Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngarna glykol Ã¥ Water Wetter fyllda  (läst 20314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #15 skrivet: 18 september 2007, 12:03:17 »
Det här med water wetter verkar ju vara något man kan ha nytta av :)
Har tyvärr svårt att tro att det finns mirakelmedel. Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?

mvh

Tempen kan Du inte minska, däremot flödet, då det innehåller/kan avge mer energi per liter. Det är förmågan att agera som värmebärare som förbättras, vilket självklart är en av de viktigaste sakerna i en solfångare..., en bra värmebärare alltså.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #16 skrivet: 18 september 2007, 12:09:50 »
Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?


Fungerar inte. Motståndet mot värmeöverföringen ligger på luftsidan. På vattensidan är värmeövergångstalen mer än 100 gånger större än på luftsidan. En förbättring på vattensidan får därför ingen inverkan.

Water Wetter kommer nog bäst till sin rätt när det finns en gas-vätskeyta i och med att det handlar om ytaktiva ämnen. I motorer kan det nog bli ångbildning på en del ställen så där fungerar det säkert. Likaså om det handlar om luftbubblor i systemet. Det kan också vara så att det påverkar viskositeten och därmed värmeöverföringen.

Jamen då är det ju rätt att ha det i ett solfångarsystem som är slutet, i.o.m att luften så lätt helt försvinner. Det var ju just det jag märkte, hur lätt det gick att fylla å få ur all luft, när jag nu använde Water Wetter. Dessutom så motverkar det glykolens försämrande egenskaper på vattnet som värmebärare, å det är ju åxå positivt.

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #17 skrivet: 18 september 2007, 13:08:43 »
Snacka om att peta i ett getingbo  :)

...då det innehåller/kan avge mer energi per liter.
  Sc:,h
Tidigare tycker jag att du skrivit att det förbättrar vattnets värmeledningsförmåga. Nu säger du att det höjer vattnets värmekapacitivitet. Att det förbättrar värmeledningsförmågan kan jag köpa, vatten i sig leder värme väldigt dålig, men det kan väl knappast höja värmekapacitiviteten? Vatten har näst högst värmekapacitivitet av alla vätskor.

Om det blir lättare att lufta låter bra. Jag har några små bublor som inte vill försvinna, man kanske skulle testa.
Hur påverkar det ytspänningen? Är det risk att mina kopplingar börjar läcka?
Hur påverkar det lin och kitt?
Hur påverkar det fryspunkten?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #18 skrivet: 18 september 2007, 13:29:53 »
Du glömmer glykolen, men jag tror Du missuppfattar mig, då jag inte använder de termer som Du gör. Water Wetter ska ta bort luft, å förbättra värmebäraregenskaperna, kort o gott. Å eftersom det används i motorer så kan Du säkert dra slutsater utifrån det, till dina senare frågor. Men är det nåt som får kopplingar, skarvar å axeltätningar att börja läka, så är det glykol..., Water Wetter lär knappast göra det ännu värre.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 18 september 2007, 13:33:53 av humlan57 »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #19 skrivet: 18 september 2007, 13:39:01 »
Eller: Glykol försämrar vattnets värmeavledningsfunktioner Water Wetter ökar det. Ordningen Ã¥terställd  Thumbsup

http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp?subCategoryID=31&coolantFlash=1

mvh humlan.
« Senast ändrad: 18 september 2007, 13:42:09 av humlan57 »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #20 skrivet: 18 september 2007, 14:25:10 »
AlltsÃ¥... Enligt bildspelet sÃ¥ minskar WW ytspänningen vilket gör att det blir mindre "hot-spots" och därmed större yta mellan blocket och vattnet. Förutom att ytspänningen minskar sÃ¥ lÃ¥ter det ju bra.  Men det som gör mig riktigt tveksam är att man mätt upp lägre vattentemperatur med WW. Om WW förbättrar vattnets värmeupptagning sÃ¥ borde vattnet tvärtom blivit varmare. Det verkar som kylarvattnet är sämre pÃ¥ att ta upp överskottsvärme frÃ¥n motorn med WW än utan.

Lade också märke till att de sa inte att sportbilar använder WW, de säger: ...racing cars use ONLY water in their cooling system, an addition of WW would not only.... Dvs De använder inte WW men OM de gjort det så ....
Varför gör de inte det då?

