Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?  (läst 3782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jotne

  • Gäst
Jotne
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #15 skrivet: 17 maj 2023, 08:50:58 »
Drygt att det inte visas något tydligt symptom :(
Pumpen har inte larmat sen i förrigår så något är ju iallafall bättre. Sen kan det ju kanske ha att göra med ute temperaturen. Var ju under den här värmeböljan som problemet uppstod och sen i måndags har det varit mulet och regn här.

GÃ¥r och kollar trycket ganska ofta och den pendlar extremt mycket. Mellan 0.5-1.5 bar.

Ska inhandla cykelpump idag och återkommer med resultat där.

Jotne

  • Gäst
Jotne
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #16 skrivet: 17 maj 2023, 15:28:28 »
Ajdå problem.

Följde anvisningarna av HB.
Pumpade tills tryckmätaren i systemet visade 0.5 bar. Cykelpumpen visade inget tryck. Sen öppnade jag säkerhetsventilen och det började pysa ut vatten från en rörgänga. Se bild.
https://yourimageshare.com/ib/d0KZNxJXRu

Vad gör jag nu. Vet inte om jag vågar fortsätta.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #17 skrivet: 17 maj 2023, 15:35:04 »
Prova att försiktigt dra åt "rörgängan". Viktigt med mothåll när man drar åt så man inte frestar på andra kopplingar och eventuella lödningar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #18 skrivet: 17 maj 2023, 15:47:01 »
Prova att försiktigt dra åt "rörgängan". Viktigt med mothåll när man drar åt så man inte frestar på andra kopplingar och eventuella lödningar.

Hur hårt ska jag dra?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #19 skrivet: 17 maj 2023, 15:58:00 »
Ganska så hårt så det slutar läcka men inte dra sönder gängorna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #20 skrivet: 17 maj 2023, 16:11:29 »
Dra åt ett kvarts varv, borde bli bra. Läcker det så dra åt en kvart till.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #21 skrivet: 17 maj 2023, 16:27:02 »
Dra åt ett kvarts varv, borde bli bra. Läcker det så dra åt en kvart till.

Okej. Ska hitta en lämplig skiftnyckel.
Dum fråga kanske men bättre safe than sorry - Drar medsols?

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #22 skrivet: 17 maj 2023, 22:30:39 »
Nu tror jag att lösningen är nära.

Tänker jag rätt i att expansionskärlet troligen är trasigt eftersom trycket i systemet ökar när jag blåser in luft i bilventilen?
Att det är hål i blåsan och luften åker ut mot radiatorerna?
Och att anledningen till att jag hade så extremt mycket luft när jag från börjam avluftade systemet, var för att kärlet gått sönder och luften som en gång var där redan var i systemet?

Därmed började problemet med felkoden eftersom det trasiga expansionskärlet resulterar i att det uppvärmda vattnet expanderar och inte kompenseras av förtrycket? Jag reagerar också på att det krävs så lite vatten för att höja trycket. Öppnar jag påfyllningaventilen till max så går trycket från 0 till 1 bar på 1 sekund.

Har inte vågat pilla något mer på kärlet sedan föregående meddelande, men har skaffat en polygrip för att vrida åt de ev läckande muttrarna.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #23 skrivet: 17 maj 2023, 22:35:07 »
Ja, medsols, det är en klämringskoppling.
Kan vara dåligt dragen från början, jag brukar få dem täta genom att dra åt dem lagom hårt, lossa lite och dra åt igen aningen hårdare.
Läste det tipset nånstans och det har alltid funkat.
Om muttern inte är sprucken så brukar man kunna dra år rätt hårt, och som sagt måste du hålla fast kopplingen med en rejäl rörtång när du drar muttern.
Det ser lite trångt ut att få in rörtången där, du kanske måste demontera en sidoplåt?

Om det är hål i membranet i säkerhetsventilen så kan du se det genom att trycka in mittenpiggen på luftventilen, kommer där vatten så har du rätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #24 skrivet: 17 maj 2023, 22:39:28 »
Ja, medsols, det är en klämringskoppling.
Kan vara dåligt dragen från början, jag brukar få dem täta genom att dra åt dem lagom hårt, lossa lite och dra åt igen aningen hårdare.
Läste det tipset nånstans och det har alltid funkat.
Om muttern inte är sprucken så brukar man kunna dra år rätt hårt, och som sagt måste du hålla fast kopplingen med en rejäl rörtång när du drar muttern.
Det ser lite trångt ut att få in rörtången där, du kanske måste demontera en sidoplåt?

Om det är hål i membranet i säkerhetsventilen så kan du se det genom att trycka in mittenpiggen på luftventilen, kommer där vatten så har du rätt.

Jo det förstås. Jag tryckte in piggen när jag första gången mekade med kärlet, men kom varken ut luft eller vatten.
Ventilen sitter ju en bit upp på kärlet, nu vet jag inte alls hur insidan ser ut eller hur det funkar, men kan inte vara så att det ligger vatten längre ner? Eller hade hela kärlet blivit vattenfyllt om det spruckit?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #25 skrivet: 18 maj 2023, 00:15:29 »
Så läge det finns vatten i kärlet pga inget förtryck så reagerar systemtrycksmätaren direkt när du pumpar luft i kärlet. Har du en medhjälpare så kan denna hålla säkerhetsventilen öppen åt dig samtidigt som du pumpar. Så känns inte situationen så märklig. Pumpa på, det blir inte värre.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #26 skrivet: 18 maj 2023, 21:00:52 »
Tar ut segern i förskott och tackar er för alla tips, råd och förklaringar.

 Följde HBs guide och pumpade upp kärlet typ 4-5 gÃ¥nger, följt av att släppa pÃ¥ trycket. Sen dess har trycket varit väldigt stabilt, har kikat varje timme. SÃ¥ antagligen berodde ursprungliga larmet pÃ¥ ett dÃ¥ligt luftat system i kombination med ett exp kärl tomt pÃ¥ luft.

Gällande det eventuella läckaget så var det en miss från min sida. Det kom inte vatten ur muttern utan det blev översvämning i den lilla avloppsbaljan (eller vad den kallas för) som sedan rann precis över muttern.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #27 skrivet: 19 maj 2023, 08:01:49 »
Citera
Gällande det eventuella läckaget så var det en miss från min sida. Det kom inte vatten ur muttern utan det blev översvämning i den lilla avloppsbaljan (eller vad den kallas för) som sedan rann precis över muttern

Skönt, då bör du slutligen bara göra rent hela avloppet så att du i framtiden inte får översvämmning högre upp i pumpn vilket kan leda till andra kostsamma skador
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Jotne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #28 skrivet: 29 maj 2023, 07:00:00 »
Hallå igen!
Imorse dök det upp larm igen och kompressordriften var stoppad.
Jag förstår inte riktigt varför den varnar för övertryck. Har övervakat tryckmätaren någon eller några gånger per dag och sedan pumpningen var exp kärlet har trycket varit ganska stabilt mellan 0.9-1.0 bar.

Är det något mer att kontrollera/prova eller är det service som gäller?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F470 Inget vatten vid Avluftning?
« Svar #29 skrivet: 29 maj 2023, 08:38:16 »
Har du väldigt hög värmekurva inställd, inkl förskjutningen, eller ovanligt hög temperatur på varmvattnet?
« Senast ändrad: 29 maj 2023, 08:40:01 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!