Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur påverkas den automatiska avfrostnings cykeln om det råder lite gasbrist?  (läst 3198 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Har en LVVP där jag inte fyllt upp riktigt med gas ännu då jag vill avvakta tills jag är 100% säker att allt är tätt.
Hur påverkas den automatiska avfrostnings cykeln om det råder lite gasbrist? Det är inte timer som styr utan rådande temperaturer.
Hittar inget om detta på forumet.
Bild tagen för att visa på frysningen då den gått en stund på max, på frysningen syns tydligt.
« Senast ändrad: 27 februari 2020, 14:13:34 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Avfrostningen kan påverkas på högst olika sätt beroende på hur avfrostningslogiken är uppbyggd och vad den har för kriterier för att avgöra att det är dags för avfrostning.
Man får ta hänsyn till vad det är för märke och modell på värmepump och läsa på i servicemanualen för att se om det finns beskrivet hur avfrostningen är tänkt att fungera. Det kan också ge vissa ledtrådar, var ev "extra" tempgivare sitter i utedelen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Detta kopierat från manualen
____________________________________________________________________________________________________
Villkor för start av avfrostning i värmeläge: 
 
a) När punkterna 1-3 samtidigt är uppfyllda inträffar en avfrostning (indikatorlampan, som visar att avfrostningen sker, blinkar).
1) Kondesorelementets temperatur har varit ˂ -3℃ under minst tre minuter;
2) Kompressorn har varit igång i minst 5 minuter;
3) Om kompressorns total arbetstid är längre än intervallet mellan två avfrostningar.
 
b) När någon av punkterna 1-2 är uppfyllda avbryts avfrostningen.
1) Avfrostningen varar mer än 8 minuter;
2) Avfrostningen varar mer än 10 sekunder och kondesorelementets temperatur är högre än 17℃.
___________________________________________________________________________________________________
Finns tre tempgivare i utomhus delen.
PIPE TEMP SENSOR.
AMBIENT TEMP. SENSOR.
DISCHARGE GAS TEMP SENSOR.
Förmodar det är PIPE SENSOR man syftar på här, "Kondesorelementets temperatur" eller har jag fel?
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Om det verkligen står i manualen att det är "kondensorelementet" som temperaturerna avser, så är det fel.

Kondensorn är den del av köldmediekretsen som sitter inne, i den varma delen av kretsen.
I delen utomhus där frost bildas vid värmedrift sitter förångaren. I förångaren (evaporatorn) tas värme upp från utomhusluften genom att köldmediet som kommer dit i vätske-fas och vid lågt tryck kokar och övergår i gas-fas.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Ja mycket som står i manualen är rena "galimatias" så det är därför jag ställer frågan som texten i rubriken lyder.
Förmodar att det är "PIPE TEMP SENSOR" är den som sitter på ett rör från förångaren och sen styr avfrostningen.
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Svårt att säga med säkerhet om det är "DISCHARGE GAS TEMP" som är temperaturen ut från kompressorn och om "PIPE TEMP" är temperaturen på gasen ut från förångaren före kompressorn. Men rimligtvis är det så...

Utloggad varmdo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kyl och värmepumstekniker
sensorn efter förångaren ”känner”att trycket sjunker pga dåligt flöde på luft.

Problemet är att lågt tryck också uppstår vid gasbrist så den torde avfrosta mer än ”nödvändigt”.

Om du är osäker på om det är tätt varför inte provtrycka med kvävgas istället?

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Har funkat bra i ett år nu, vet hur mycket gas som fyllts på och hur mycket som krävs, ligger på ca. 60% vid påfyllningen enl. vad som står i manualen.
Så det är inget läckage ännu om jag förstår rätt, det ser man på påfrysningen och den har inte förändrats under året.
Men i bland får jag en känsla av att den kunde väntat med avfrostningen då det inte blivit så mycket på frysning innan avfrostningen.
Menar du "varmdo" lite för lite gasmängd kan skapa onödiga avfrostningar?
« Senast ändrad: 27 februari 2020, 19:27:43 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Om det verkligen står i manualen att det är "kondensorelementet" som temperaturerna avser, så är det fel.

Kondensorn är den del av köldmediekretsen som sitter inne, i den varma delen av kretsen.
I delen utomhus där frost bildas vid värmedrift sitter förångaren. I förångaren (evaporatorn) tas värme upp från utomhusluften genom att köldmediet som kommer dit i vätske-fas och vid lågt tryck kokar och övergår i gas-fas.

Naturligtvis är det ju tvärtom när den avfrostar. 🧰 så det står rätt i boken.

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
För lite köldmedium ger något kallare batteri i utedelen och eftersom maskinen använder givare som sitter där det är ”extra” kallt när köldmediamängden är ”låg” så får du extra avfrostningar.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
Naturligtvis är det ju tvärtom när den avfrostar. 🧰 så det står rätt i boken.

Ja det är klart, om tillverkaren har designat och namngivit delarna för att gälla ett kylande system istället för ett värmande system så stämmer det att utedelens värmeväxlare är en kondensor.
Men delarnas namn bör för att undvika förvirring inte byta namn i samma stund pumpen går från värmedrift till avfrostning. Kalla dem då hellre inre respektive yttre värmeväxlare.

Utloggad tubaralo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 289
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
[Har en LVVP där jag inte fyllt upp riktigt med gas ännu då jag vill avvakta tills jag är 100% säker att allt är tätt.

Korrekt fyllning av kylmedelssystemet är grunden för normal systemdrift. COP sjunker dramatiskt. Expansionsventilen blir klumpig. Avfrostning börjar mycket oftare. Åtminstone för att sugtrycket sjunker och även vid + 10C på förångaren kan vara -5C.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Tror att 90% av alla värmepumpar används som AC, och därför används nog benämningen kondensor för utedelen i alla manualer.
Men det skulle vara mer korrekt att skriva utedel och innedel på en maskin som kan köras åt båda hållen, kan jag tycka.
Är det en blandgas i maskinen, och den saknade gasen läckt ut, då bör man aldrig bara fylla på - utan tömma kvarvarande gas, och fylla på med ny gas i korrekt mängd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!