Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW  (läst 6291 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« skrivet: 01 november 2019, 10:27:23 »
Tycker det är lite dåligt med fart i Viessmanndelen av forumet.

Vi har fått en Viessmann 333-G inverter 2,4-11,4kW installerad för ett par månader sen.

Den står i badrum/tvättstuga och är riktigt tyst. Förutom lite sus i rören så är det bara när jag böjer mig ner för att lasta i/ur tvättmaskinen som står bredvid som jag hör ett svagt ljud när kompressorn går, annars är den hittills vad man kallar för knäpptyst. Vi får se hur det blir i vinter när det är-30 ute och kompressorn går på lite högre varv.

Inställningar är rätt krångliga, många är bara benämnda som nummer i pumpen, där man måste referera till manual för att se vad man ändrar på om man inte kan alla utantill. Drygt att de låst ner en del ändringar bakom en installatörskod. Om någon här kan dela med sig av den så jag kan hantera pumpen själv den dag installatören inte tycker det är kul att komma ut och knappa hos mig så skulle det uppskattas. Skicka gärna ett PM.

Tidigare kunde dessa pumpar variera CP efter effekt, men den inställningen har försvunnit i nyare mjukvaror. Troligtvis då det ger något lägre COP vilket tillverkaren inte vill ska synas i några siffror. För mig som har ganska liten radiatorvolym är det inte så lätt att hitta ett fast värde på CP som ska fungera både vid lägsta effekt 2,4kW och högsta på 11,4kW med okej delta. Bonus att den inställningen för CP är låst bakom koden, så jag kan inte ens själv manuellt sätta olika sommar/vinter-inställningar.

Stor 220L VV-tank i kombination med att vi inte gör av med så mycket varmvatten (bara två personer i hushållet) gör att vi kan hålla oss till att bara värma till 50c så man får lite bättre COP. Än har vi inte lyckats göra slut på VV.

Köpte till deras VitoConnect 100 så man får övervakning och styrning i en app. Väldigt få funktioner där i, inga larm för om pumpen stannar, deras tanke är att man ska schemalägga pumpen efter när man är hemma osv. Det går bara att göra i appen, inte på någon hemsida. Att sitta och pilla nått sorts veckoschema i mobilappen är värdelöst.

För mig som vill övervaka och automatisera allt så är Viessmann betydligt krångligare än andra. Jag trodde att Vitoconnect skulle ge mig mer data, men jag kan bara se:
- Faktisk temp för ute, VV och framledning.
- Satta värden för Innetemp, VV, Kurva och kurvlutning.
- Pumpens driftläge, CP-status (på/av)

Utöver det kan jag justera Innetemp, VV-temp och pumpens olika driftlägen.

För till exempel Nibe finns det många egna hack för att läsa och styra typ allt, det verkar finnas även för Viessmann men det är tyskar som hittat på det, och all dokumentation om deras projekt är också på tyska vilket jag inte förstår. :(
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad killepåhäst

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #1 skrivet: 03 november 2019, 10:30:16 »
Hej jag kan svara på lite frågor och funderingar.

1. Cirkulationspumpsinställningar ligger bakom koden installatörskoden, antar att viessmann inte vill att kunderna ändrar cirkpumparna för det kan påverka maskinens drift negativt. så be din installatör göra en bättre justering av cirkpumpen om det inte är gjort.
I invertermaskinen som du har så ställs cirkulationspumpen in efter ditt hus och det är ingen delta T styrning med cirkpumpen utan det sköts av kompressorn i detta fallet.
flödet i ditt radiatorsystem skall inte variera beroende på hur mycket effekt som kompressorn levererar.
du ställer in flödet efter huset första gången och låter den vara där.

2. sommar/vinterinställningar.
sommarinställning är att du väljer driftläge "endast varmvatten"
då går går inte värmebärarpumpen mot radiatorsystemet.
Värmepumpen har dagligen motionskörning på cirkpumparna om den står i exempelvis i varmvattenläge eller dockad mot en acktank.
rekommederar en innegivare med styrning på inomhusklimatet då cirkpumpen kan stängas av på sommaren per automatik om utomhustemperaturen är inom 2 grader från inställd innetemp och innetempen är uppnådd.


