Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: “Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9  (läst 738 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fb1234

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
“Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9
« skrivet: 10 oktober 2023, 07:28:04 »
Hej,

Jag får återkommande problem med att min IVT stannar och lämnar felmeddelande ”Pressostat låg” och ”Retur hög”. Efter att jag återställer så går den ett tag till och sedan får jag samma fel igen. Pumpen stannar då och kopplar på tillskottet istället.

Se bilder (har återställt på bilden men ringat in de fellampor som lyser när den stannar).

Pumpen är gammal och ska bytas inom ett år, men den behöver helst hosta sig fram genom den här vintern.

Jag har läst någonstans tidigare att detta sannolikt var ett igensatt filter någonstans? Tar gärna lite pointers för att se vad jag kan testa själv innan jag kallar på tekniker.

Hälsn,
Fredrik


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: “Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2023, 09:15:18 »
Filtret är metallklumpen med det röda vredet ovanför pumpen. Vrid vredet 90 grader och lossa sexkantmuttern. Filtret finns under den. Finns det radiatorer värmesystemet kan vara stopp i flödet i de flexibla slangarna genom avsättning av magnetit, som bildas när järn korroderar.

IVT-pumpar brukar ha en bypassledning, ett klenare rör som går mellan pumpens in- och utlopp, men jag kan inte se något sådant på bilden. Man kan få för hög returtemperatur om det är flöde åt fel håll i bypassröret.

Mät vad det är för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen går. Det är till hjälp för att kunna ställa rätt diagnos. Temperaturskillnaden när pumpen värmer huset bör vara 5-10 grader. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fb1234

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: “Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2023, 17:47:00 »
Filtret är metallklumpen med det röda vredet ovanför pumpen. Vrid vredet 90 grader och lossa sexkantmuttern. Filtret finns under den. Finns det radiatorer värmesystemet kan vara stopp i flödet i de flexibla slangarna genom avsättning av magnetit, som bildas när järn korroderar.

IVT-pumpar brukar ha en bypassledning, ett klenare rör som går mellan pumpens in- och utlopp, men jag kan inte se något sådant på bilden. Man kan få för hög returtemperatur om det är flöde åt fel håll i bypassröret.

Mät vad det är för temperatur på in- och utgående värmebärare när pumpen går. Det är till hjälp för att kunna ställa rätt diagnos. Temperaturskillnaden när pumpen värmer huset bör vara 5-10 grader.

Tack för svar! Jag ska öppna och tömma filtret så ser vi om det hjälper.

Hur mäter jag temperaturen rent praktiskt? Det finns ju inte ens en display på pumpen så oklart hur jag får någon info från den?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: “Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2023, 20:41:38 »
En extern termometer.

Undrar om en säkring har gått som sekundärt fel, för det är fel på två sidor om pumpen samtidigt.
Någon cirkulationspump eller liknande med större fel som skjuter säkringen? Öppna upp och se om alla säkringar är på.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Fb1234

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: “Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2023, 20:46:21 »
En extern termometer.

Undrar om en säkring har gått som sekundärt fel, för det är fel på två sidor om pumpen samtidigt.
Någon cirkulationspump eller liknande med större fel som skjuter säkringen? Öppna upp och se om alla säkringar är på.

Tack för tips!

Ska säga att pumpen går som den ska efter att jag återställer. Ibland upp till en vecka eller mer. Kan det fortfarande vara en säkring?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: “Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2023, 21:01:14 »
Det är en ON/OFF-maskin, se till att alla termostater på elementen är max öppna ´, VP blir inte av med värmen.

Utloggad Fb1234

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: “Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2023, 21:26:55 »
Filtret är metallklumpen med det röda vredet ovanför pumpen. Vrid vredet 90 grader och lossa sexkantmuttern. Filtret finns under den.

Öppnade och plockade ur och rengjorde filtret. Ganska mycket svart gojs där i. Får se om städningen ger någon effekt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: “Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2023, 22:16:28 »
Tack för tips!

Ska säga att pumpen går som den ska efter att jag återställer. Ibland upp till en vecka eller mer. Kan det fortfarande vara en säkring?
Nej, då är inte säkringen rimlig. Se om du har ett filter på kalla sidan någonstans. Leta bland svarta isoleringen, ser ut som du har en frigolitlåda, kika där i. Kontrollera nivå köldbärarsprit vid flera tillfällen. Var observant på skvalpigt ljud.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 843
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: “Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2023, 06:02:07 »
Känner sympati här, har själv en liknande utan display, så flikar in lite, ursäkta.

Jag vet en gång jag mätte temperaturen på köldbäraren ut och in med digitaltermometrar instoppade under isoleringen, bytte sedan köldbärarpumpsmotorn, satt med två insex.
Ca 2-3° delta skall det vara,
då är det inte partikelfiltret kalla sidan. 
Köldbärare vätskans behållare syns på bilden och är halvfylld, ok, då inte nr 1 eller?
Trolig orsak 3, är detta kontrollerat?
Kan det även vara Trolig orsak 6?
« Senast ändrad: 18 oktober 2023, 06:24:29 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: “Pressostat låg” på gammal IVT Greenline 11E-9
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2023, 05:30:50 »
troligt att expansionsventil packat ihop, eller problem med köldbärarpumpen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!