Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme, olika bud ang Poolen... Mycket tacksam för svar!  (läst 6531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DavidÃ…

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vi ska (förmodligen) borra och har fått lite olika bud.
Huset är på 150m2 med ett fristående garage på 40m2.
Sedan har vi en gammal pool.
Min tanke är att dra ut kulvert till garaget och ha en fläktkonvektor typ Jula där. Tankar om det?

Sedan är frågan om man ska ansluta poolen eller köpa en separat poolvärmepump.
Det är här buden går isär. Är det så att jag kommer slita ut hålet som enligt den sista offerten ska va ca 220 meter aktivt?

Tänkte mig ca 28 grader i poolen i tre månader...

Sedan så är det så att jag får tyvärr bara ut max 2x28 pex genom fördragna rör i huset. Tänkte köra ut till garaget och där ha ventiler att stänga flödet till pollen och eller garaget.

Billigaste växlaren kostar ju typ 4k och kulvert sista biten typ 2k. så med någon form av styrning är man ju snart uppe i en lös pump.
men det vore ju lite fint att köra allt på en anläggning men jag kanske skall tänka om.
Vad tror ni?

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Bergvärme, olika bud ang Poolen... Mycket tacksam för svar!
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2015, 20:16:12 »
Hej DavidÅ och välkommen till forumet,

Kanske du kan hitta en del svar på poolforum.se

Vad kostar en kw tillverkad av bergvärmepumpen respektive poojvärmepumpen?
I övrigt rekommenderar jag att försöka hålla systemet enkelt och inte blanda ihop olika system / temperaturer i onödan tummenupp
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme, olika bud ang Poolen... Mycket tacksam för svar!
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2015, 21:27:25 »
BorrhÃ¥let blir inte utslitet, det kommer bara att bli lite kallare än det annars skulle ha blivit. Hur mycket kallare beror pÃ¥ hur mycket värme poolen kommer att dra jämfört med husets uppvärmning och varmvatten. Efter tio Ã¥r kan det skilja kanske en grad jämfört med om poolen inte hade värmts. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
Vi har en badtunna och jag har planer på att koppla in den på våran pump och utnyttja poolstyrningen i min Zenith.
Billigaste värmeväxlaren jag hittat är den här:
http://www.poolklor.com/product_info.php?cPath=23&products_id=211
på 65kw för 2850kr.
Att utnyttja den pump man har och det styrsystem man har känns smidigast för mej, att sköta alla inställningar från ett ställe.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Jag vet inget om poolstyrning. Tänkte bara tipsa om att titta på ex Rinkaby rör när du köper fläkt konvektorn. Jag valde mellan dom i länken nedan och Julas, jag tyckte inte att prisskillnaden motiverade en noname konvektor, så jag köpte två av den här typen istället.
http://www.rinkabyror.se/sok/?sok=fl%C3%A4ktkonvektorer
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Skall man värma en pol med värmeväxlare så behövs det minst en 75 kW, gärna 100 kW.
Effekterna brukar anges vid 80/20.
I en poolapplikation kommer temperaturen att vara 28 grader på poolvattnet, och du vill helst ligga på max 45 grader fram från värmepumpen, så den "stämplade" uteffekten kommer INTE att gälla.

Ekonomiskt brukar det gå på ett ut med bergvärme eller poolvärmepump, nackdelen med två värmepumpar är två:
1. Ett visst buller från poolvärmepumpen
2. Två maskiner som med tiden kommer att kräva underhåll och reinvesteringar.

Jag värmer själv poolen med vår jordvärmepump och har inte ångrat mig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Precis som Rickard skriver så bör man satsa på en stor växlare och i Karl-Everts fall där han vill värma en badtunna en riktigt stor växlare då man vill ha runt 37°C i vattnet. Jag skulle rekommendera 200 kW eller mer.
Värmer själv en badtunna och har 300 kW växlare, det funkar bra.
Leta växlare på eBay!
/Fredrik
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det viktiga är att värmepumpen kan göra av med all effekt till vattnet vid en framledningstemp på max 55 grader, annars kommer värmepumpen att gå med dålig COP, stort slitage, och kanske t.o.m lösa ut p.g.a. högt tryck.

I en badtunna är det mindre viktigt med en sådan "överkapacitet" att man skall ned på 45 grader, 50 är OK då drifttiden blir relativt liten jämför med om du skall värma en fullstor pool på typ 4 X 8 meter, där värmepumpen kan få gå 7-12 timmar/dygn för att hålla poolen varm.

Så frågar ni mig så är det mer välinvesterade pengar att köpa en överstor växlare till en pool än till en badtunna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
Vi brukar ha 38-40 grader i vÃ¥r tunna, tanten är lite frusen av sig och gillar när det är varmt  8)
Det tar två till ca tre och en halv timme att nå den tempem med kaminen beroende på hur varmt det är i vattnet och ute.
Kaminen skall ge 22-24kw.
Den växlaren som jag länkar till bör väll ge 35-40kw vid en framledningstemp på 45-50 grader så uppvärmningstiden bör inte bli längre än med kaminen? Eller tänker jag fel?
Vi brukar bada på helgen, och alla helger blir det inte bad.
Jag är därför inte intresserad att alltid hålla så hög temp hela tiden i tunnan.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad DavidÃ…

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort tack för alla svar!
Ni som har fungerande system med BVP, vad har ni för dimension på rören till växlaren? Vill man alltså ha en så låg temp på retur som möjligt, dvs effektiv växling? Går det inte åt mer energi att värma upp det kalla returvattnet igen då? eller hur tänker man?