3. vitoconnect funktioner.
Tillåter du vicare appen att skicka pushnotiser till dig?
den skickar notiser till din telefon vid exempelvis strömavbrott eller annat larm, du kan då trycka på vidarebefodra via epost där larmet står i meddelandet och du bara skickar det till din installatör.
Vet att det fungerar för jag har upplevt larmen själv vid strömavbrott hos mig själv och hos en kund till mig.
just nu vad du kan se i appen är:
inställd innetemp och faktisk innetemp (kräver innegivare som jag rekommenderar)
-utomhustemp
-varmvattentemp
-returtemp
-framledningstemp
-kompressorstatus
-drifttid kompressor
-status cirkulationspump
-beredarladdpump
-cirkulationspump varmvatten

uppdatering som är på gång detta året är att jag som installatör se alla mina kunders anläggningar som är uppkopplade via vitoconnect.
sedan så uppdaterar viessmann hela tiden appens innehåll.
men jag tycker att det är grundläggande bra info som räcker för att se att värmepumpen fungerar och du har larm som skickas till mobilen.

Lycka till med din viessmannpump. du har valt den bästa pumpen som går att köpa för pengar!

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #2 skrivet: 04 november 2019, 12:35:55 »
Stort tack för svar!

1.
Hur tänker du att man ställer in CP korrekt? Jag hänger inte med på hur det skulle kunna fungera i praktiken. Hur gör man detta om inget större värmebehov finns vid installation? CP är idag fast satt till 40% av installtör. Har just nu -4 ute (men vi hade -11 i morse), framledning 38 och retur 34. Ingen innomhusgivare som kan ställa till det utan pumpen går helt på vad den nu tycker det ska vara för framledningstemp. Förra On-Off-pumpen (Thermia Villa 75) höll delta på 7-8C. Jag ska också gå igenom alla radiatorstrypningar så de lämnar samma returtemp, men saknar fortfarande en bra termometer för att kunna göra det.

2. Tror du missförstod, jag pratade inte om Viessmanns olika lägen, utan möjlighet att själv sätta olika lägen på CP per säsong, men det är ju inte relevant om nu punkt 1 faktiskt fungerar.

3.
Jag har tillåtit alla notifikationer men har aldrig sett nån. Bara när jag går in i appen så ser jag att pumpen är offline. Ser man någon skillnad på om den optiska kontakten med pumpen är nere, eller om kontakten med ens vitoconnect helt saknas? (Driver min Vitoconnect på UPS så den ska kunna prata med Viessmannss servrar även om strömmen går, pumpen kommer dock aldrig svara via det optiska).

Det jag saknar främst i appen är möjlighet att se Brine-temp. Jag har en för pumpen underdimensionerad markslinga. I praktiken spelar det ju ingen roll om det finns nog med slinga för värmebehovet pumpen faktiskt kommer plocka ut, men jag vill kunna övervaka detta. Enda sättet just nu är att stirra på pumpens display och se värdet för stunden. Känns lite 80-tal.

Jag försökte regga mig för VitoGuide i hopp om att det skulle finnas mer teknisk data där, men för det krävdes ett Viessmann-parnernr jag såklart inte har. Försökte fråga min installtör om de hade ett konto men de verkade mest tro jag var galen (vilket kanske inte är het fel).
« Senast ändrad: 04 november 2019, 12:41:43 av MrMupp »
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

B

  • Gäst
B
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #3 skrivet: 04 november 2019, 13:27:28 »
‭3442541331‬
Prova denna kod
Mvh
B

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #4 skrivet: 04 november 2019, 18:31:28 »
Koden fungerar fint. Skriver ner den så den finns om det skulle behövas nån gång i framtiden. Tack så mycket.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #5 skrivet: 20 december 2019, 11:25:22 »
Nu har det börjat bli kallt, inte bara ute!

