Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: mycket problem med filterrengöringen?  (läst 11517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
mycket problem med filterrengöringen?
« skrivet: 10 januari 2010, 00:07:37 »
har satt en en Nocria 18 som filterrengöringen krånglar på, den vill inte köra ut filtren ordentligt, dom ställer sig ibland snett, ibland åker bara ena ut och ibland åker dom inte ut alls, det verkar som det "kuggar över" bara.
har kollat så borst-lådorna sitter som dom ska, och om jag hjälper till att dra i filtren så kommer dom ut.

kan man plocka bort dom där borstlådorna, spärra den automatiska filterrengöringen och bara stoppa dit filterinsatserna?

den sitter i en verkstad med mycket vinkelslip och svets så filtren blir fort täta.



Utloggad rolle46

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrtälje,Österviken
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 08:31:40 »
Hej,jag har ju en likadan pump men jag förstår inte riktigt vad du menar med att spärra den aut.filterrengöringen? Sc:,h Har du användarmanualen kvar?
//Rolle
Bor i Roslagen,huset 170 kvm.Fujitsu Nocria 18+kakelugn och direktverkande fläktsystem,
13000 kvh/år i snitt dom senaste 20 åren!

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 09:03:13 »
har satt en en Nocria 18 som filterrengöringen krånglar på, den vill inte köra ut filtren ordentligt, dom ställer sig ibland snett, ibland åker bara ena ut och ibland åker dom inte ut alls, det verkar som det "kuggar över" bara.
har kollat så borst-lådorna sitter som dom ska, och om jag hjälper till att dra i filtren så kommer dom ut.

kan man plocka bort dom där borstlådorna, spärra den automatiska filterrengöringen och bara stoppa dit filterinsatserna?

den sitter i en verkstad med mycket vinkelslip och svets så filtren blir fort täta.




Hade samma problem på min Nocria 18 men då kylmontören var här och servade så riktade han bara tydligen till någon plåt sen så har det funkat klockrent..... va själv inte hemma när han var hos mig och servade utan jag pratade med han sedan på tele så det är därför som jag inte har någon mer exakt info...

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Mrmuppen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2010, 10:01:10 »
Jag minns samma sak, montören sa att han böjade till nån plåt för att inte filtrena ska fastna! och ja, mina fastnar inte :)
1 och 1/2 plan 140kvm bygg-Ã¥r -77
Luft/luft Fujitsu Nocria 14 installerad i september.
Innan denna fanns en Panasonic pump som är av-installerad nu.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2010, 00:13:33 »
hmm, plåt.. jag ser bara plast, men den kanske sitter längre in så man får plocka isär innerdelen.. när jag har kikat så ser det precis ut som att kugghjulet som ska mata ut filtret spänner ut kuggbanan i mitten av filtret så mycket att den reser på sig och kuggar över, och filtren går också förbaskat trögt att dra igenom borst-boxarna så det kan inte va lätt för det lillla kugghjulet att försöka mata ut filtret genom borstarna...
usch detta var verkligen en usel konstruktion tycker jag, hade vart mycket bättre med traditionella filter.
kan man inte bara plocka bort filter och boxar och blåsa rent bed tryckluft emellanåt eller strejkar pumpen då?

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2010, 04:46:43 »
Går som sagt att böja till plåten där kugghjulen sitter lite en aning så de kommer mer utåt så de inte kuggar över, är ett känt Nocriaproblem som dock är lätt att lösa.
Det är inte mycket som behöver böjas och filtren går normalt rätt trögt genom boxarna så det ska vara så.
Det är bara att böja lite på plåten så att kugghjulen sitter lite tightare emot filterna så försvinner just det problemet.
Det är alltså inte filtret av plast som ska böjas utan den lilla plåtprofil som håller motorerna med kugghjulen.

Sedan finns det ett annat problem som gör att den automatiska rengöringen på tid slutar fungera, fast det fungerar att trycka på filterknappen på fjärren för att starta rengöringen manuellt.

Den automatiska på tid fungerar fortfarande inte hos mig trots att installatören har bytt kretskortet i innedelen hos mig.

Som kuriosa så gör den ibland ren sig när man stänger av pumpen men inte när pumpen är på, och det är den ju alltid så här års.
Så klart har jag testat med omställningen på rengöringsintervall mellan 50-100 timmar men det har inte hjälpt.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2010, 13:29:17 »
ok, får titta på detta.
ang. omställning av intervallen så tänkte jag faktiskt ställa ner den till 50 timmar men jag lyckades inte, enligt manualen stod det att man skulle först slå av pumpen så bara klockan visades i displayen, sen skulle man hålla inne set-timer knappen så att denna inställning kom upp, men det hände inget hur länge jag än höll inne den knappen.

