Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Lång leveranstid Mitsubishi  (läst 2996 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lång leveranstid Mitsubishi
« skrivet: 12 maj 2021, 20:10:51 »
Beställde en Mitsubishi SWM100 för ett tag sedan och installatören förvarnade att det är lång leveranstid just nu. Fick leverans bekräftat runt 18/5, Är det någon annan som väntat länge ?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2021, 22:23:27 »
Fabriken ligger i Skottland och dom kanske haft hårdare nedstängningar än andra länder?
Men bara en gissning och flera vet jag har fått vänta.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2021, 22:44:30 »
Det är mycket som är försenat i leveranser nu, inte bara elektronik, utan ALLT.
I min värld innebär det att vi är i början av en inflationsekonomi.
Det vill säga att bristen på varor och tjänster kommer att driva upp priserna.
Inflation - som vi aldrig sett den förut.

Orsaken? riksbankens ständiga pressande av nya pengar...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #3 skrivet: 14 maj 2021, 10:00:39 »
Det är mycket som är försenat i leveranser nu, inte bara elektronik, utan ALLT.
I min värld innebär det att vi är i början av en inflationsekonomi.
Det vill säga att bristen på varor och tjänster kommer att driva upp priserna.
Inflation - som vi aldrig sett den förut.

Orsaken? riksbankens ständiga pressande av nya pengar...

Det var ord och inga visor. Andra tillverkare hade inte samma leveransproblem och jag kunde fått både Bosch och Nibe installerat inom en vecka.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #4 skrivet: 14 maj 2021, 10:15:58 »
Nä ALLT är inte försenat  :)

Tycker generellt det har flytit på ganska bra, lite kortare perioder då det varit förseningar på någon luft/luft.
Kan vara Skottarna som är hårdare drabbat av nedstängningar/restriktioner
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #5 skrivet: 14 maj 2021, 20:10:55 »
Just värmepumpar har väl inte varit värst drabbade, men man måste vara rätt "blind" för att inte se att mer eller mindre alla råvaror stiger dramatiskt i pris, koppar, stål och annat 100-300% och det är många varor som restas för att det helt enkelt är brist.
Jag säljer ju mycket elmätare, och leveranstiderna brukar vara 1-3 veckor om man tar det via flyg från Kina - idag är det som regel 6-18 veckor med flyg, och ytterligare 5 veckor via båt.
Vi har nu en konstaterad brist på råvaror (även "microchip" som får bilbranschen, bland annat, att stå still), det finns ett enormt uppdämt behov av resor - någon som tror att utlandsresor kommer att vara svindyra det kommande året?  dontknow
Huspriser stiger dramatiskt, och alla aktier rusar bara för att det trycks pengar som aldrig förr - förr eller senare kommer dessa pengar att leta sig ut i den verkliga ekonomin och driva på inflationen - det tror i vart fall jag.

Det enda som talar emot inflation (och det är väl ett rätt starkt argument emot) är att arbetslösheten är hög överallt, och att det finns liten risk för löneinflation. (det enda som regeringarna verkar mäta när det kommer till inflation).

Man kan ju fråga sig vad allt dyrare "värdepapper" och boenden kommer att innebära på sikt?

Jag påstår inte att jag är en ekonomisk guru på något sätt, men att det är nåt allvarligt fel på världsekonomin måste ändå vara ställt utom varje rimligt tvivel.
Jag sällar mig till alla andra som talar för ett minskat innehav av "Pengar" till förmån till fast egendom eftersom den ekonomiska politik som nu förs helt enkelt inte är hållbar på sikt - det kommer att bli en kris för "papperspengar" (fiatvalutor) som ett resultat av allt kapital som nu pumpas in i diverse stödpaket världen runt, allt annat är totalt ologiskt - ologiska skeenden kan hålla i sig ett tag - kedjebrev t.ex - men förr eller senare kommer verkligheten i fatt.

Land/skog och fastigheter torde vara några av de saker som kan behålla ett reellt värde, och självklart investeringar i digitala fenomen som har potential att utvecklas.

För att ge ett svar i trådstartarens ämne så kan jag väl säga att min erfarenhet från det senaste året är att det på VISSA produkter kan vara någon månads extra leveranstid, och att det är otroligt svårt att veta exakt vilken vara eller produkt som "drabbas" av detta.
Just därför skrev jag att "ALLT" är försenat - det jag menade var väl egentligen att "VAD SOM HELST" kan vara försenat - av ena eller andra anledningen.
(T.ex. sjukskrivningar, råvarubrist, långa leveranstider p.g.a. nedstängd flygtrafik, tillfälliga permitteringar av personal och mycket annat)