-15C ute, och bara 18C inne. Det visade sig att factory-defult så är pumpen låst till max 40C framledningstemp, inte konstigt att det blev kallt! Ändrade till 50C och får dessutom installerat en till radiator i sovrummet idag. Hoppas vi får det lite mysigt varmt i helgen. :)
« Senast ändrad: 20 december 2019, 11:29:55 av MrMupp »
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2020, 22:01:46 »
Liten uppdatering igen. Ställde upp max framledning till +55, men det har inte behövts än.

Nya radiatorn i sovrummet gör underverk! Har strypt ner det så returtempen alltid känns nästan lika sval som rumstemp och ändå är det varmt och mysigt i sovrummet. För stor radiator för rummet alltså, men bättre för stor än för liten! Med installation och allt är det inte många kronor det handlar om ändå, och jag valde ett så stort som fick plats, dessutom skadar inte den extra vattenvolymen i mitt annars lite snåla system.

Pumpen tuffar på bra, dock är inte brinetempen den bästa. Visserligen var det en kall november, men en annars hittills mild vinter och inkommande brine på +0,4 ut -1,5. Man ser en tydlig bula i gräsmattan längs slangen där det frusit på. Att tillägga är att vi har haft dåligt med snö i år. Förra året var det nog nästan en meter så här års och nu är det knapt nån centimeter. Troligtvis ska vi bygga nytt på tomten snart, när de gör markarbetet då får de nog gräva ner mer slang på en gång, det skadar ju inte och borde inte vara blodigt dyrt om maskinerna redan är på plats.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #7 skrivet: 29 februari 2020, 00:01:07 »
Ytterligare update.

Med tyskarnas kod, och mycket google translate fick jag till slut igång en Raspberry Pi att prata med pumpen istället för Viessmanns VitoConnect med app som inte gav mig all data jag ville ha.

Nu loggar jag följande temperaturer:
Framledning
Returledning
VV-temp
Brine In
Brine Ut
Utetemp

Jag har också lyckats styra börvärdet för varmvattnet, så nu använder jag det för att styra varmvattentillverkningen. Jag gör det genom att ställa ner bör till 35C, och sen öka till 50C den timme på dygnet med lägst kWh-pris och låta pumpen jobba då. Nästa steg är att köra extra hög temp mot legionella med lagom intervall när elpriset är riktigt lågt, men den logiken har jag inte byggt än.

« Senast ändrad: 29 februari 2020, 00:03:21 av MrMupp »
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #8 skrivet: 06 april 2020, 19:27:56 »
Ny update, nya problem.

När det nu börjar bli varmt ute så framledningens börvärde sjunker under pumpens lägsta effektsteg ska den ju gå som en on/off-pump. Men istället får jag en massa larm och pumpen stannar.

Detta säger den i meddelandehistoriken. Dessa tre fel upprepas om och om innan den stannar helt.

Detta är andra gången det händer. Första gången hade solen legat på hela dagen genom fönstren vilket resulterade i att det blev supervarmt inne och jag hade därför börjat peta i pumpens inställningar när den stannade. Jag trodde såklart att det var jag som orsakat stoppet men jag fick igång den morgonen efter via en klassisk omstart. Nu tror jag inte längre att det var mitt fel att den stannade. Anledningen till att den då startade igen var troligtvis bara att det fanns ett större värmebehov igen efter natten.

Alla tips uppskattas verkligen. Jag har såklart även tagit kontakt med installatören, men samtidigt själv förstå vad som händer och varför, mest för att jag är nyfiken.


Någon som vet vad det kan vara som ställer till det så?
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #9 skrivet: 07 april 2020, 23:11:41 »
Dåligt luftad köldbärarkrets? Då kanske CP inte orkar pumpa runt när den går sakta.
Låter det/porlar det när kb-pumpen startar? Finns det kb i nivå kärl?
Skulle kunna vara igensatt smutsfilter också.

// Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #10 skrivet: 08 april 2020, 10:53:27 »
Tack Fredrik!

Jag har testat strypa lite med kulventilerna på KB-sidan så jag hör på turbulensen att det finns flöde både när pumpen går 100% (den gör det en liten stund innan kompressorn startar) och när den sen går ner till 70% vid kompressordrift.

Det finns gott om KB i kärlet.

