0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I servicemenyn finns en kompressorkurva som bestämmer vilken frekvens som ska användas vid given utetemperatur, 5.1.23 om jag minns rätt. Den är linjär och man sätter vid vilken temperatur minfrekvens respektive maxfrekvens ska gälla. Idealt borde den vara bruten för att kompensera för avfrostningarna.Hela regleringen borde däremot skrivas om för att utnyttja varvtalsregleringen. Man borde försöka hålla beräknad framledningstemperatur genom att justera frekvensen.Passerade nyss -450 GM och frekvensen höjdes från 38 Hz till 71 Hz.
Om regleringen fungerar ungefär som på bergvärmepumparna så justeras frekvensen upp om framledningstempen ligger under börvärde för framledningstemp, och ned om den ligger över bör för framledningstemp.OM gradminutvärdet går under eller över vissa gränser så ökar eller minskar den dessutom i steg tills den ligger inom "reglerområdet" som är kanske -50 till -200 gradminuter (om man inte fipplat med inställningarna).Om den har dragit ned till min varvtal men gradminuterna trtos det blir 0 så stannar den.Att den överreagerar så på ett lågt gradminutvärde att den ökar från 38 till 71 hz är inte OK.
Har någon varit i kontakt med nibe gällande regleringen? Jag framförde en önskan om fler reglersteg till dem men efter att de bekräftat att de tagit emot min info så har det varit tyst. Jag kommer inte rekommendera deras lösningar då det skapar problem att hålla jämn framledninh såsom jag önskar. Dregleringen är värdelös och leder ofta till oönskade stopp...
Jag har samma problem. Problemet beror på en usel och långsam regleralgoritm, precis som du beskriver. Jag har funderat på att lösa det med kompressorkurvan, så jag blev intresserad av ditt inlägg.Hur bestämde du punkterna i kurvan? Jag har funderat på en annan metod än du. Att få kurvan att bli sådan att "defaultläget", den frekvens regleringen ställer sig på direkt efter start/varmvatten/defrost, stämmer med att ge rätt framledningstemeperatur direkt. Har du en aning om hur "defaultstartläget" räknas ut baserat på kompressorkurvans parametrar man matar in? Om det ens går?--- Mats ---
Att den överregerar är inte ok. Men det beror på en usel reglering. - Dels startar den på fel frekvens.- Dels reglerar den till rätt frekvens på tok för sakta- Dels tar den väldigt låg hänsyn till ackumulerad skuld i gradminuter- Dels tar den inte alls, eller alternativt för liten, hänsyn till returledningen i algoritm för frekvens/frekvensändringAllt detta syns tydligt i slutet av bifogad kurva. Med en större volym vatten får man bort en del av problemen. Men det till trots, vid +15 skall man vara reglerad för en gradminutskuld på i snitt +50, vid +5 för en gradminutskuld på runt -150, vid noll på runt -350. Detta gör inställningen rätt svår. Ett bra reglersystem skulle hålla samma gradminutskuld över snitt under hela året.Det borde finnas ett sätt att ställa default startfrekvens vid olika utetemperaturer, så man hade ett ställbart utgångsläge.
Observation; SK -80. ST -900. =980Aktuellt läge GM -507, 32Hz.(begärd/aktuell)Ska bli intressant att se när den ökar på då för egentligen borde den gjort det vid 980/2 = -490 om jag tolkat dina antaganden ralleballe.
Medelutetemp kanske gick ner upp? Men jag har också sett små variationer som jag inte kan förklara.
...Att den startar på fel frekvens är precis vad som styrs av kompressorkurvan i meny 5.1.23, den bestämmer kompressorfrekvens givet olika utetemperaturer.Jag har inga problem med att frekvensändringar tar tid, det verkar ske direkt på F2120. Ingen upp/ner-trappning med 1 Hz/min sker, utan den hoppar mellan 38 Hz - 70 Hz och tillbaka till 38 Hz direkt.
...Aktiverade även innegivaren med påverkan 1 för att se om det hjälper blåsiga och soliga dagar.
Min innegivare går på 3. Det stämmer bra överens med hur mitt radiatorsystem behöver i förhöjd framledning för att öka 1grad innetemp.Då man bör vänta 18-20 timmar innan man läser av ”effekten” av sin ändring och eventuellt gör en till så får nog en viss spridning i temperatur ses som ofrånkomligt. Annars är också risken att man skruvar bort sig fullständigt.
Dels är faktorn beroende på hus och värmesystem. Dels är givarens inverkan sannolikt efter ett visst genomsnitt. Det skulle bli svårtyglat om exempelvis en unge sticker ut genom ytterdörren och glömmer stänga efter sig.. med direkt reglering på innegivaren skulle det bli väl så fladdrigt, samtidigt som det finns en fysisk tröghet i systemet.Om jag reglerar upp +3 grader framledning på mitt ved/ack-system kommer inte resultatet att visa sig fullt ut förrän efter ca 18 timmar. Allt från ytor till möbler ska inta ett nytt ”normaltillstånd”.Som förra året när jag av misstag glömt slå till regleringen av shunten: hade dubbla framledningstempen, 70 istf 35grader. Då kunde man få till en rätt snabb tempförändring i huset. Men höjer vi med 3-4 grader så tar det gott om tid.