Till värmepumpsbranschens försvar måste man nog ändå säga att just värmepumparna har kunnat levereras i tid för det mesta, detta trots att (i vart fall för oss) efterfrågan ökar med 65%.
Någon annan i branschen som kan uttala sig om hur efterfrågan varit under Coronaåret som gått?
« Senast ändrad: 14 maj 2021, 20:18:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #6 skrivet: 14 maj 2021, 20:54:00 »
Oj, långt svar på ”allt” 👍
Efterfrågan är ungefär som tidigare, lite mer förfrågan på luftkonditionering då folk jobbar hemma i värmen.
Gissar att dom flesta känner igen detta.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2021, 08:02:05 »
Jag misstänker att vi bara sett början på leveransförseningarna - i vart fall så indikerar mina egna inköp från flera länder i världen att det blir allt svårare för företagen att leverera.
Så sent som denna vecka fick jag leveransbesked på en av de produkter jag säljer i webshoppen - 12 veckors väntan.
Min generella känsla är att det blir allt fler varor som har längre leveranstider än normalt, jag har på ett personligt plan svårt att förstå det med tanke på att "folk i allmänhet" inte gör annat än arbetar - det borde rimligen innebära att leveranstiderna skulle vara korta istället för ovanligt långa.
Mot bakgrund av den "spaningen" ville jag lägga ut texten på vad som kan ligga bakom - då jag gissar att fler än jag har svårt att se logiken i att det skall finnas brister i leverantörskedjan för tillfället.
Den enda logiken jag kan se har att göra med lockdowns, men som sagt - dessa har ju i väldigt liten omfattning drabbat just arbetsplatser, och de flyg som trots allt gått har varit fraktflyg - jag har i alla fall inte hört ett ord om att frakterna skulle varit stoppade från något land i världen under någon del av Pandemin.   dontknow

Det jag kan tänka mig ligger bakom är möjligen att även stora globala leverantörer är beroende av små företag som kan ha drabbats av "covid-död" i ägarstrukturen, som helt stoppat leveranser av någon liten del av den kedja som behövs för att man skall leverera sina produkter, och detta talas det nu allt mer om i media - att företagen kanske framöver kommer att ha större delar av komponenttillverkningen i egen regi istället för utlagt på underleverantörer.
Den som lever får se om så blir fallet - personligen har jag svårt att tro att detta kommer att ske - möjligen kommer vi att se en succesiv utveckling där man inte lägger ut mer tillverkning på underleverantörer, och att vi därför över tid kommer att ha allt mer av komponent-tillverkningen kvar i "moderbolagen".
I så fall en positiv utveckling för industrin i Sverige, men med möjligt negativ påverkan på resultatet för Svenska exportföretag - om komponentpriserna som ett resultat av detta stiger.

För att än en gång försöka ge ett svar till trådstartaren så anser jag att man idag kan förvänta sig långa leveranstider på "allt" - så tillvida att enskilda produkter kan sakna en nödvändig komponent, vilket i sin tur försenar leveransen av just den specifika vara man är ute efter.
"Allt" kan alltså vara försenat, även om allt inte är försenat - vad som helst kan vara försenat.  :)
JAg kan även tillägga att vi sedan starten av Pandemin har sett till att göra tidigare inköp och beställt större mängder av de varor vi säljer - detta för att kunna leverera även i den kristid som varit - vi har som ett resultat av detta fått flera nya "stora kunder" som i vanliga fall själva importerar eller köper via grossister som inte varit lika förutseende som vi varit - så jag kan inte göra annat än bedömningen att just vi har varit en av vinnarna på Pandemin, sett ur företagets synvinkel.
Vår slogan - "vi lagerför vad vi säljer" har haft större betydelse än någonsin tidigare när det gäller att få nya kunder.

Vi har dock fått vänta ett par veckor på en av Daikins modeller - så där har vi fått skjuta fram ett par installationer med en vecka.
« Senast ändrad: 15 maj 2021, 08:10:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2021, 10:22:01 »
Dagens leveranssituation är ett resultat av Covid. Kina stängde ner, många företag i världen bromsade sina inköp och levde på sina lager. Dessa är nu slut och efterfrågan överstiger produktionskapaciteten i Kina.

I vårt fall har vi bl.a. elektronik från våra asiatiska fabriker på Evergiven som är fast i Suez.
Är nog många konteinrar som är på den båten.

Massivt ökade fraktpriser kommer driva inflationen uppåt också. En 40 fotare från Kina har gått upp från 30 till 100.000 sek.
Koppar och aluminium skjuter upp i pris. Definitivt inte gynnsamt för konsumenten ur ett kostnadsperspektiv. Högre priser att vänta under lång tid framöver.

D

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #9 skrivet: 15 maj 2021, 12:48:51 »
Jag misstänker att vi bara sett början på leveransförseningarna - i vart fall så indikerar mina egna inköp från flera länder i världen att det blir allt svårare för företagen att leverera.
Mot bakgrund av den "spaningen" ville jag lägga ut texten på vad som kan ligga bakom - då jag gissar att fler än jag har svårt att se logiken i att det skall finnas brister i leverantörskedjan för tillfället.

"Allt" kan alltså vara försenat, även om allt inte är försenat - vad som helst kan vara försenat.  :)


 tummenupp

Jag jobbar så långt ifrån elektronikbranschen man kan komma typ, helt obegripligt att vissa av våra produkter är helt slut hos återförsäljarna. Och det tycker dom i yrkesbutiken också, poff så kom det en 5% prishöjning pga covid så jag misstänker att produkterna finns hos återförsäljarna kommande vecka.

Tror många passar på att höja priserna och skyller på Covid trots att dom inte ens haft problem att få fram produkterna.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #10 skrivet: 15 maj 2021, 21:43:06 »
Som sagt, bara fraktpriserna gör att vi skulle behöva öka våra priser med 5-10% för att ha bibehållen vinstmarginal.
Personligen hoppas jag på sjunkande fraktpriser, och ser det som mitt samhällsansvar att acceptera lite mindre vinst när så många kämpar mot total förnedring, arbetslöshet och elände.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zebrano

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lång leveranstid Mitsubishi
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2021, 19:33:30 »
I veckan installeras grejjerna iaf, ska bli skönt😀

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!