Det känns som att det är på gränsen om den startar. Sist den stannade hoppade den till slut igång. Nu är ju KB-temp (markslinga) ganska låg, så den hinner kanske inte reglera och komma i balans innan den slår ifrån. Kompressorn startar alltid på ganska hög effekt för att få ordentlig smörjning.

Nu fick jag den att starta igen!

KB in låg nu på +0,4C.

Det känns som en combo med låg KB-temp och kompressorns start-effekt som gör att KB-flödet inte räcker till.
« Senast ändrad: 08 april 2020, 11:05:13 av MrMupp »
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #11 skrivet: 08 april 2020, 12:50:00 »
Nu fick jag lite nya inställningar från intallatören som pratat med Viessmann.

Jag har ändrat några värden som ska påverka hur mycket expansionsventilen stryper vid start. Det har tydligen varit en del system som haft liknande problem för att ventilen inte öppnat snabbt nog, vilket resulterat i att det blivit för kallt.

Vi får se nu om pumpen klarar av att start/stoppa som den ska. Nu rör jag inget fören vi har varmvatten och behagligare innetemp.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

Utloggad StefanWes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #12 skrivet: 14 december 2020, 22:50:14 »
Hur går det för dig?

Jag funderar på utbyggnad av hus så behöver en VP som ger max ca 12 kw. Har viessmann 222-g split på landet och den funkar bra nu efter närmare 5 år i drift, har haft ett nödläge pga trasig tempgivare och så kan det väl få vara .... men är inte alls nöjd med hur låst alla menyer med mera är. Dessutom verkar inte installatören få "alla koder" heller utan att specifikt få dessa av av Viessmann beroende på problemet. Jäkla märkligt. Nu funkar allt bra och energieffektiviten är ok men ingen kioskvältare och man kan ju inte trimma....

Mina föräldrar har en viessmann 300 eller om den hette 350-g sedan lika många år, funkar bra, inte ett fel, har kommunikationsmodulen vitocom 100, man kan göra en del via webben och via app men tar flera minuter att uppdatera status.... helt sjukt segt, fördelen är att man får mail så fort det blir något fel och man kan aktivera/deaktivera semesterläge och det var trots allt huvudavsikten..

Hade egentligen skrivit bort Viessmann för framtida inköp men finns inte jättemÃ¥nga i den  storleksklassen och den verkar vara riktigt bra pÃ¥ varmvatten.


Har också varit inne på daikin geo 3 samt Geodan.... IVT GeoX har jag avskrivit pga mycket problem med IVT...
Jag vill ha kylfunktion och bra varmvatten.

men men,.... är du nöjd med köpet fortfarande? vilka valde du mellan?

Utloggad MrMupp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hälsingland
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2021, 16:00:07 »
Hej, ja det var ett tag sedan jag uppdaterade här.

Det är konstigt att parametrarna är gömda och bara visas som "koder", sjukt jobbigt att justera, som att det är byggt för att ingen ska pilla i det, vilket inte är så kul.

Jag är väl nöjd, så här i efterhand skulle jag nog valt en modell mindre för att slippa lika mycket på/av. Nu med -16 ute går den bara på knappt halvfart.

Viessmann har ett API för Vitoconnect, tyvärr kom det ett mail om att jag "använde det för mycket" (jag hämtade data en gång var 5:e minut) och det begränsades sedan hårt för att deras servrar "inte orkade med". Jag anmälde mig via en länk i samma mail om att få ta del av nyheter eller info/input till framtida utveckling av deras API men jag har inte hört ett ljud. Att deras servrar inte orkar med är ju rent skitsnack, de vill bara inte erbjuda något vettigt för oss entusiaster. En kass app i en molntjänst som inte kostar något = 95% risk att den kommer stängas ner innan pumpen byts ut. De skulle lätt kunna lösa alla problem med både deras servrar och den kassa molntjänsten genom att erbjuda ett lokalt API-interface, men de är helt enkelt inte intresserade av att göra något vettigt.

Istället kör jag vidare med tyskarnas kod (OpenV)

Pumpen gjorde start/stop ofta med dess egen styrning, jag har nu byggt egen automatik som kollar om målvärde för framledning ligger inom det jobbiga intervallet och då slår av pumpen en timme, för att sen starta igen och se om det är bättre. Till det en enkel brytpunkt som startar pumpen med högre målvärde om tidigare avstängning gör så att innetempen blir för låg.

