Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe fighter 1215 HP/MS larm  (läst 2192 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Foffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Elektroniksidan.tk
Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« skrivet: 15 april 2024, 18:41:10 »
Har kollat runt här på forumet och har läst de trådar angående detta fel, men har trots detta ingen lösning på problemet.

Var kallt på elementen imorse, kollade då på min Nibe 1215 och ett HP/MS larm fanns på displayen.

- Kollade här på forumet och fick tips angående motorskyddet. Återställde och pumpen hoppade igång efter ett par minuter och värmde varmvatten.
- Efter ca en halvtimme hade kompressorn stannat, dock inget felmeddelande. Väntade ca 15 minuter, ingenting hände.
- Stängde av och satt på värmepumpen. Det övre reläet klickar till direkt när man sätter på pumpen. Se bild.
- Men efter ett par minuter då kompressorn ska starta så det enda som händer är att det undre reläet klickar till, och det reläet brummar väldigt mycket.

Så nu startar inte kompressorn alls, bara reläet som klickar till och låter illa. Har mätt spänning före och efter relät och 230V finns på alla faser. Har inte kunna mätt strömmen ännu.

Är det reläet som är defekt tror ni? Eller är det den berömda mjukstartaren, eller har kompressorn brakat ihop helt?


Nibe Fighter 1215-7

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #1 skrivet: 15 april 2024, 19:51:58 »
Kontaktorn ligger till ser det ut som, men elektroniken har stängt av kompressornn. Den har inte blivit av med värmen, kolla in så att cirkåumpen för värmen inte har pajat. Då blir det HP direkt. Hur är det filtret, har du rengjort det. Böir samma om det är skit det. Har du slangar mellan VP och andra delar, dom kan sätta igen sig med magnetit. Några ställen att kolla upp.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #2 skrivet: 15 april 2024, 19:55:03 »
Om kontaktorn klickar till och låter illa, hade jag testat följande:
Tryck in kontaktorn me en mejsel på grejen i mitten, den som brukar åka in. Se övre relä. Fungerar pumpen med detta, köp ny kontaktor.
Obs! Detta är endast en testmetod, kör ej mer än 30 sekunder, eftersom motorskydd m.m. är förbikopplat genom din manuella aktivering.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #3 skrivet: 15 april 2024, 20:01:24 »
Ska nog tillägga att det är ett MS-larm med, motorskyddet löst ut. Den blå knappen på MS är för att återsälla det. Sitter under på översta kontaktorn.

Utloggad Foffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Elektroniksidan.tk
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #4 skrivet: 15 april 2024, 20:22:21 »
Tack för svaren.

Ska fixa en ny kontaktor imorgon och testa.

För att klargöra, HP/MS larmet kom nångång inatt, sedan har det inte kommit igen, men kompressorn startar inte trots att båda kontaktorerna ligger till. Finns det något mer mellan dessa och kompressorn som kan förhindra den att starta? Spänning finns efter den nedersta kontaktorn.

Ska kolla filtret och slangar också.
Nibe Fighter 1215-7

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #5 skrivet: 15 april 2024, 21:19:50 »
Har du mjukstart vet du det, följ tamparna frÃ¥n övre kontaktorn, gÃ¥r dom direkt till kompressor sÃ¥ det ingen mjukis. Sen att den nedre kontaktorn är dragen, dÃ¥ är elpatronen i drift. Själva MS har en kontakt i (  95-96) sig som bryter spänningen till kontaktorn. 97 - 98 är en kontakt som gÃ¥r till datan och talar om att MS löst ut.
Om du följer alla rör, ( nu vet jag inte riktigt ) så kan det vara två rör som är lödda på smala rör och på dom sitter LP och HP givarna, kan vara att trycka på någon liten knapp för att återställa.
Iaf så är det säkert så att det löst ut, för den inte blev av med värmen. har du tryck på den blå knappen på MS, återställer MS med den

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #6 skrivet: 15 april 2024, 21:22:44 »
Jag tittade på elschema för 1215. Det finns ett par alternativ. Vilken effekt har du. Exempelvis 4 kW har två kontaktorer (1 st över motorskyddet och 1 st under motorskyddet och ett startrelä som kan krångla (1-fas kompressor).
5-10kW använder mjukstartare som kan krångla, men den har bara 1 kontaktor över motorskyddet.
Bilderna antyder att du har en 4kW. 

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #7 skrivet: 15 april 2024, 21:56:55 »
Bekräftar att denna har ingen mjukstart.

Tror inte det är 4kW, sitter en iögonfallande kondensator i den vyn ungefär, finns ingen anledning att dra alla 3 faser så långt. Men har bara sett en sån någonsin, så kan ha fel.

Koppla ur de 3 stora kablarna i underkant, de går rakt till kompressorn. Mät resistans. Dra åt skruvarna i kontaktorn utan kablar, män spänning mellan faserna, se om du har 3x 400V. Gillar inte att den nedre låtit illa. Lite knorr är ingen fara.

