Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vakummsugning av värmepump  (läst 3495 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Med rätt att ha fel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Vakummsugning av värmepump
« skrivet: 11 februari 2010, 00:45:10 »
Är det något problem med att efter att man har vakuumsugt en värmepump släppa in luft? Anledningen till hela problematiken är att jag när jag skulle montera en köldmediebehållare efter kondensorn i ett gammalt (ärvt) hemmabygge (med R134a) i huset ser att förångaren verkar att läcka lite brine (troligen fryst). Har vakuumsugit ner den i ett förstaläge till 0,5 bar för att se om även "freonsidan" läcker. Det verkar den inte att göra så jag tänker köra ner den till "0" för att kunna observera under någon dag.

Kruxet är vad jag skall göra efter att ha (förhoppningsvis) konstaterat att "freonsidan" är tät. Är det bara att släppa in luft upp till atmosfärstryck innan jag hårdlöder in köldmediebehållare då jag efter det tänkte vakummsuga någon timme eller två för att bli av med fukten eller måste jag få tag på kvävgas eller dylikt för att inte få in fuktig luft

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vakummsugning av värmepump
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2010, 02:43:27 »
Ja du...vad är det för värmepump? Bergvp,markvp  har jag fatta rätt att du har
plattvärmeväxlare,på båda sidor,förångarsidan och kondensorsidan?
Om kylkretsen är tät,är det bara att släppa på luften,brine sidan ska ju bli blöt iallafall.
Du behöver inte vacuumsuga där för att bli av med någon fukt.
Sedan den där "kylmediebehållaren" Vad är detta? du menar väl brine???
Var exakt tänker du löda?vägg i vägg med kylmedelskretsen?
Hur ser läckan ut? kan du ta en bild,så man kan se?
Måste vara öppet till atmosfären där du tänker löda.
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

Utloggad Med rätt att ha fel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Vakummsugning av värmepump
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2010, 06:40:02 »
Det är en markvärmepump som jobbar med flytande kondensering. Köldmediebehållaren skall sitta i "freon"-kretsen, mellan kondensorn och expansionsventilen, för att få lite större volym i kretsen. Anledningen till detta är att jag har problem 2 ggr/år med just fyllnadsmängden (jag har för mig att jag måste fylla i med R134a på hösten och tömma ut lite på våren (eller tvärtom?)).

Det som jag är lite orolig för är all fukt som kommer med luften när jag efter att ha sugit ner systemet till 0 bar (ata) och sedan släpper in luft för att kunna öppna systemet. Jag har för mig att när jag var med och pysslade med sådana här arbeten (som hantlangare) för länge sedanså körde vi in kvävgas efteråt tills vi fick atmosförstryck i systemet just för att inte få in all fukt som finns i vanlig luft

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vakummsugning av värmepump
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2010, 07:09:32 »
BehÃ¥llaren är en sk. aktiv resipient.  brukar bara användas när maskinen jobbar över ett brett temp-omrÃ¥de (inte i markvärmepump,bergvärmepump)
är evaporatorn(förångaren) en plattis är det inte lätt att löda i denna...eftersom den är lödd från början, och inte gillar värmen.
jag hade försökt att ha nitrogen i köldmediekretsen om du ska värma i direkt närhet av denna för att undvika koks-risk mm
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Guten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Björklinge
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vakummsugning av värmepump
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2010, 08:44:57 »
Okej då är jag med,har du tömmningsaggregat att tömma kylkretsen med?

Du bör ju ha kvävgas strömmade när du löder så du inte får glödskal o oksid i kylkretsen.

Du får vacuumsuga i några timmar sen då innan du fyller i kylmedel.

Passa på att löda in ett nytt torkfilter,och ta bort det gamla om det finns något.

Lycka till *vinkar*
Trähus 60kvm byggt 69,Björklinge
Fujitsu ASYA12LG Inst:Jan 2010.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!