Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av stor vs liten innerdel?  (läst 2459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sublett

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering av stor vs liten innerdel?
« skrivet: 05 mars 2018, 13:25:53 »
Hej!

Går fortfarande i tankarna att investera i en LLVP och behöver lite hjälp med placeringen.
Har egentligen två placeringar som jag undrar över, där den ena (blåmarkerade) endast stödjer upp till 25 cm höga innerdelar och den andra (rödmarkerade) som kan placeras vartsom på den väggen.

Fördelen med den blåa placeringen är att den kommer lite mer i skymundan, men stödjer "sämre" LLVP (typ: Panasonic LZ25TKE - Retro Fit) och är inte lika framtidssäker (i och med maxhöjd 25cm).
Fördelen med den röda placeringen är så klart att den stödjer bättre LLVP (typ: Panasonic HZ25TKE - Flagship) och kan enklare bytas ut framöver, men nackdelen är att den blir rakt över matgruppen. Möjligen aktuellt med en LLVP med sensor?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av stor vs liten innerdel?
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2018, 13:40:29 »
Hej! Jag skulle inte rekommendera den röda placeringen. Det blir för dragigt när man sitter vid matbordet. Är i så fall om någon gillar sitta precis i den varma luftströmmen. Men på sommaren när man kör kyla blir det ändå för kallt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av stor vs liten innerdel?
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2018, 17:09:10 »
Nej inga pumpinnerdelar över matgrupper och inga innerdelar på innerväggar i huset, pumpinnerdelar skall sitta på ytterväggar.
Så placeringen över entredörren är en perfekt placering i det huset med den öppna planlösningen. Förslag på pumpar, Panasonic LZ25-35 höjd 25 cm, Fujitsu 9-12 SLIM höjd 26,8 cm, Samsung Comfort 9-12 höjd 27,5 cm. Skall normalt inte vara något problem alls att få dit vilken som helst av dessa pumpar ovanför en entredörr.
"sämre" LLVP (typ: Panasonic LZ25TKE - Retro Fit), var har du fått de ifrån att de skulle vara något slags sämre pump?? Sc:,h
 

Utloggad Sublett

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av stor vs liten innerdel?
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2018, 18:50:56 »
Nej inga pumpinnerdelar över matgrupper och inga innerdelar på innerväggar i huset, pumpinnerdelar skall sitta på ytterväggar.
Så placeringen över entredörren är en perfekt placering i det huset med den öppna planlösningen. Förslag på pumpar, Panasonic LZ25-35 höjd 25 cm, Fujitsu 9-12 SLIM höjd 26,8 cm, Samsung Comfort 9-12 höjd 27,5 cm. Skall normalt inte vara något problem alls att få dit vilken som helst av dessa pumpar ovanför en entredörr.
"sämre" LLVP (typ: Panasonic LZ25TKE - Retro Fit), var har du fått de ifrån att de skulle vara något slags sämre pump?? Sc:,h
 

Just det, det stämmer. Hade helt glömt av att yttervägg var krav för innerdelen.
Då finns det egentligen bara en placering att tänka på.
Anledningen till att jag hänvisade dem som "sämre" är dels för att SCOP är marginellt mindre än respektive tillverkares flagskepp och dels för att det verkar som att tillverkarna främst ser det som en bakåtkompatibel LLVP snarare än något som kommer lämpa sig för nyutveckling (där verkar fokuset vara på 30cm höjd).
Tackar för listan på andra smalare alternativ! :)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Placering av stor vs liten innerdel?
« Svar #4 skrivet: 05 mars 2018, 20:19:59 »
Lite nyfiken på varför det skulle vara krav på att innerdelen ska sitta på en yttervägg?
Lite märklig tolkning om att LZ skulle vara något som inte skulle fungera för "nyutveckling"
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av stor vs liten innerdel?
« Svar #5 skrivet: 05 mars 2018, 20:51:08 »
Lite nyfiken på varför det skulle vara krav på att innerdelen ska sitta på en yttervägg?
Lite märklig tolkning om att LZ skulle vara något som inte skulle fungera för "nyutveckling"
ja man kan ju undra

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av stor vs liten innerdel?
« Svar #6 skrivet: 05 mars 2018, 21:55:58 »
jag har en luftluft monterad på en innervägg....det funkar fint
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad berkan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • HZ9RKE-1
SV: Placering av stor vs liten innerdel?
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2018, 14:46:41 »
Den blå placeringen är som tidigare nämnts den bästa.

Innerdelen kan kan sättas något närmare taket än vad som tillverkaren anger utan att det får någon väsentlig påverkan på effektiviteten.

Innerdelen kan också hänga ner över dörrfodret utan att det ser alltför illa ut. Då sätter man en skiva lika tjock som dörrfodret under innerdelens monteringsplatta.

Jag har en HZ9RKE som har en radie på översidan och sitter 50 mm från taket längst in.
Om man har minst 350 mm mellan taket och ner till dörrfodrets undersida så går det.

Jag skulle i så fall föreslå efterföljaren HZ25TKE.

Utloggad Sublett

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av stor vs liten innerdel?
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2018, 16:09:41 »
Den blå placeringen är som tidigare nämnts den bästa.

Innerdelen kan kan sättas något närmare taket än vad som tillverkaren anger utan att det får någon väsentlig påverkan på effektiviteten.

Innerdelen kan också hänga ner över dörrfodret utan att det ser alltför illa ut. Då sätter man en skiva lika tjock som dörrfodret under innerdelens monteringsplatta.

Jag har en HZ9RKE som har en radie på översidan och sitter 50 mm från taket längst in.
Om man har minst 350 mm mellan taket och ner till dörrfodrets undersida så går det.

Jag skulle i så fall föreslå efterföljaren HZ25TKE.

Blå placering är det som gäller då! :)
Det blir onekligen rätt tight då det är precis 350 mm från taket till undersidan av dörrkarmen.
HZ25TKE var annars den LLVP som jag helst hade velat installera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!