Jag har också lyckats läsa ut energidatan ur pumpen, det är rätt trevligt att logga hur mycket el som går åt till uppvärmning och/eller VV.

Vi passade också på att gräva ner 200m mer kollektorslang nu i höstas (en utökning med 50%), det ska bli spännande att se om det gör nån skillnad för brine-tempen.

Jag hade Nibe, Thermia och Viessmann jag främst valde mellan. Då pumpen står i kombinerat badrum/tvättstuga så är jag nöjd med valet då den är väldigt tyst. I slutändan blev det Viessmann för att installatören rekommenderade det. Jag ska snart till att installera en ny pump i verkstan, och där är det andra förutsättningar och jag lutar åt en Nibe on/off.
Viessmann Vitocal-333G 2,4-11,4 kW Inverter. 145kvm enplansvilla med varierande isolering.

eriksri

  • Gäst
eriksri
SV: Nyinstallerad 333-g 2,4-11,4kW
« Svar #14 skrivet: 08 december 2022, 09:09:53 »
Hej! Hur gÃ¥r det för dig med värmepumpen? Skulle gärna fÃ¥ en ny statusuppdatering!  :)

Vi själva har precis installerat en Vitocal 333-g inverter, med den mindre effekten. Vi har dessvärre inte fått vitoconnect-enheten än då den är restad. Jag är lite nyfiken på att installera en Rasperry Pi som du gjort och koppla på lite andra grejer i hemmet. Det verkar vara en hel del meck du beskriver. Skulle du kunna dela med dig av kod och tillvägagångssätt?

Tack! Richard

Hej, ja det var ett tag sedan jag uppdaterade här.

Det är konstigt att parametrarna är gömda och bara visas som "koder", sjukt jobbigt att justera, som att det är byggt för att ingen ska pilla i det, vilket inte är så kul.

Jag är väl nöjd, så här i efterhand skulle jag nog valt en modell mindre för att slippa lika mycket på/av. Nu med -16 ute går den bara på knappt halvfart.

Viessmann har ett API för Vitoconnect, tyvärr kom det ett mail om att jag "använde det för mycket" (jag hämtade data en gång var 5:e minut) och det begränsades sedan hårt för att deras servrar "inte orkade med". Jag anmälde mig via en länk i samma mail om att få ta del av nyheter eller info/input till framtida utveckling av deras API men jag har inte hört ett ljud. Att deras servrar inte orkar med är ju rent skitsnack, de vill bara inte erbjuda något vettigt för oss entusiaster. En kass app i en molntjänst som inte kostar något = 95% risk att den kommer stängas ner innan pumpen byts ut. De skulle lätt kunna lösa alla problem med både deras servrar och den kassa molntjänsten genom att erbjuda ett lokalt API-interface, men de är helt enkelt inte intresserade av att göra något vettigt.

Istället kör jag vidare med tyskarnas kod (OpenV)

Pumpen gjorde start/stop ofta med dess egen styrning, jag har nu byggt egen automatik som kollar om målvärde för framledning ligger inom det jobbiga intervallet och då slår av pumpen en timme, för att sen starta igen och se om det är bättre. Till det en enkel brytpunkt som startar pumpen med högre målvärde om tidigare avstängning gör så att innetempen blir för låg.

Jag har också lyckats läsa ut energidatan ur pumpen, det är rätt trevligt att logga hur mycket el som går åt till uppvärmning och/eller VV.

Vi passade också på att gräva ner 200m mer kollektorslang nu i höstas (en utökning med 50%), det ska bli spännande att se om det gör nån skillnad för brine-tempen.

Jag hade Nibe, Thermia och Viessmann jag främst valde mellan. Då pumpen står i kombinerat badrum/tvättstuga så är jag nöjd med valet då den är väldigt tyst. I slutändan blev det Viessmann för att installatören rekommenderade det. Jag ska snart till att installera en ny pump i verkstan, och där är det andra förutsättningar och jag lutar åt en Nibe on/off.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!