Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥gt tryck pÃ¥ mätare expantionskärl  (läst 573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hsp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lågt tryck på mätare expantionskärl
« skrivet: 11 mars 2024, 18:28:10 »
Varit 0.8 kg
Gjorde rent partickelfilter enl skötsel info i kundpärm från IVT (kanske i onödan inget smuts end lite svart troligen från packning på ventilen)och efter start så är trycket nere på 0.5 kg
Kollade ventil påfyllning och verkade släppa på mer vatten någon sek men inget ökat tryck.
Är detta en ventil för att fylla element om man tappat ur vatten vid radiator byte?
Pumpen av modell IVT Greenline HE C7 2011
Var sitter cirkulationspumpen ev olika steg på hastighet?
Expantionsventil bytt 2022 efter larm LP men det kanske är på en helt annan plats på värmepumpen och ej relevant här?Även köldbärarpump bytt 2022.
Enda större problemen med innställningar är nog kurvan för styrning då när det gått från kallt väder till lite varmare så blir det kallare inne än när det var kallare ute.



Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Lågt tryck på mätare expantionskärl
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2024, 18:58:07 »
Det kan krävas lite längre tid för att fylla på så att trycket stiger. Prova några sekunder till tills mätaren rör sig. Det finns också en säkerhetsventil som löser ut om trycket skulle bli för stort så den är ingen fara att prova. Påfyllningsventilen (med vatten från inkommande kallvatten till huset) används just till att öka trycket när man avluftat (men också för att fylla systemet första gången som du skriver).

Jag vet inte var cirkulationspumpen sitter eller hur kurvan funkar i IVT, men det finns det andra som vet. Har du kollat efter en manual online, om du inte har en pappersformat?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad hsp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt tryck på mätare expantionskärl
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2024, 19:58:22 »
Nu fixat kommer ihåg att jag hade en bytta under ventil men bara några cl max tappat då men nu några sek öppet och mätare upp till 1.2 kg utan att VP är på får se vad det blir efter någon dag.
Tack
Endast haft huset sedan sep 23 så ej tvingats lära sig så mkt om VP än
men lite grunder finns som son till framlidne far som var vvs ing men före VP i privat ägo.

Utloggad hsp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt tryck på mätare expantionskärl
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2024, 18:30:34 »
Börjar läcka ut lite vatten ibland fast nu ca 0.8 vad fel?
När jag fyllde på lie mer kom ju det nästan omgående sedan VP startat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4721
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt tryck på mätare expantionskärl
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2024, 21:32:06 »
Säkerhetsventilen pratar vi nu om, läcker den vid 0,8 bar så byt. Normalt löser den på 1,5 bar. Finns på varuhusen.

Utloggad hsp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lågt tryck på mätare expantionskärl
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2024, 10:44:59 »
läcker ventil ibland om fel eller hela tiden?
Borde läcka när VP är igång med några droppar?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lågt tryck på mätare expantionskärl
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2024, 11:08:13 »
Troligen trasig expansionskärl (gummiblåsa), så snart värmepumpen börjar värma stiger trycket och ventilen öppnar.
Eller har du stått och kollat på trycket när värmepumpen startar och sett att den öppnar vid 0.8 bars tryck?
Det kan också vara därför trycket föll när du rengjorde filtret, även om du bara tappade en matsked med vatten när du öppnade filtret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!