Edit: Repetition i meningsuppbyggnad raderad.
« Senast ändrad: 15 april 2024, 22:58:46 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #8 skrivet: 16 april 2024, 09:53:20 »
Tycker det ser ut som att den blå knappen på motorskyddet pluppat ut på din bild?
Jag gissar på dålig kontakt i driftkontaktorn (69) den som sitter nederst på bilden, typ sot på blecken eller nått sånt.
Jag skulle köpa ny driftkontaktor (eller ersätta den med en mjukstart).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #9 skrivet: 16 april 2024, 16:46:00 »
I sin signatur skriver Foffe att det är en Nibe Fighter 1215-7, tydligen en 7kW, kan man således gissa.
Sedan funderade jag på bildens två kontaktorer. Når jag sökte elschema för 1215 av tidigt datum, från 2003, så har den just linjekontaktor K68 och driftkontaktor K69. Det betyder att i så fall har den varken mjukstart eller driftrelä.
Fortsatt felsökning blir då att kolla att driftkontaktor K69 går till ordentligt. Att dessa kontaktorer går sönder är inget onormalt.
Att det finns 3x400V fram på nedsida K69.
Går det fortfarande inte, gäller att kompressorns motorlindningar blir kontrollerade.

Utloggad Foffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Elektroniksidan.tk
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #10 skrivet: 16 april 2024, 17:03:06 »
Stämmer att det är en 1215-7. Dock utan mjukstartsrelä och driftrelä, K69 borde gå direkt till kompressorn som Valiant skriver. Var väldans konfunderad ett tag då elschemat inte stämde.

Idag böt jag K69 som tidigare lät illa. Startade och kompressorn startade hur fint som helst direkt. Mätte strömmarna med en tångamperemeter och den var ca 4,8-5A på alla tre faser. Dock så tyckte jag att kompressorn började låta lite illa efter några minuter och strömmen ökade faktiskt något, upp mot 6A. Strömmen fluktuerade även.

Efter några minuter när jag kom ner till pumpen så stod den still. Är faktiskt osäker om överströmsskyddet hade löst i all hast. Kollade filtret (antar det på KB sidan, finns det fler?) och det var inte mkt smuts i det, inget som borde påverka driften.

Testade att manuellt styra VB och KB pumparna. KB fungerar definitivt, bubblade på bra efter filterkollen. VB surrar iaf, men den går ju så tyst så att det är svårt att veta om den roterar eller bara går lite ström genom lindningarna. Svårt att veta om växlingsventilen fungerar, men det surrar lite iaf när jag kör den manuellt.

Nu är det samma läge som igår. K69 drar när VP ska starta, 400V på alla tre faser, 230V till jord per fas efter K69. Men kompressorn startar inte. Mäter strömmen efter K69 och den är helt noll, men 400V finns som sagt. Trodde tidigare att kompressorn startar när den vill värma varmvatten och stannar när den ska värma elementen, men just nu verkar den vara konsekvent död.


Nibe Fighter 1215-7

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #11 skrivet: 16 april 2024, 17:18:28 »
Slå ifrån pannan, nu är det dags att mäta på nya kontaktorns anslutningar till kompressorn. Du behöver inte lossa något. Mät på kontaktorns anslutningar 2-4-6
Mät och notera resistans 2-4, 2-6, 4-6, resistansen skall vara ganska lika.
Mät även mellan anslutningar och till jord, resistans oändlig.
Tycker mycket tyder på att motorn är bränd. Strömmen går upp, första kontaktorn har bränt osv. Nu är allt totalbränt.
Sedan kan du ta till en elektriker som har en Megger, så kan han mäta mer ingående. Men återkom med resistansvärdena!

Utloggad Foffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Elektroniksidan.tk
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #12 skrivet: 16 april 2024, 17:44:40 »
Har mätt resistansen, gjorde det även igår. Extremt högohmigt.

Mellan L1 - L3, ca 30 Mohm.
Mellan de andra faserna, oändligt. 30Mohm är nog på gränsen av vad instrumentet klarar av.

Mellan L1 och jord, ca 6Mohm, konstigt, men ändå mkt. Mellan L2/L3 till jord, oändligt.
Nibe Fighter 1215-7

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #13 skrivet: 16 april 2024, 17:58:09 »
Jag tycker du skall räkna med att lindningen är bränd. Mellan tummen och pekfingret och lite till, du skall ligga någonstans typ 5-10 Ohm. Med max 5% skillnad mellan faserna.
Innan du slänger ut pannan eller kompressorn, kan ju en Megger ge säkrare svar. Den har en bra lågohms-mätare som ger exakta värden vid låga reistanser.
Den kollar även isolationen mot jord med 500V.
Och anslutningen går väl direkt kontaktor in i kompressor, det har du förmodligen kollat.




Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Nibe fighter 1215 HP/MS larm
« Svar #14 skrivet: 16 april 2024, 21:45:58 »
Känns som termoskyddet kopplade ur när du mätte. Löser det utan anledning så är kompressorn körd. Liten variation i ström är inget konstigt, det beror på expansionsventilens svajiga arbete och kondensor ut-temperatur.

Låter lite som det är dags att leta bättre begagnad modul. Finns nya också.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!