Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm 7  (läst 25646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Autoterm 7
« skrivet: 06 mars 2009, 09:55:17 »
Hej! Jag tror jag har blivit råblåst av min leverantör av bergvärme. Har en 2 plans kåk på 160 kvm med källare med dåliga 2 glas fönster som är hyfsat tätade och fixade av mig.Har källare som jag har element och värmer upp också. Jag fick min bergvärme installerad drygt 13-14 månader sen och tagen i drift. Jag har 7000 drifttimmer och nästan 2000 är eltillskott. Jag tycker det verkar väldigt mycket dock. Jag valde även till en extra varmvattentank då jag eventuellt ska hyra ut delar av kåken. Varmvattnet tar slut efter 15 minuter om man duschar tycker det var verkar väldigt lite. En period i vintras så starta den om sig flera gånger utan att jag hade rört den "Värmpumpen startar om 500 sek kvar...." något sånt. Någon som har tips och ideer? Har jag råkat på en rejäl blåsning eller är det intrimmning som behövs? Tar gärna emot tips och ideér om hur jag ska gå vidare.

//Daniel

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Autoterm 7
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2009, 10:22:53 »
Har du kvar kalkylen som du fick av installatören?

Hur mycket el/olja (eller vad du nu eldade med) drog huset innan?
Fick installatören denna uppgift?

Hur varmt har du i källaren?
Källare i äldre hus suger rätt mycket värme, så frågan är om du hade lika varmt i källaren förut?

Om varmvattnet tar slut efter 15 minuter och du har extra VVB så är nått riktigt fel, har du inga larm eller så på din VP?
Är de kopplade i serie med VP:n först och extra VVB sen?

Hur djup borra har du?
« Senast ändrad: 06 mars 2009, 10:28:00 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm 7
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2009, 10:29:40 »
Hej tänker du på kalkylen hur mycket dom skulle borra och pris? Då vi bytte direkt när vi köpte kåken så fick vi en uppgift på ungefärligt 3 kubik olja och resten el dom hamna på 45000 kr i drift om året uten uppvärmning i källaren. Ja den gamla ägaren uppgav dessa och jag visa dom för installatören. Källaren kanske ligger på 17-18 grader och det är vattenburna nya element. Ja igår duscha jag max max 20 minuter så var dom slut och det är inga larm alls. Det är en separat VVB som ska vara kopplad till VP eller förstog jag din fråga fel? Jag har inte uppgiftern framför mig men jag tror dom grävde 120 ev 130 meter då han tyckte vi skulle gräva lite extra.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Autoterm 7
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2009, 10:40:21 »
Hmmm... Sc:,h

OK, 3 kbm olja plus el (totalt 45000 kr) med kall källare. Du värmer källaren till 17-18 ºC. Om du kan bevisa att installatören fick dessa uppgifter så kan du kanske klaga. Dessutom är 130 m borra lite klent till en sån VP, som i sin tur är lite klen för huset...

Vad har du för temp pÃ¥ köldbärare in/ut?  ???

Aha, du har en VP utan inbyggd VVB med separat VVB, vilken storlek är det på VVB:n?

SVEP har en reklamationsnämnd där du kan klaga, men försök göra upp med installatören först.
http://www.svepinfo.se/reklamationsnamnd/
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm 7
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2009, 10:52:21 »
Ja det kanske inte rä så lätt att bevisa men jag hade ju beställt så att dom skulle dra element också i källaren och jag bad dom dimensionera för det. Men det var ju muntligt så det är ord mot ord. Nu kommer dom svåra orden :) Köldbärare är det temperaturen som man kan se på värmpumpen min och max? Det finns inbyggd vvb i vp och en extra på 300 liter om jag inte minns fel. Varför startar pumpen om sig? Jag misstänker att dom inte har borrat tillräckligt eller så är ådern dom har borrat dålig.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Autoterm 7
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2009, 11:13:00 »

De uppgifter som du uppger d.v.s. 3 m³ olja och total kostnad 45 000 kr, är väl okey med en 7:a. Räknar typ 7 000 kWh/Ã¥r för hushÃ¥llsel och 12 000 kr/m³ för olja. Det gör att huset har  förbrukat ca: 25000 kWh/Ã¥r.

Din värmepump har levererat ca: 60 000 kWh under 14 månader d.v.s. nästan dubbelt så mycket.

Att den startar om, kan bero på dåligt anslutna elkablar.

Var i landet bor du?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm 7
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2009, 11:21:07 »
Försök få fram uppgifter på vad du vekligen har, misstänker att det är lite si och så med inställningarna. Det är inte ditt fel utan installatören borde hjälpt dig med den biten, men det kan vi kanske hjälpa dig med här på forumet.
Om du har den typ av maskin jag gissar mig till så kan ett tips vara att öka tiden innan eltillskottet går in ligger under 8.1 i menyträdet. 60 min standard kan ökas upp till 300 prova med 180min. Kan även vara inställningar för varmvattenproduktion som går att förfina.

Att varmvattnet inte räcker låter skumt, en orsak kan vara luft i manteln brukar finnas en avluftningsventil på toppen. Andra orsaker kan vara givarplacering eller felkoppling.

Skillnaden i besparing mellan olika storlekar på maskiner brukar inte bli speciellt mycket om det inte är totalt feldimensionerat vilket det inte verkar vara.