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2010, 19:45:07 »
Sitter en beskrivning på fjärrkontrollens baksida hur man ändrar rengöringsintervallen,följ den det är enklast.Det är riktigt att pumpen ska stå i stoppläge när man gör inställningen.

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #8 skrivet: 16 januari 2010, 12:43:06 »
Hur mycket av innerdelen måste "rivas" för att komma åt denna plåtprofil för böjning? Räcker det med att montera bort plastkåpan? Mitt högra filter fastnar nästan halvvägs ut (har gjort det snart i 2 års tid) och det lever om och knakar o smäller.

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #9 skrivet: 16 januari 2010, 15:58:41 »
Likadant på min. Det högra filtret vill inte komma ut riktigt som det ska.
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2010, 01:03:51 »
Fixades på garantin igår. Montören bytte ut metallplattan och nu verkar det fungera som det ska.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2010, 10:22:43 »
jag var där igår och böjde denna plåtprofilen, vilken jävla skitkonstruktion säger jag bara!!
den har fortfarande svårt att trycka ut filtrten, borstarna skapar för mycket motstånd så "kuggbanan" i mitten av filtret pressas ut och deformerar filtren, vore ju fan så mycket bättre med 2 koggbanor, en på var sida om filtret! nu drar den ju filtret snett och håller på.
blir till att plocka bort filtren så får han blåsa med tryckluft ofta, för det såg inte ut som att det fanns nån brytare som kände av om filtren satt på plats, bara den lilla knappen under kugghjulet som känner om filtret åker ut.
sen så fick jag löda dit ett vitt rektangulärt motstånd på utedelens lilla kretskort (inverterdelen) för detta hade vibrerat lös så benen var avbrutna, la mycket smältlim runtom så det inte skulle skaka loss nåt mer. men kretskortet ser inte så värst kapslat ut, kommer garanterat bli mycket elektroniska problem på dessa pumpar, ser inte ut som nån high-end kvalité men så står det ju made in PRC också..

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2010, 22:29:01 »
sen så fick jag löda dit ett vitt rektangulärt motstånd på utedelens lilla kretskort (inverterdelen) för detta hade vibrerat lös så benen var avbrutna, la mycket smältlim runtom så det inte skulle skaka loss nåt mer. men kretskortet ser inte så värst kapslat ut, kommer garanterat bli mycket elektroniska problem på dessa pumpar, ser inte ut som nån high-end kvalité men så står det ju made in PRC också..

De bilder man sett här på forummet från kopplingsplinten på utedelen ser inte all för seriöst ut.
Ser ut som ett hemmabygge.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22916.msg225350#msg225350
« Senast ändrad: 23 januari 2010, 22:53:04 av Zelda »

Utloggad Runis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2010, 22:46:08 »
¨Jeg for min del må si at jeg er kjempefornøyd med min nocria,Denn har nå gått problemfritt i over 2 år å filterrengjøringen fungerer perfekt,Filtrene går ut å inn av seg selv og stopper opp etter 50 timer som jeg har programert denn til å gjøre.
Kjenner ikke igjenn denne kritikken som kommer fram over her.Denn gir også kjempe god varme helt ned til 25minus.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: mycket problem med filterrengöringen?
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2010, 23:00:02 »
sen så fick jag löda dit ett vitt rektangulärt motstånd på utedelens lilla kretskort (inverterdelen) för detta hade vibrerat lös så benen var avbrutna, la mycket smältlim runtom så det inte skulle skaka loss nåt mer. men kretskortet ser inte så värst kapslat ut, kommer garanterat bli mycket elektroniska problem på dessa pumpar, ser inte ut som nån high-end kvalité men så står det ju made in PRC också..
De bilder man sett här på forummet från kopplingsplinten på utedelen ser inte all för seriöst ut.
Ser ut som ett hemmabygge.

Ja jag kan bara instämma här att någon dylik B-lösning har jag aldrig tidigare sett på någon annan luftvärmepump, kopplade in en värmekabel på grannens Fujitsupump till en anläggning för att ta hand om avfrostningsvattnet, och spec jordkabeln var ju ett helt företag att få dit och därmed rena smäcket alltså. En skruv genom en plåtbit som följde med runt när man drog åt så att båda kablarna kröp ur sitt läge. :D

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!