Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken uppsättning för att ersätta Bacho Luftburenvärme?  (läst 1716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Du tänker om du bygger om huset till vattenburen golvvärme istället för luftvärmeaggregat? Jag anser nog att EcoNordic WH4 i första hand kan vara för stora nybyggen där man inte har en ordinär frånluftsvärmepump, bergvärme eller inte vill ha en utedel till en luftvattenvärmepump. Luftvattenvärmepumpen blir inbyggd med två stora kanaler ut med det systemet. Lite svårt att närmare få reda på hur den fungerar och är konstruerad tyvärr.

Tack för alla förtydliganden, märker ju mer jag frågar hur begränsade alternativen är för oss som har luftburen uppvärmning.

Gällande ReFlow så fick jag följande svar från Avent, ett företag i Kalmar som saluför ReFlow : "Att sänka sin förbrukning med 50% är inget vi kan lova men värmepumpen har en bättre verkningsgrad än ett el-batteri så skillnad blir det.

Att byta ut ett Bahco-aggregat till Reflow ligger på ca 140 000:- inkl. moms.

Det går ej att koppla på en värmepumpsberedare då det är 2 olika system.

Om man sätter in en värmepumpsberedare samtidigt kan man få energibidrag".

Har ställt följdfråga gällande deras pris (är det efter ROT? Vad kostar systemet efter bidraget? Etc) samt frågan om 50% lägre uppvärmningskostnad då det står i produktbladet från REC.

Edit:

Hittade den här tråden om att köra F750 istället för F370: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=66705.45
« Senast ändrad: 08 mars 2024, 00:19:48 av Uffe888 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Roligt att det gick att hitta en återförsäljare av ReFlow i Kalmar men priset är ganska högt kan jag tycka. Det är ju en speciallösning får man kalla det. Om man väljer ReFlow är ett alternativ att välja Hitachis värmepumpberedare som också har en utedel: https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda/ Då ska man kunna få energieffektiviseringsbidraget. Vet tyvärr inte vad den kostar. Eller så väljer man NIBE F110 eller Indol och gör en uteluftsinstallation med två stora ventilationskanaler ut och in genom ytterväggen. https://professional.nibe.eu/sv/productgroup/15507/subgroup/15520/product/78608

Till NIBE F750 kan man som sagt ansluta en tilluftsmodul SAM40 men det är något helt annat en ett luftvärmeaggregat som har mycket högre värmeeffekt och klarar av att värma ett helt hus.
« Senast ändrad: 08 mars 2024, 09:24:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Roligt att det gick att hitta en återförsäljare av ReFlow i Kalmar men priset är ganska högt kan jag tycka. Det är ju en speciallösning får man kalla det. Om man väljer ReFlow är ett alternativ att välja Hitachis värmepumpberedare som också har en utedel: https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda/ Då ska man kunna få energieffektiviseringsbidraget. Vet tyvärr inte vad den kostar. Eller så väljer man NIBE F110 eller Indol och gör en uteluftsinstallation med två stora ventilationskanaler ut och in genom ytterväggen. https://professional.nibe.eu/sv/productgroup/15507/subgroup/15520/product/78608

Till NIBE F750 kan man som sagt ansluta en tilluftsmodul SAM40 men det är något helt annat en ett luftvärmeaggregat som har mycket högre värmeeffekt och klarar av att värma ett helt hus.

Tack för alla tips och råd Josth!

Väntar fortfarande svar från Avent men 140 000kr känns väldigt högt. Känns som att det borde gå att bygga en sån konstruktion själv för halva kostnaden, förstår inte vad som gör det så unikt eftersom de tar så mycket betalt.

Om man istället skulle gå för F370 + Alig VB250L, finns det något annat luftvärmeaggregat än Alig som skulle kunna göra skillnad för energieffektiviseringen? Tänker om man skulle kunna koppla in en combiwin, lvac eller ACJB istället eller nåt med dubbla vattenbatterier?




Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
De passar på att ta betalt för sina utvecklingskostnader och en rejäl vinstmarginal också. Eftersom varmvatten inte ingår i konceptet känns det som det ligger något för högt i pris när man jämför med vanliga luftvattenvärmepumpar.

Det går absolut att använda andra luftvärmeaggregat med vattenbatteri som passar för utbyte av ACJ men vänder man sig till en NIBE återförsäljare vill de nog hålla på den rekommenderade lösningen i första hand. Kan vara en prisfråga också. Om aggregaten har samma specifikationer ska det inte vara någon skillnad.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
De passar på att ta betalt för sina utvecklingskostnader och en rejäl vinstmarginal också. Eftersom varmvatten inte ingår i konceptet känns det som det ligger något för högt i pris när man jämför med vanliga luftvattenvärmepumpar.

Det går absolut att använda andra luftvärmeaggregat med vattenbatteri som passar för utbyte av ACJ men vänder man sig till en NIBE återförsäljare vill de nog hålla på den rekommenderade lösningen i första hand. Kan vara en prisfråga också. Om aggregaten har samma specifikationer ska det inte vara någon skillnad.

Utifrån din erfarenhet och koll på det här området , vilket är den bästa LVA (enligt specifikationerna)?

Vad är skillnaden och fördelen med att köra vattenbatteri?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det jag läst och hört är att Alig VB250L är ett lite enklare aggregat kvalitetsmässigt och LVAC skulle vara bäst. Syns också på prislappen.

Aggregatet mÃ¥ste ju ha ett vattenbatteri för att man ska kunna ansluta det till t.ex. en värmepump, annan panna eller till fjärrvärme. Ett elbatteri är ju bara direktdrivet med el. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
En tanke, ska det tas luft utifrån så kostar det på rätt bra med en VP som ska ge vattenvärme till aggregatet. För att inte tala om den frysrisk som kan bli, om tempen ute dalar ner mot många minusgrader. Då måste fläkten stanna vid ca max minus 5 för att aggregatet inte ska frysa sönder. Det är smala rör i ett sådant och kan frysa lätt. När det blåser igenom så ökar kyleffekten katastrofalt. Se bra på hur det ser ut i fjällen med minus och stark blåst.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
I de fall då luftvärmeaggregatet inte föregås av ett FTX-aggregat som ger tempererad tilluft utan direkt ansluts till uteluft så rekommenderas något frysskyddsmedel, t.ex. glykol, i vattenvärmekretsen. Uteluften blandas direkt med cirkulationsluften av inomhusluft som är dubbelt så stor så det blir inte jättekallt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det jag läst och hört är att Alig VB250L är ett lite enklare aggregat kvalitetsmässigt och LVAC skulle vara bäst. Syns också på prislappen.

Aggregatet måste ju ha ett vattenbatteri för att man ska kunna ansluta det till t.ex. en värmepump, annan panna eller till fjärrvärme. Ett elbatteri är ju bara direktdrivet med el.

Det var min uppfattning också men LVAC-V har dubbla vattenbatterier, vad gör det för skillnad?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var min uppfattning också men LVAC-V har dubbla vattenbatterier, vad gör det för skillnad?
Ett batteri för värme och ett för kyla brukar det vara, det ska vara vattentäta skott mellan dom och inte vara samma vätska.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett batteri för värme och ett för kyla brukar det vara, det ska vara vattentäta skott mellan dom och inte vara samma vätska.

Förstår! Så då borde det vara mer energieffektivt att köra med LVAC-V som har dubbla vattenbatrerier kontra ett LVA med ett vattenbatteri och ett El-batteri?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det var min uppfattning också men LVAC-V har dubbla vattenbatterier, vad gör det för skillnad?

