Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,  (läst 23904 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joje20

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« skrivet: 10 augusti 2010, 21:03:15 »
Vad skulle ni välja mellan dessa tvÃ¥?  jag har fÃ¥tt en offert pÃ¥ 18000:- för FD25 och 20000:- för HE9.
Vad jag själv kan utläsa så är det jämt skägg mellan dessa eller har jag missat något?

Den ska sitta i ett 2-plan radhus i Stockholm  frÃ¥n 74....



/Jocke

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2010, 21:14:03 »
FD25:an har alla fördelar på sin sida, utom en, kommer den sitta i ett litet rum eller gå med för låg fläkthastighet så komemer den starta och stoppa istället för att reglera ner varvtalet som en inverter ska göra, ME ger nämligen så mycket som 1300w som lägsta avgiven effekt, medan panasonicen tror jag ligger på 600w

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2010, 21:42:20 »
Hej

Om båda värmepumparna sitter tight så är det snarare Panasonicen som lider mest. Den reglerar nämligen ner fläkthastigheten när inställd värme uppnåtts. Mitsun går att köra "mer manuellt" på fläkten och man kan tvinga ut värmen i en större del av huset. Sitter båda maskinerna öppet så är det väl hugget som stucket men eftersom Mitsun är billigare, så....

Den enda fördel som jag ser med Panasonicen är om man tvunget ska skruva upp maskinens utedel på en trävägg, då är Panasonicen tystare, men så gör väl ingen idag ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad joje20

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2010, 23:17:10 »

Den enda fördel som jag ser med Panasonicen är om man tvunget ska skruva upp maskinens utedel på en trävägg, då är Panasonicen tystare, men så gör väl ingen idag ?

MVH/Gano

Jo faktiskt... ::) Jag har tyvärr inte så stort val då jag har en altan sitter längs med hela den vägen som utedelen ska sitta på. Men jag ska försöka att få den uppsatt i grunden och inte i trästommen.

Angående placeringen så kommer den att sitta antingen mitt på den vänstra väggen i vardagsrummet eller uppe i vänstra hörnan ( beror lite på hur det går att få till rördragningen)




/jocke


Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2010, 17:27:34 »

Hej !

Jag har två HE9:or monterade sedan 2006, en uppe och en i källaren. I området där jag bor finns många ME FD monterade som kom upp efter jag monerade mina HE. Hade jag valt idag hade jag valt ME då jag anser att de är bättre och tillförlitligare maskiner och mer genomtänkta för att arbeta som värmepump. HE är för mycket av "snikmoddade" luftkonditioneringsaggregat.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2010, 21:21:11 »
Hej Joje20

Kan du inte placera utedelen på ett hederligt markstativ ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad joje20

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #6 skrivet: 13 augusti 2010, 00:05:47 »
Inte i dagsläget, på det enda ställe som utedelen kan sitta på så har vi en altan som täcker hela sidan. Och jag har inte möjlighet att bygga om det bara för detta. Så det jag tänkte var att såga upp en del av altanen så jag kan försänka utedelen en bit ner i altanen (Det är fästena som blir i hålet altanen och givetvis inte så att det påverkan fläkten eller luftflödet). Jag är inte helt förtjust i lösningen men jag har inte så många alternativ om inte rördragningen ska bli löjligt lång..

FrÃ¥gan är hur prestandan pÃ¥verkas av att den sitter "nedsänkt". Jag har idag nästa 60 cm upp till fönsterblecket frÃ¥n altangolvet och ME är 55 hög.  och jag tänkte sätta den sÃ¥ högt det gÃ¥r och sen lÃ¥ta fästena  sticka ner. Och givetvis sÃ¥ blir ordenligt med utrymme i nederkant av utedelen sÃ¥ att man kommer Ã¥r den. eller har nÃ¥gon ett bra förslag pÃ¥ hur man skulle kunna ordna med ett markstativ?


/Jocke

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #7 skrivet: 13 augusti 2010, 08:03:32 »
såga upp för dräneringshålen och ställ den direkt på altan...testa en vinter och se....

Utloggad joje20

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #8 skrivet: 13 augusti 2010, 08:30:41 »
Problemet är då att den sticker upp ovanför fönsterbläcket och det ser inte så roligt ut.....


