Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpannestyrdator Micatrone MEL 100  (läst 2772 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Elpannestyrdator Micatrone MEL 100
« skrivet: 26 december 2009, 18:25:42 »
Jag har en MEL 100 som kommer från en skrotad större fastighetselpanna, nu ska den kopplas in för att användas som effektvakt till elpatronerna i en gammal kombipanna.

Dock beter den sig inte alls som den borde göra enligt den manual jag har hittat på nätet.
Programversionen är 3.2 .
Vad jag har gjort hittills (på bänk) är att sätta en lämplig primärström hos strömtransformatorerna, just nu 5 A, i register 7.
Register 23 står på 0 för att ange att belastningsmätningen sker med strömtransformatorer, inte mätvärdesomvandlare.
I register 61-63 som används om mätningen sker på olika sätt i respektive fas, står 0.
Nu borde den visa aktuell ström i respektive fas med avläsningskoderna 36, 37, 38. Rimligtvis borde man få ut värden 0-5. Men se det får man inte ut. Vid primärström 0 till strömtransformatorerna visar den 6.55 och vid ökande ström sjunker visningen ner till 6.42 vid 5 A primärt. Om man ökar strömmen ytterligare så ökar visningen litegrann upp till kanske 6.45 eller 6.50.

Några idéer?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!