Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kyl- och värmepumpstekniker, bara ensamarbete?  (läst 1424 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matte93

  • Gäst
Matte93
Kyl- och värmepumpstekniker, bara ensamarbete?
« skrivet: 16 januari 2015, 07:55:23 »
Hej!

Jag funderar på att söka till IUC:s utbildning till Kyl- och värmepumpstekniker, men undrar egentligen lite över hur mycket ensamarbete det är. Jag tycker yrket verkar intressant, och självklart är det kul att få ta ansvar och lösa problem helt själv.
Jag är dock orolig över att det kommer bli oerhört ensamt om man åker runt på jobb själv hela dagarna.
Är ju alltid roligare med sällskap liksom.
Jobbar man oftast hela dagarna ensam? Brukar man luncha ihop med kollegor, eller sitter man även där helt ensam?

/Matte


Utloggad shelter

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tekniknörd
SV: Kyl- och värmepumpstekniker, bara ensamarbete?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2015, 13:36:51 »
Vid service har det varit 2 personer, vid installation har det endast varit en. Det är vad jag har sett men det kanske beror på vilket företag det är.
Panasonic CU-6501 AVT (CU-E12EKEB)
Fujitsu LEC-N 12

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kyl- och värmepumpstekniker, bara ensamarbete?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2015, 13:40:14 »
Det beror nog helt på vilken företag/vilken typ av jobb du får.
På större jobb, som att t.ex. byta ut kylenheter i en butik, eller på ett nybygge så arbetar du väl i ett arbetslag.
På mindre firmor, i servicebranschen så är det nog mycket ensamarbete när du blivit så pass duktig att du kan utföra arbetet på egen hand.
Om jag får gissa.
Jag såg att de var två som monterade grannens luftvärmepump, men det är nog ovanligt på små företag, där måste du kunna göra det själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Matte93

  • Gäst
Matte93
SV: Kyl- och värmepumpstekniker, bara ensamarbete?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2015, 12:43:56 »
Tack för svaren! Det låter ju som det är roligare att jobba på en större firma då.

Mvh

teknikern i skåne

  • Gäst
teknikern i skåne
SV: Kyl- och värmepumpstekniker, bara ensamarbete?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2015, 15:46:25 »
Hallå!
Kan säga att det blir en del ensam arbete, men man kan inte säga att det är bättre på en större firma. Det spelar stor roll hur arbetskamraterna och serviceledningen är. Sedan jobbar även en en del firmor men kyla till ventilation, el, styr och regler, vvs. man blir riktigt kunnig i mycket av detta jobb. sedan beror det på vad firman jobbar med. tex privat personer eller inte? installation? butikskyla? service? vissa vill enbart montera och vissa vill bara köra service och akut jobb... så det blir många frågor man måste ta hänsyn till... samt att höra med grossisterna innan man börjar på en firma så att man verkligen kommer till en bra.
hoppas det ger dig lite mer att tänka på. kan säga att jag har jobbat på både stora och små företag och för har det inte spelat någon roll utan dom olika arbetsuppgifterna har varit och är väldigt roliga.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!