Egentligen kunde det vara ett stort vattenbatteri med hög värmeförmåga men LVAC är byggd enligt ett modulsystem i några olika varianter. För att få full värmekapacitet behöver LVAC-V dubbla vattenbatterier. Det är när uteluft direkt ansluts till LVAC-V utan att det finns något FTX-aggregat innan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Egentligen kunde det vara ett stort vattenbatteri med hög värmeförmåga men LVAC är byggd enligt ett modulsystem i några olika varianter. För att få full värmekapacitet behöver LVAC-V dubbla vattenbatterier. Det är när uteluft direkt ansluts till LVAC-V utan att det finns något FTX-aggregat innan.

Såg att de också har en variant med el + vattenbatteri, vad är det för skillnad energimessigt mellan dessa? Eller rättare sagt varför köra med ett LVA med dubbla vattenbatrerier kontra ett med en el och en vatten?

En annan fråga, LVA med inbyggd FTX är inte görbart med F370?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Finns inget LVA med inbyggt FTX-aggregat utan det sistnämnda är separat och placeras en bit ifrån LVA, kanske på ett helt annat ställe i huset. Man måste välja på antingen ett FTX-aggregat eller en FLVP, går inte att ha båda samtidigt.

Svårt att säga hur mycket det skiljer i energiförbrukning med ett LVA som har både ett el- och ett vattenbatteri. Beror ju helt på hur mycket den använder respektive batteri i det specifika fallet. Har man bara vattenbatteri som matas av en värmepump ska energiförbrukningen blir mindre än en tredjedel jämfört med bara el-batteri. Har man fjärrvärme som matar vattenbatteriet blir energiförbrukningen lika stor som med el-batteri men fjärrvärmen är ju mycket billigare per kWh än direktverkande el.

Tillägg: Tittar man på ReFlow så står det att det är ett kombinerat vatten och el-batteri och där fyller det ju en viktig funktion eftersom effekten på värmepumpen/utedelen minskar med utetemperaturen och kanske upphör helt under -15 °C(?) Då måste det finnas ett el-batteri som kan värma istället för vattenbatteriet. Har man en annan sorts värmepump som t.ex. NIBE VVM310 med F2050 så innehåller ju VVM310 en kraftig el-patron som värmer om det skulle bli så kallt att F2050 tappar det mesta av värmeeffekten. Då behövs inget extra el-batteri i LVA.
« Senast ändrad: 10 mars 2024, 09:29:27 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Uffe888

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns inget LVA med inbyggt FTX-aggregat utan det sistnämnda är separat och placeras en bit ifrån LVA, kanske på ett helt annat ställe i huset. Man måste välja på antingen ett FTX-aggregat eller en FLVP, går inte att ha båda samtidigt.

Svårt att säga hur mycket det skiljer i energiförbrukning med ett LVA som har både ett el- och ett vattenbatteri. Beror ju helt på hur mycket den använder respektive batteri i det specifika fallet. Har man bara vattenbatteri som matas av en värmepump ska energiförbrukningen blir mindre än en tredjedel jämfört med bara el-batteri. Har man fjärrvärme som matar vattenbatteriet blir energiförbrukningen lika stor som med el-batteri men fjärrvärmen är ju mycket billigare per kWh än direktverkande el.

Tillägg: Tittar man på ReFlow så står det att det är ett kombinerat vatten och el-batteri och där fyller det ju en viktig funktion eftersom effekten på värmepumpen/utedelen minskar med utetemperaturen och kanske upphör helt under -15 °C(?) Då måste det finnas ett el-batteri som kan värma istället för vattenbatteriet. Har man en annan sorts värmepump som t.ex. NIBE VVM310 med F2050 så innehåller ju VVM310 en kraftig el-patron som värmer om det skulle bli så kallt att F2050 tappar det mesta av värmeeffekten. Då behövs inget extra el-batteri i LVA.

Bra poänger!

I huset som vi flyttar till så finns det en kronspis också som komplement om det blir riktigt kallt.

Med bakgrund till det, tror du att F370 och LVAC-V skulle vara det bästa alternativet om man väljer att fortsätta med Luftburenvärme?

Eller vad hade du satsat på för att energieffektivisera och kunna "räkna hem" affären

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!