Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mycket fick ni betala  (läst 8997 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NoMoreWait4VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #15 skrivet: 06 mars 2005, 22:23:36 »

Jag hade aldrig gett mig på att ta ute en tank själv !!!

Det säger du bara för att du är lat!  ;D ;D

Skämt åsido, med en tigersåg kommer du knappast upp i temperatur som antänder eldningsolja. (Om du inte står och gnider på samma ställe med utslitet blad med fulla varv på sågen.)

Med fräscha blad och låga varv så blir plåten knappt ljummen ens.

--------------------------------------------------------
Nibe Fighter 1215-7, 150 m aktivt hål. 130 m2 1 1/2 plans hus + 70 m2 källare.

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #16 skrivet: 07 mars 2005, 07:44:58 »
Hos mig ska ÅF fixa allt. De kommer nu på onsdag. Om jag skulle göra jobbet då skulle jag kunna spara 4000:- för tanken och 1500:- för pannan.
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

Utloggad UMH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #17 skrivet: 07 mars 2005, 08:02:06 »
Körde med frugans fönsterskrapa för att det sista skulle ut. Det blev helt rent faktiskt!

Med vad sa frugan när hon skulle använda skrapan nästa gång. Det förtäljer inte historien... :)

Jag har också sågat ur tanken själv och gått plus på det då metallråtervinningen gav mig ett par hundra för plåten.
Lånade grannens tigersåg (den fick jobba hårt). Öppnade mans luckan innan jag började för att inte tanken skulle vara helt sluten.
Det var ett fruktansvärt smutsigt och kladdigt jobb innan jag fått ur sista geggan från botten. Men är man snål så är man...

Pannan däremot... Där fick installatören knäcka sin egen rygg. Den vägde fläsk (Norrahammar 2000 gjutjärn)
Forslade däremot bort den själv och det vart några kronor till på metallåtervinningen.

/Peter

Bergvärme 170m, 220m2 villa + 27m2 garage.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #18 skrivet: 07 mars 2005, 21:59:09 »

Jag hade aldrig gett mig på att ta ute en tank själv !!!

Det säger du bara för att du är lat!  ;D ;D

Skämt åsido, med en tigersåg kommer du knappast upp i temperatur som antänder eldningsolja. (Om du inte står och gnider på samma ställe med utslitet blad med fulla varv på sågen.)

Med fräscha blad och låga varv så blir plåten knappt ljummen ens.



En cigarett tändare eller tändstift trodde jag inte tände på temp... Trodde det var gnistan... Och även om det är "gnistfria" blad så kolla in sågen. Kolmotor? Oj vilka fina gnistor det kan vara i dem? Har du rätt gasblandning så kan det räcka att du är statisk eller tappar en hammare mot metall....
Varför tror du att man skummar trafikolycksplatser där det läcker ut bränsle? Det beror på att strax ovanför bränslet på marken ligger den perfekta gasblandningen och det kan räcka med en gnista så... puff studs.
Sällan du får en antändning pga av värme utan det är nästan alltid gnista.

Ta tex Lasse (brandmannen) i Gbg som ni säkert har hört talas om och som hamnade i ett gasmoln för många år sedan. De kom körande i sin brandbil Lasse och hans kollega. Pga av bristande information så kom de in mot platsen åt fel håll och körde rakt in i gasmolnet. Detta ströp motorn och bilen stannade. Då de försökte starta bilen igen så antändes gasmolnet. Lasse lyckades springa ut ur det brinnade molnet. Tyvärr gick det sämre för hans kollega som jag tyvärr inte vet namnet på.
Larmet gasutsläpp ändrades snabbt till gasexplosion :-\

Jag skall inte måla f_n på väggen... men nonchalera inte riskerna !!! --/
« Senast ändrad: 07 mars 2005, 22:08:25 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad Alexander Pettersson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 334
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KISS Keep It Simple Stupid!
    • VP-Dygn
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #19 skrivet: 07 mars 2005, 22:29:27 »
Det är ju inte bensin...

BTW ingen minns en fegis  :D
/Nibe 1110-4, 500L VVB 2-kammrör, ytjord 200m lera, VV-cirk, lågtempradiatorer och golvvärme. 8 000kWh/år. Lite hushållsel.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #20 skrivet: 08 mars 2005, 06:20:41 »
Jag skall inte måla f_n på väggen... men nonchalera inte riskerna !!! --/
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad NoMoreWait4VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #21 skrivet: 08 mars 2005, 13:14:03 »
Det är ju inte bensin...

BTW ingen minns en fegis  :D

Exakt... det är ju eldningsolja. Det finns väl en anledning till att dieselmotorer har GLÖDstift och inte tändstift.
Om jag inte missminner mej så har bensin en flampunkt på ca 20 grader, medan eldningsolja ligger över 55 grader.



--------------------------------------------------------
Nibe Fighter 1215-7, 150 m aktivt hål. 130 m2 1 1/2 plans hus + 70 m2 källare.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #22 skrivet: 08 mars 2005, 16:39:48 »
Murphy's Lagar.
1. Om något kan gå fel, gör det det.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur mycket fick ni betala
« Svar #23 skrivet: 09 mars 2005, 17:46:43 »
Det är ju inte bensin...

BTW ingen minns en fegis  :D

Exakt... det är ju eldningsolja. Det finns väl en anledning till att dieselmotorer har GLÖDstift och inte tändstift.
Om jag inte missminner mej så har bensin en flampunkt på ca 20 grader, medan eldningsolja ligger över 55 grader.

Mmmm... jag får nog backa lite.

Nu har jag inte tabellerna här men Bensin tillhör klass 1 som då har flampunkt på under 21°C. Bensin i sig har flampunkt på minusgrader (minns inte vilken temp) ::)
Eldningsolja tillhör klass 3 vilka då har flampunkt på över 55 grader (vet inte heller exakt vilken temp)

Flampunkt är den temperaturen när vätskan avger brännbara gaser.

M a o SKALL det vara ganska riskfritt att såga med tigersåg.... MEN det är inget jag vågar garantera. Myrphy kan ju vara framme a:gl

Editerat:
Klass 3 = 55-100 °C. Över 100 grader räknas det som ej brandfarligvätska... vilket då inte är samma som att det inte kan brinna. Allt brinner vid rätt temperatur.
« Senast ändrad: 09 mars 2005, 17:52:32 av Linnex »
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!