/jocke

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #9 skrivet: 15 september 2010, 23:35:01 »
Hej

Om båda värmepumparna sitter tight så är det snarare Panasonicen som lider mest. Den reglerar nämligen ner fläkthastigheten när inställd värme uppnåtts. Mitsun går att köra "mer manuellt" på fläkten och man kan tvinga ut värmen i en större del av huset. Sitter båda maskinerna öppet så är det väl hugget som stucket men eftersom Mitsun är billigare, så....

Den enda fördel som jag ser med Panasonicen är om man tvunget ska skruva upp maskinens utedel på en trävägg, då är Panasonicen tystare, men så gör väl ingen idag ?

MVH/Gano
Hur många db i skillnad?
Jag anser att ME FD upplevs tystare.   

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #10 skrivet: 16 september 2010, 08:30:44 »
Hej

Menar inte dB utan stomljud, så det finns liksom ingen siffra på det....

Men nu när jag läser tråden så...välj Mitsubishin. Panasonic ligger ett steg efter i anpassning, jag kan ge dej rätt där Zelda.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #11 skrivet: 16 september 2010, 09:14:30 »
Lite nyfiken pÃ¥ vad som nya HE9LKE ligger efter i anpassning när du läst trÃ¥den  Sc:,h
Har ingen favorit av dom 2 men nyfiken  :)
Dom första HE9LKE har knappt monterats men ni måste veta mer än jag vet just nu angående HE9LKE

Prismässigt ligger FD25VABH och HE9LKE ganska likvärdigt
Garantimässigt skiljer det lite men det kan knappast vara den anpassningen du menar Gano
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #12 skrivet: 16 september 2010, 10:19:31 »
Har Panasonic metallisk värmeslinga med tidsstyrning i tråget ? Hur är det med lägsta möjliga drifttemperatur på Panasonic kontra Mitsu, har de t ex löst dilemmat med tidsstyrd avfrostning som går in vid låga temperaturer. Hur är det med starkt fallande COP vid låga temperaturer på Panasonicen ?

En del av dessa frågor kan ingen av oss svara på.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #13 skrivet: 16 september 2010, 10:26:53 »
Och 2000 kr billigare glömde jag säga som ytterligare argument för att till slut väga över till Mitsubishin.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi FD25 eller Panasonic HE9,
« Svar #14 skrivet: 16 september 2010, 12:50:29 »
Tjena Gano

Har ärligt talat inte ens hunnit kolla pÃ¥ HE9LKE dÃ¥ den är sÃ¥ ny och det var därför jag undrade hur ni kunde veta sÃ¥ mycket  ;)

Panasonic HE9LKE har nog precis som Mitsubsishi FD25VABH en värmekabel men om den går i ett mettalrör en bit som den gör på FD låter jag än så länge vara osagt.

Avfrostningen har dom åtgärdat redan från JKE modellerna med ändelsen -1 efter på övriga modeller och nu får nya HE9LKE uppdaterat.
Värmekabeln i tråget är endast i drift under själva avfrostningen.

Lägsta möjliga driftstemperatur vet jag inte vilken som är på varken Panasonicen eller Mitsubishin, däremot så rekomenderar Panasonic drift ner till -20 och Mitsubsishi har ändrat sin hemsida och skriver nu rekomenderat ner till -25 grader eller om det var -26 grader.
Panasonic maskinerna jag har sitter i Norrland har nog fått utstå sin beskärda del av kylan i vintras.
Vid dom temperaturerna så har man inget enormt utbyte av en luftvärmepump som du vet.

När testet snart kommer på Energimyndighetens hemsida på HE9LKE så får vi se hur mycket COP sjunker vid tex -15 grader.
Den ska vara uppmätt att ge 3,4kw i värmeeffekt vid -15 så det verkar lovande.

Hos mig skiljer det 400:- mellan FD25VABH och HE9LKE och det är inte så mycket vilket jag syftade på.
Sen att det finns handlare runt om i Sverige som har betydligt större skillnader mellan dom 2 modellerna kan jag inte göra sÃ¥ mycket Ã¥t  :)

Du får vänta på testet Gano så får vi se om du ändrar uppfattning om tex Panasonic HE9LKE, tycker själv det är synd att inte HE12LKE testades också.

Några av frågorna kanske du fick lite svar på

mvh
Thomas
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!