Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F730 UmeÃ¥  (läst 810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad umevilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE F730 Umeå
« skrivet: 30 oktober 2023, 11:42:59 »
Hej,

Vi har nu bott i ett nybyggt hus sedan i april detta år (2023) och vi har en FLVP NIBE F730. Jag försöker sätta mig in i hur jag kan få pumpen att gå på ett effektivt sätt samt vad man kan förvänta sig.

Förutsättningar och info:
160kvm med betongplatta och golvvärme.
Huset färdigställt under 2023 så jag antar att det är förhållandevis välisolerat.
Kamin (Contura 556) finns i huset.
Huset ligger i Umeå.
Värmekurva 5+0
Brukar ligga på ett luftflöde på ca 180m^3 och fläkthastighet på 46%.
När jag kollar frekvensen på kompressorn så har jag nog aldrig sett den överstiga 91 Hz.
Kompressorinfo:
Antal starter:1402
Total drifttid: 1824h
- av vilken varmvatten 314h
Tillsatsinfo:
Tidfaktor: 85,8
- av vilken varmvatten 4.0

Jag har lite svårt att ansluta pumpen till ett nätverksuttag och på så vis ansluta till Uplink.. Finns det något sätt jag kan verifiera om pumpen körs på ett effektivt sätt?
Skulle vara intressant att jämföra elförbrukning med någon som har liknande förutsättningar för att slippa famla i blindo.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 Umeå
« Svar #1 skrivet: 30 oktober 2023, 11:55:37 »
Hej! Luftflödet är nog aningen lågt, borde ligga på ca 202 kbm/tim sett till husets storlek. Bara värmepumpen jobbar på som den ska så är allt normalt. Efter ett år kan man jämföra totala elförbrukningen i huset med andra hus i samma del av landet. Viktigt då att jämföra med lika stora 1-planshus om man har ett 1-planshus. Drar lite mer energi än ett 1½- eller 2-planshus. Första året går det också åt en del extra energi för att torka ur den tunga betongplattan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad umevilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 Umeå
« Svar #2 skrivet: 30 oktober 2023, 13:53:30 »
Hej! Luftflödet är nog aningen lågt, borde ligga på ca 202 kbm/tim sett till husets storlek. Bara värmepumpen jobbar på som den ska så är allt normalt. Efter ett år kan man jämföra totala elförbrukningen i huset med andra hus i samma del av landet. Viktigt då att jämföra med lika stora 1-planshus om man har ett 1-planshus. Drar lite mer energi än ett 1½- eller 2-planshus. Första året går det också åt en del extra energi för att torka ur den tunga betongplattan.

Att öka fläkthastigheten har ingen negativ inverkan på pumpen? Om jag förstått det rätt så är det enda negativa att det kan bli lite mer kalldrag i huset?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 Umeå
« Svar #3 skrivet: 30 oktober 2023, 15:15:32 »
Ökad fläkthastighet ger värmepumpen möjlighet att återvinna mer energi inom vissa gränser. Man ska sträva efter att uppnå ventilationsnormen som gäller alla nybyggda hus, att all luft byts ut inom 2 timmar. Visst kalldrag kan man vänja sig vid men det kan kännas lite obehagligt i början om man flyttat från en gammal bostad med bara självdrag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad umevilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 Umeå
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2023, 16:13:03 »
Ökad fläkthastighet ger värmepumpen möjlighet att återvinna mer energi inom vissa gränser. Man ska sträva efter att uppnå ventilationsnormen som gäller alla nybyggda hus, att all luft byts ut inom 2 timmar. Visst kalldrag kan man vänja sig vid men det kan kännas lite obehagligt i början om man flyttat från en gammal bostad med bara självdrag.

Tack! Finns det något sätt att kolla ifall pumpen jobbar effektivt?
Bor i Umeå och just nu visar utegivaren till pumpen att det är -6 grader. Hur pass långt ner i graderna kan man förvänta sig att kompressorn orkar hålla inomhustemperaturen på en bra nivå och slippa använda elpatron?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 Umeå
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2023, 16:27:18 »
Håller man lite koll på avluftstemperaturen så vet man att värmepumpen arbetar som den ska. Från någon plusgrad ner till runt -15 °C när den går på max.

Har man ett modernt mycket välisolerat hus bör enbart kompressorn klara huset ner till ungefär -5 °C till - 8 °C om man snålar med varmvattnet och det gäller 1½- eller 2-planshus. 1-planshus drar lite grann mer energi. El-tillsatsen behövs dock vid legionella-körning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad umevilla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 Umeå
« Svar #6 skrivet: 30 oktober 2023, 17:29:01 »
Håller man lite koll på avluftstemperaturen så vet man att värmepumpen arbetar som den ska. Från någon plusgrad ner till runt -15 °C när den går på max.

Har man ett modernt mycket välisolerat hus bör enbart kompressorn klara huset ner till ungefär -5 °C till - 8 °C om man snålar med varmvattnet och det gäller 1½- eller 2-planshus. 1-planshus drar lite grann mer energi. El-tillsatsen behövs dock vid legionella-körning.

Tack! Precis den typen av information som jag är på jakt efter! :) Idag har utetempen legat på -6 hela dagen och det har räckt med kompressor även om det känts som att det varit på gränsen.
När jag har kollat avluften så har den för det mesta legat mellan -10 till -12 så jag antar att det är ett gott tecken.

Utloggad mariahcarey

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 Umeå
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2024, 10:14:44 »
För att optimera värmepumpens prestanda och säkerställa effektiv drift finns det några steg du kan överväga:

Värmekurva: Din nuvarande värmekurva är inställd på 5+0, vilket innebär att den ska anpassa sig efter utomhustemperaturen. Du kan justera kurvan för att bättre passa ditt hus och klimatet i Umeå. Detta kan bidra till en mer effektiv uppvärmning.

Luftflöde och fläkthastighet: Du har redan information om ditt luftflöde och fläkthastighet. Det kan vara värt att experimentera med dessa inställningar för att se om det påverkar effektiviteten och komforten.

Frekvens på kompressorn: Att kompressorn sällan går över 91 Hz kan vara normalt beroende på ditt uppvärmningsbehov. Men om du märker att pumpen ständigt arbetar vid hög frekvens, kan det indikera ett överdimensioneringsproblem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!