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm 7
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2009, 11:33:28 »
Pumpen slocknar inte när den startar om utan den är igång och det står omstart sker 400 sekunder typ. Visserligen har det varit en kall vinter men ska man behöva tillskott när det är plusgrader ute? Hittade uppgifterna nu 140 meter minst har vi grävit tror han grävde lite extra dock. Jag bor i Örebro centralt. Jag ska testa det du skriver Fixaren. Givaren är placerad på norrsida på baksidan av kåken utomhus. Jag fick element installade och vet inte om dom har en påverkan i dessa problem. Dom blir inte heller helt varma kanske luft i dom eller så orkar inte pumpen med. Den är inställd på max när jag öppna och tittade. Denna pump har jag http://www.alsvvs.se/pumps/autoterm/terramax_2.jpg
« Senast ändrad: 06 mars 2009, 11:35:39 av aramix »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Autoterm 7
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2009, 11:51:15 »
Jag fick min bergvärme installerad drygt 13-14 månader sen och tagen i drift. Jag har 7000 drifttimmer och nästan 2000 är eltillskott. Jag tycker det verkar väldigt mycket dock.

Det är mycket, 13-14 månader räknat bakåt från nu blir ungefär 1,2-1,3 "uppvärmningsår" med tanke på att vintermånader väger tungt. Det blir 5400 - 5800 drifttimmar på pumpen omräknat till ett år. Min lite klena pump har aldrig gått mer än 4400 timmar under ett år. Att det i Örebro blir tillskott vid plusgrader är då som det skall vara. Men det betyder att pumpen är för liten för uppvärmningsbehovet. Dåligt isolerade källlare kan som redan påpekats dra otroliga mängder värme.

Oljeeldning antyder att det är ett äldre hus (byggår?). Då verkar 3 m3 olja till 160 m2 orimligt lite. Undrar om inte det blev fel ingångsvärden för dimensioneringen.
« Senast ändrad: 06 mars 2009, 17:09:06 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Autoterm 7
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2009, 12:02:03 »
Citera
"Värmpumpen startar om 500 sek kvar...." något sånt.

Om regleringen liknar/motsvarar nibe, så betyder detta att det x antal sekunder/minuter innan kompressor startar. Helt normalt mao.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm 7
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2009, 12:42:39 »
Att maskinen har texten VP startar om typ 500sek brukar innebära att den stannat aldeles innan. Vilket innebär korta stopp och korta gångtider, har för mig att texten bara dyker upp när maskinen försöker återstarta innan den stått stilla tillräckligt länge (9min).
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad aramix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm 7
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2009, 13:22:08 »
Jag ska testa fixarens förslag men jag tror inte det är normalt att få 3500 kr varje månad när vi är två i hushållet varav majoritehten är för värmpepumpen. Sen att varmvattnet tar slut kanske är nästa fråga. Vad har ni för inomhustemperatur hemma? vi ligger på 21-22 grader. Jag hade kurvan på 5,6 alla kalla månader det stog i manualen att har man över 6 bör man kolla över installationen då är det något fel...

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Autoterm 7
« Svar #12 skrivet: 06 mars 2009, 14:20:54 »
Just nu svingar vi rakt ut utan att veta något. Så ta det för vad det är.
Ett eventuellt senario kan vara termostatventiler/rumstermostater som stryper och onödigt hög kurva vilket ger dålig cirkulation och korta gångtider.

Däremot förklarar det inte det dÃ¥liga varmvattnet som har nÃ¥gon annan orsak. Där finns "patentfelet"  trasig vx-ventil som möjlig orsak. ;)

Kolla upp vilka temperaturer du har och inställningar så kan vi nog få till det bättre.

Finns som du ser många möjliga orsaker, men börja i lugn och ro och skriv upp alla inställningar och data du hittar typ temperatur, gångtid, fördelning värme-varmvatten osv. Sen får man beta av del för del.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Autoterm 7
« Svar #13 skrivet: 06 mars 2009, 16:23:13 »

Att det i Örebro blir tillskott vid plusgrader är då som det skall vara.

Men det betyder att pumpen är för liten för uppvärmningsbehovet.

Dåligt isolerade källlare kan som redan påpekats dra otroliga mängder värme.

DÃ¥ verkar 3 m3 olja till 160 m2 orimligt lite.


Man undrarvad som är skillnaden för oss i norrland, när vi klarar hus upp mot 230 m² med samma mängd energi....trots att vi har minst 20 000 extra gradtimmar.

Vi klarar med samma (Autoterm/IVT 7 kW) värmepump -15° utan eltillskott. Vi har en total energiförbrukning för värme/varmvatten om ca: 8 000 kWh/år.

Att vi har något mer isolering förstår jag, men man börjar fundera om ni saknar den helt.


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Autoterm 7
« Svar #14 skrivet: 06 mars 2009, 17:08:13 »
Man undrarvad som är skillnaden för oss i norrland, när vi klarar hus upp mot 230 m² med samma mängd energi....trots att vi har minst 20 000 extra gradtimmar.

Vi klarar med samma (Autoterm/IVT 7 kW) värmepump -15° utan eltillskott. Vi har en total energiförbrukning för värme/varmvatten om ca: 8 000 kWh/år.

Att vi har något mer isolering förstår jag, men man börjar fundera om ni saknar den helt.

Husen är bättre isolerade norröver. Sen är det i det här fallet källaren som jag tror är boven i dramat.   
« Senast ändrad: 06 mars 2009, 17:14:12 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!