Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin Nano X35, Daikin Solo XRH25 eller IVT Aero 605 till sommarstugan?  (läst 6537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ViktorKrum

  • Gäst
ViktorKrum
Daikin Nano X35, Daikin Solo XRH25 eller IVT Aero 605 till sommarstugan?
« skrivet: 28 juli 2020, 13:02:13 »
Hej! Jag har köpt en sommarstuga som jag nu håller på att rustar och har kommit fram till att jag troligen bör sätta in en luftvärmepump. Då jag helt saknar kunskap inom detta område så skulle jag uppskatta lite tips och förslag från er mer kunniga på detta forum. Jag har tagit in ett gäng offert från olika firmor gällande installation av en luftvärmepump i min sommarstuga.

Lite info om stugan: Sommarstugan är 46 kvm, halvdåligt isolerad och samtliga element har blivit borttagna under den pågående renoveringen. Stugan kommer främst användas under sommarhalvåret, men det kan absolut bli aktuellt att nyttja den i mindre utsträckning även under vintern. Jag vill ha underhållsvärme på när vi inte använder stugan och kunna fjärrstyra luftvärmepumpen så jag kan höja värmen ett par dagar innan vi kommer använda den.

Offerterna jag har fått än så länge är följande:
  • Daikin Nano X35 för 14400 kr
  • Daikin Solo XRH25 för 20930 kr
  • IVT Aero 605 19838 kr
  • Panasonic oklart vilken modell dÃ¥ han skulle skicka ett mejl med mer info som jag ännu inte fÃ¥tt, 15500 kr

Vilken bör jag välja? Ta den billigaste eller är det värt att lägga mer pengar för att få någon av de dyrare modellerna? Finns det någon annan modell än de jag fått offert på som jag bör välja framför dessa?

Tacksam för alla svar och förslag!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
En sak som är viktig är var i landet huset står och hur kallt det kan bli där som kallast på vintern? Olika modeller är olika bra i sträng kyla och man behöver jämföra prestanda då. Tycker också det är lite synd att el-radiatorerna har åkt bort, de kan vara bra som en back-up om luftluftvärmepumpen plötsligt stannar, åtminstone i badrum och kök när det finns vatten indraget året om. När det blir väldigt kallt ute kan det också behövas radiatorer som kompletterar luftluftvärmepumpen till en del.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

ViktorKrum

  • Gäst
ViktorKrum
SV: Daikin Nano X35, Daikin Solo XRH25 eller IVT Aero 605 till sommarstugan?
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2020, 14:56:16 »
Stugan är belägen i Mellansverige ute vid kusten. Nya element kan bli aktuellt att sätta in, de gamla var knappt fungerade.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ok, då ligger dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på runt -18°C och man behöver nödvändigtvis inte välja modellen med allra högst köldprestanda (förmodligen XRH25). Antal [cm] utrymme som finns tillgängligt där man vill sätta innerdelen kan vara en annan sak som styr val av modell. Bra att mäta noga och tänka på placeringen av hålet genom fasaden till utedelen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Jag har köpt en sommarstuga som jag nu håller på att rustar och har kommit fram till att jag troligen bör sätta in en luftvärmepump. Då jag helt saknar kunskap inom detta område så skulle jag uppskatta lite tips och förslag från er mer kunniga på detta forum. Jag har tagit in ett gäng offert från olika firmor gällande installation av en luftvärmepump i min sommarstuga.

Lite info om stugan: Sommarstugan är 46 kvm, halvdåligt isolerad och samtliga element har blivit borttagna under den pågående renoveringen. Stugan kommer främst användas under sommarhalvåret, men det kan absolut bli aktuellt att nyttja den i mindre utsträckning även under vintern. Jag vill ha underhållsvärme på när vi inte använder stugan och kunna fjärrstyra luftvärmepumpen så jag kan höja värmen ett par dagar innan vi kommer använda den.

Offerterna jag har fått än så länge är följande:
  • Daikin Nano X35 för 14400 kr
  • Daikin Solo XRH25 för 20930 kr
  • IVT Aero 605 19838 kr
  • Panasonic oklart vilken modell dÃ¥ han skulle skicka ett mejl med mer info som jag ännu inte fÃ¥tt, 15500 kr

Vilken bör jag välja? Ta den billigaste eller är det värt att lägga mer pengar för att få någon av de dyrare modellerna? Finns det någon annan modell än de jag fått offert på som jag bör välja framför dessa?

Tacksam för alla svar och förslag!
Nano X35 om det är dessa pengar du pratar om.

/Daikin

ViktorKrum

  • Gäst
ViktorKrum
SV: Daikin Nano X35, Daikin Solo XRH25 eller IVT Aero 605 till sommarstugan?
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2020, 08:14:41 »
Ok, då ligger dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på runt -18°C och man behöver nödvändigtvis inte välja modellen med allra högst köldprestanda (förmodligen XRH25). Antal [cm] utrymme som finns tillgängligt där man vill sätta innerdelen kan vara en annan sak som styr val av modell. Bra att mäta noga och tänka på placeringen av hålet genom fasaden till utedelen.
Bra! Då kan jag alltså ta bort XRH25 ur ekvationen?
Utrymme kommer inte vara ett problem.

ViktorKrum

  • Gäst
ViktorKrum
SV: Daikin Nano X35, Daikin Solo XRH25 eller IVT Aero 605 till sommarstugan?
« Svar #6 skrivet: 29 juli 2020, 08:52:33 »
Jag har nu även fått in offerten på Panasonic, den var av modell CZ25TKE.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har nu även fått in offerten på Panasonic, den var av modell CZ25TKE.
CZ25TKE ger 1,5 kW vid -25C, Nano X35 ger 3,4 kW vid samma.
Vid -15C ger CZ 2,7 kW, Nano X35 ger 3,7 kW.

Rekommendationen kvarstår.

/D

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
CZ25TKE ger 1,5 kW vid -25C, Nano X35 ger 3,4 kW vid samma.
Vid -15C ger CZ 2,7 kW, Nano X35 ger 3,7 kW.

Rekommendationen kvarstår.

/D


Nu bredde du allt pÃ¥ lite grann👍👍😂😂😂

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Nu bredde du allt pÃ¥ lite grann👍👍😂😂😂
Kanske det men siffrorna stämmer.

Mvh
D

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du behöver en värmepump som ger minst 2 kW vid -15 grader.
Köp gärna av ett känt fabrikat, så vitt jag vet är IVT em dekaltrimmad värmepump av annat (för mig okänt) fabrikat. Behöver inte vara dålig för det.
Mitsubishi Electric, Daikin, Panasonic, Toshiba och några fler fabrikat har bevisat sin kvalitet under många år.
Inte alla installatörer kan ge 5 års garanti på Panasonic, så kolla även upp det innan du köper. (Bara de som klassas som PRO-partner med en viss specificerad min-försäljning/år)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Kanske det men siffrorna stämmer.

Mvh
D

Dom stämmer säkert men behöver inte saltas extra😂😂

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nano X ger 3.1 kW vid -25.
Det är fortfarande väldigt bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nano X ger 3.1 kW vid -25.
Det är fortfarande väldigt bra.

Visst är det bra. Sen är frågan hur mycket energi som förbrukas i förhållande till vad den ger.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Stämmer bra, en 35-maskin brukar dra max 1800 W när den går för fullt vid den utetempen, troligen lite mindre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!