Nu har det varit -10 två senaste dagarna. Får ytterligare en förnimmelse av att den lär sig och justerat kompressorkurvan, för den beter sig lite olika mellan g Herman. Återkommer om det syns nåt i loggen. I övrigt så håller den galant mina 21 g inne. Men starterna har blivit några fler. Den går inte lika länge innan den ”skjuter över mål”. Ännu ingen tillsats eller ens nära. Däremot har jag ett högre nu när det är med skånska mått mätt, kallt.
Mkt intressant tråd. Installerade min F2120-16 med SMO40 strax före jul. Då pumpen i dagsläget är överdimensionerad får jag givetvis problem med start/stop. Efter att läst tråden igår har jag skjutit min kompressorkurva till typ -15,-5. vad jag kunnat notera går den inte lägre än 40Hz. Vid något tillfälle har den begärt 36 men inte utför det. Pumpen drar då ca 1700 W och levererar ca 6600 W värme runt nollan ute. Levererad effekt blir givetvis för hög, huset är stort men nytt och välisolerat. Pumpen arbetar mot en Borötank på 1000L varav de nedre ca 300 litrarna används som värmebuffert/volymförstorare då huset bara har GV.Det ser ut som att era pumpar är nere och vänder runt 30 Hz. Det hade varit önskvärt i mitt fall också. Någon som vet om lägsta frekvens skiljer mellan pumparna?Jag stoppade in en USB för loggning igår. Ska bli spännande att se om jag kan utläsa något ur den.Någon annan som har monterat värmemätare? och har koll på flöden, COP, avgiven energi mm?
Har låtit min gå på autoläge medans jag varit borta. Nu blir jag mer övertygad om att den är halvsmart och lär sig. Den har nu tragglat på i 22tim vid ca 0 graders utetemp. Innetemp stabil på 21grader.
Hur menar du med "lär sig"? Är auto-kompressorkurva dynamisk tror du?
Ja det verkar ju så, för den har längre gångtider nu i auto än förut. Men det kan ju vara av andra skäl men av loggar att döma går den inte upp lika hastigt i frekvens vid samma utetemp som tidigare.
Låg GM blir bara ett problem om inomhustemperaturen påverkas. Hinner den sjunka under avfrostningarna? Vad är vb-temp efter avfrostning? Har du estimerat vattenvolymen i systemet? Färre avfrostningar kan betyda sämre effektivitet för pumpen, iom längre körning med mycket is.
Jeg har også en f2120-16 sammen med vvm310 og den kan gå ned på 30Hz ved auto frekvens og 40Hz ved manuel frekvens.Mit problem er at fremløb nogen gange er ca 9gr. over beregnet ved auto frekvens.Ved manuel frekvens -30/0 så holder den sig på ca 5gr over beregnet ved ca 0gr ude temperatur og kører 2,5 time inden stop. Efter 1 times pause starter den igen.KS -330TS blokeretDiff. tilskudsvarmetrin 100. Har vel kun en indvirkning, hvis tilskud er aktiv ?Varmekurve 9
GM droppar så lågt att VP inte hann jobba upp VB innan det var dags för defrost igän. Som sagt; problemet oppstod i natt, med regn/snö och stärk vind. Har inte hunnit bygga skydd för VP än... Har inte gjord en bra beräkning av vattenvolym i systemet, men tacksam för hjälp med en lathund eller mall om det fins. Huset har i dag en mix av gamla svartrör, koppar och LK PAL. Har bytt ut en del radiatorer med fläktkonvektorer, som jag vill styra on/off med signal från VVM. Dom (fläktkonv.) är jävligt effektiva på att dra ner tempen i värmekretsen, som ger stort utslag vid defrost, så om jag stänger ner dom medan VP defrostar, så borde värmekretsen inte sjunka så lågt under defrost. Uppdatering: bor i MalmöUppdatering 2: ca 100 liter i värmekrets (inkl. radiatorer) + VVM325, men planerar plocka bort ytterligare 3 gamla radiatorer med totalt ca. 2kvm yta pluss rör. Då reduceras vattenvolymen med ca 30 liter har jag beräknat.
100 liter är låter alldeles för lite för en 2120-12, 70 liter ännu värre. En volymtank på 200l hade nog hjälpt mycket. Har du plats skadar det inte med både volymtank och vattenmantlad kamin.
Om du läser första inlägget så ser du att TS start diff används vid frekvensregleringen av kompressorn. Jag hade provat att sätta KS till -100 och Diff TS start till 300 (eller 600). Då får kompressorn ett större gm-intervall att jobba i.Efter en vinter kanske du har märkt hur länge VP orkar värma huset utan tillskott. Då kan du sätta TS blockerad till den temperaturen. (Själv har jag TS blockerad till -9)
Jeg kører auto frekvens igen, da den ikke går under 40Hz med egen frekvens kurve.Nu siger du for lidt vand, ville det have været anderles med en mindre varmepumpe ?Vølund/Nibe beregnede at det var en 16 jeg skulle have og en vvm310 fordi der var en buffer indbygget i den. Godt nok kun 50 liter.
Vattenvolym är beroende på VP-uteffekt/lägsta uteffekt. Vid. 30 Hz och ca 0grader ute ger en 16 minimum 5kW. Det är ganska ordentligt med energi..En 16 skulle jag nog inte ha mindre än 300-350liter till. Du har 50 + ? Hur mycket vatten har du i ditt värmesystem?