Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?  (läst 5693 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad itunes

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« skrivet: 23 juni 2021, 22:16:41 »
Tja,

Har köpt en MITSUBISHI ELECTRIC MXZ 2 DUO HERO, dvs. luftvärmepump med 1 utedel, 2 innedelar.
Den började lukta illa redan från början (unket, möglig lukt, som påminner om lukten av en svettig strumpa), mer påtagligt vid låg varvtal på innedelen. Och detta speciellt på ena innedelen.

Kan någon säga om detta är normalt? Pengar i sjön...

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2021, 23:57:50 »
Det som kan lukta och egentligen oavsett märke eller modell är om det står kvar vatten/kondens i tråget och som sen vid uppstart efter uppehåll doftar till en början.
Skitiga filter som blir lite fuktiga kan också lukta lite illa .
Men är den helt ny begriper jag inte riktigt vad det är för lukt du känner, kanske något filter för ”rengöring” som du kan prova ta bort
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #2 skrivet: 24 juni 2021, 07:19:40 »
Jo, det låter lite konstigt att det redan lukar gammal strumpa, det gör det annars ofta när man kommer in i andra säsongen och det ansamlats damm på kondensor och i bottentråg.
Har ni dammat mycket (byggprojekt?) eller har ni många husdjur som sprider hår/kvalster och annat som kan sätta sig på förångaren?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad itunes

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2021, 16:46:37 »
Hej.
Inga husdjur och röker ej.
Innedelarna är placerade i sovrum där det är rent. Kollade utedelen idag,  rent, inget djur eller annat som har hamnat där.

Kollade på filtrena idag på innedelarna, rena. Har inte hunnit samlas något damm alls.

Men, noterade även att vissa kylflänsar var otroligt böjda under filtret på innedelen. Har man fått en använd värmepump eller har montören lyckats böja dessa? Inget man förväntar sig av en ny värmepump iaf!

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #4 skrivet: 27 juni 2021, 08:00:23 »
Kan du ta lite bilder på innedelen utan filtren monterade så kanske vi kan ge vår uppfattning.
Att det lukat gammalt damm skulle ju kunna indikera att du fått en begagnad innedel?  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #5 skrivet: 27 juni 2021, 08:15:27 »
Verkar lite väl fräckt att montera en begagnad smutsig innerdel.
Det står tillverkningsår och månad på typskylten på innerdelarna , borde vara någorlunda lika på innerdelarna.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad itunes

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2021, 08:54:55 »
Ok, kanske inte använd.. men tillverkningsfel?
« Senast ändrad: 27 juni 2021, 09:33:39 av Rickard »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #7 skrivet: 27 juni 2021, 09:34:09 »
Det där är rätt vanligt, behöver bara stötas till lite i tillverkningen så blir det sådär.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #8 skrivet: 27 juni 2021, 20:18:45 »
Som sagt inget konstigt. Bara att ta en morakniv och försiktigt böja tillbaka dom   

Utloggad itunes

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #9 skrivet: 27 juni 2021, 23:17:16 »
Ok…
Jag har i alla fall inte fått någon bra första upplevelse med luftvärmepumpen. Helt klart lukten som är anledningen. Får se vad försäljaren säger när man ringer upp…

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 609
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #10 skrivet: 28 juni 2021, 15:36:53 »
Finns inga maskiner som tillverkar eller luktar illa. Det är något som kommer med damm skräp fukt och miljö där den sitter så inget som någon kommer att ta på garanti.  Men en rengöring med medel för ac som har ihjäl sporer och mögel brukar hjälpa.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #11 skrivet: 28 juni 2021, 16:27:04 »
Kan vara så att innerdelen lutar åt fel håll så kondensvattnet inte rinner ut och det stannar kvar en skvätt som kan lukta lite unket speciellt vid uppstart.
Kan annars inte heller som övriga skriver komma på något som skulle avge lukt som en gammal strumpa
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #12 skrivet: 29 juni 2021, 07:06:43 »
Det enda jag kan tänka mig är att doften kommer från huset, men förstärks av fukten som fäller ut på kondensorn.
Alltså t.ex. damm, hund/katt-odörer, mögel, svamp eller andra ämnen som ger ifrån sig någon form av doft eller partiklar som reagerar med fukten på kondensorn.
Om vi nu förutsätter att det som levererats verkligen är nya grejer.
Stillastående vatten i tråget kan också börja lukta efter en tid, men då talar vi enligt mina erfarenheter om månader, inte dagar eller veckor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Romhill

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig lukt från ny luftvärmepump!?
« Svar #13 skrivet: 14 augusti 2021, 12:12:07 »
Tjena  hur har  det gått?

har tittat på denna med  MITSUBISHI ELECTRIC MXZ 2 DUO HERO
läste lite vad du skrev om lukten, har det löst sig för dig och var köpte du den?

Tack på förhand
Tommy

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!