Är det helt orealistiskt att styra poolvärmen med en termostatstyrd eller manuell strypventil på slangarna ut till växlaren?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme, olika bud ang Poolen... Mycket tacksam för svar!
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2015, 12:21:04 »
Värmepumpen ska arbeta vid så låg temperatur som möjligt. Temperaturdifferensen över pumpen ska helst vara 5-10 grader, det beror lite på köldmediet i pumpen, för bra verkningsgrad. Det ska vara så låg temperatur på returen som möjligt samtidigt som differensen över pumpen är under 10 grader. Det går inte åt mer energi på det sättet.

Kan bara instämma i vad Rickard skriver om dimensionering av värmeväxlaren. De kapaciteter som anges pÃ¥ värmeväxlarna förutsätter temperaturdifferenser som är orimligt stora när man har en värmepump. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme, olika bud ang Poolen... Mycket tacksam för svar!
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2015, 12:29:32 »
Stort tack för alla svar!
Ni som har fungerande system med BVP, vad har ni för dimension på rören till växlaren? Vill man alltså ha en så låg temp på retur som möjligt, dvs effektiv växling? Går det inte åt mer energi att värma upp det kalla returvattnet igen då? eller hur tänker man?

Det går åt mindre mängd tillförd energi om du har lägre temp efter som värmepumpens COP ökar. All producerad energi (i princip) hamnar i poolen, så ju mer desto bättre...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det viktiga är att värmepumpen kan göra av med all effekt till vattnet vid en framledningstemp på max 55 grader, annars kommer värmepumpen att gå med dålig COP, stort slitage, och kanske t.o.m lösa ut p.g.a. högt tryck.

I en badtunna är det mindre viktigt med en sådan "överkapacitet" att man skall ned på 45 grader, 50 är OK då drifttiden blir relativt liten jämför med om du skall värma en fullstor pool på typ 4 X 8 meter, där värmepumpen kan få gå 7-12 timmar/dygn för att hålla poolen varm.

Så frågar ni mig så är det mer välinvesterade pengar att köpa en överstor växlare till en pool än till en badtunna.

Håller med även här Rickard men med en 75kW växlare är det tveksamt om du når 38°C badtemp med en framledning på under 55°C. Speciellt eftersom badtunnor brukar ha betydligt lägre cirkulationsflöde än en pool.
Tunnan kräver väl max en halvtimme värme per dygn i underhållsvärme men istället är det ju 365 dagar om året.
Så ok, här handlar kanske dimensioneringen mer om att nå rätt temp i badet.
De växlareffekter vi pratar om här är ju som ni säger ofta delta 60°C (värmesida-poolsida) och även angivet vid orimligt höga flöden.
/ Fredrik
« Senast ändrad: 27 februari 2015, 23:12:29 av Fredrik567 »
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,
Anslöt just in en utomhusplacerad Jazucci a 2000 liter till min Nibe 6kW bergvärmepump.
Skulle rekommendera en värmepump/ett system för all uppvärmning för att enklare ha koll på grejerna.
Hade hoppats värmepumpen skulle kunna hålla lägre temperaturer än vad utfallet blev.
Tillopp ca. 50-55 grader och retur ca. 45-50.
Köpte en Pahlens 60kW växlare, den var onödigt dyr, ca. 7 000:- försök hitta något billigare och framförallt lite större om mer vatten ska värmas.
Drog 28mm elförzinkat till växlaren från värmepumpen och 40mm PEX rör ut till poolen då jag hade en rulle liggandes.
Nibe har ju en poolstyrning som tillbehör med växelventil jag införskaffade sÃ¥ ser pooltemperaturen i displayen och du kan ställa temperaturen och gÃ¥ngtiderna per timme fördelat pÃ¥ värme, varmvatten och poolvärmning vilket är trevligt.   
Jacuzzins interna reglering har jag ställt på min, d.v.s. 26 grader så den elpatronen aldrig går in, håller normalt 30-35 grader och ställer om börvärdet till 38 ett par timmar innan baddags.

Min pool var ganska besvärlig att ansluta rörmässigt, fick bryta upp en krets och det var ovanliga dimensioner på de befintliga slangarna/rören.
Om det är värt det ekonomiskt, nja, blev dyrare än jag trodde, installationsmaterial 15-20 000:- +  minst lika mycket i arbete om du använder en  inhyrd hantverkare.
Räknar med att halvera driftkostnaden från 6 000:- till 2-3000:-/år, den vetskapen är ju dock härlig nu när det är gjort =)

Kommer belasta mitt borrhål ännu mer såklart men tilläggsisolerar nu vinden så hoppas det går jämnt upp.
« Senast ändrad: 01 mars 2015, 22:41:54 av Mr Energi »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!