det ikke. Har 25m2 gulvarme og resten radiator og panelvarme. 168m2 hus i to plan.
Forstår dog ikke hvorfor den kører med 60Hz og med 7 grader over beregnet, når den kunne køre 30Hz og måske passe med beregnet fremløb. Tænker frekvensen er styret er ude temperatur. At den er tvunget til at køre en givet frekvens ved en given temperatur.
Ved de 3 grader vi har i dag ligger den på 32 - 42Hz og kører næsten en 1 time før den slukker. Da vi havde -1 grad den anden dag kørte den med minimum 60Hz og ca 1 halv time.

Utloggad jonas_wahlfrid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reglering F2120
« Svar #77 skrivet: 07 december 2021, 23:39:07 »
Har regler strategin förbättras i nyare versioner av mjukvaran?

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Reglering F2120
« Svar #78 skrivet: 10 december 2021, 20:52:02 »
En kollega har en VVM320S och där har de definitivt fixat en smartare kompressorstyrning. Den lägger sig på -100GM (kompressorstart kanske?) och tuffar. Inga onödiga stopp vad jag kunde se.

Själv har jag problem med klimatsystem 2 med senaste mjukvaran, så jag har inte provat.
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Utloggad jonas_wahlfrid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Reglering F2120
« Svar #79 skrivet: 15 december 2021, 10:15:37 »
Hej,
Jag försökte att hjälpa en person på FB med deras VVM-320 + F2120 12.

Bilder https://photos.app.goo.gl/BeVbWyp74SSPYuM19 visar frekvens och framlednings temperatur samt bör och ärvärde på framledningstemperatur . Så länge som värmepumpen inte slagit i max eller min frekvens, borde den försöka att följa börvärdet på framledningstemperaturen. Då ska man inte använda grad minuter. Så fungerar det tyvärr inte, utan det är precis lika illa som https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66187.0

Gradminuter är naturligtvis bra för att hantera reglerfel, efter avfrostning t.ex. har man lite energi att ta igen till huset. Men då adderar man naturligtvis extra energi till framlednings börvärdet, sen försöker man hålla börvärdet. Att hålla börvärdet ska inte vara några problem så längen man inte har nått min eller max på frekvensen till kompressorn.

Naturligtvis skulle det bli bättre med en liten tank till värmesystemet, men regler strategin bör kunna ses tydligt. Gradminuter behövs naturligtvis när man slår in min frekvens och måste stanna, samt när man slår i max frekvens och behöver hjälp av elpatron. Men i normalfallet ska man rimligen följa det beräknade framlednings börvärdet.

Problemet är att varje grad i onödan över vad som krävs i framlednings temperatur ger en lägre COP.

Blir det bättre om man manuellt ställer kompressorkurvan, manualen är inget vidare?

/Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!