Nej, jag tycker att det här luktar DuraLube eller liknande. Kommer ni ihåg?
-Jag sänkte min bensinförbrukning med 65%! Wow!
Allting går att sälja med mördande reklam.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #21 skrivet: 18 september 2007, 15:03:03 »
Men Du såg väl hur tempen sjönk med inblandning av Water Wetter i vanligt vatten, å hur Water Wetter återställde tempen när glykol används. Vatten var det vanliga i i race bilar, nu tillsätter man väldigt ofta Water Wetter för att det förbättrar kylningen.... Det är väl inget konstigt med det där, lite kemi å fysik bara.., å ingen behöver ju hälla i det. Men när nåt sägs förbättra dom viktigaste egenskaperna i en värmebärare, å kostnaden inte är mer än ca 150 sek, så tycker jag iaf, det är värt att pröva. Jag tyckte iaf det gick mycket lättar å lufta ur, å bara det var värt dom pengarna. Sen att bevisa nåt, det kan jag inte, var å en får bilda sig sin egen uppfattning. Försämrar nåt, det gör det i varje fall inte, inte så vitt jag kan se iaf.

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #22 skrivet: 18 september 2007, 15:06:30 »
AlltsÃ¥... Enligt bildspelet sÃ¥ minskar WW ytspänningen vilket gör att det blir mindre "hot-spots" och därmed större yta mellan blocket och vattnet. Förutom att ytspänningen minskar sÃ¥ lÃ¥ter det ju bra.  Men det som gör mig riktigt tveksam är att man mätt upp lägre vattentemperatur med WW. Om WW förbättrar vattnets värmeupptagning sÃ¥ borde vattnet tvärtom blivit varmare. Det verkar som kylarvattnet är sämre pÃ¥ att ta upp överskottsvärme frÃ¥n motorn med WW än utan.

Lade också märke till att de sa inte att sportbilar använder WW, de säger: ...racing cars use ONLY water in their cooling system, an addition of WW would not only.... Dvs De använder inte WW men OM de gjort det så ....
Varför gör de inte det då?

Nej, jag tycker att det här luktar DuraLube eller liknande. Kommer ni ihåg?
-Jag sänkte min bensinförbrukning med 65%! Wow!
Allting går att sälja med mördande reklam.

mvh

Men snälla, klart att vattnets temp blir lägre, då förmågan att transportera värme, även gör sig märkbart genom vägen i kylaren. Den ges ju möjlighet att arbeta effektivare, vilket självklart leder till lägre temp. Precis den effekt som eftersträvas i en vvx eller solslinga alltså.

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #23 skrivet: 18 september 2007, 18:58:12 »
Men snälla, klart att vattnets temp blir lägre, då förmågan att transportera värme, även gör sig märkbart genom vägen i kylaren. Den ges ju möjlighet att arbeta effektivare, vilket självklart leder till lägre temp. Precis den effekt som eftersträvas i en vvx eller solslinga alltså.

mvh humlan.

men det kan väl inte stämma för roland sa ju att det inte spelade ngn roll på luftsidan vilken man borde räkna kylaren också

citat roland
"Fungerar inte. Motståndet mot värmeöverföringen ligger på luftsidan. På vattensidan är värmeövergångstalen mer än 100 gånger större än på luftsidan. En förbättring på vattensidan får därför ingen inverkan.

Water Wetter kommer nog bäst till sin rätt när det finns en gas-vätskeyta i och med att det handlar om ytaktiva ämnen. I motorer kan det nog bli ångbildning på en del ställen så där fungerar det säkert. Likaså om det handlar om luftbubblor i systemet. Det kan också vara så att det påverkar viskositeten och därmed värmeöverföringen."

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #24 skrivet: 18 september 2007, 19:02:32 »
Men snälla, klart att vattnets temp blir lägre, då förmågan att transportera värme, även gör sig märkbart genom vägen i kylaren. Den ges ju möjlighet att arbeta effektivare, vilket självklart leder till lägre temp. Precis den effekt som eftersträvas i en vvx eller solslinga alltså.
Mjaaaee, det sa de inget om. Det var i motorn som det blev hot-spots. I kylaren blir är det tvärtom en avkylning, jag vet inte om det är sak samma?

Men DU behöver inte bevisa något. RedOil måste bevisa det om de ska övertyga mig.
Du testar och tycker det är bra. Jag tror inte riktigt pÃ¥ det, verkar för bra för att vara sant, men jag tänker inte tvinga dig att ändra Ã¥sikt.  :)

Har du tänkt pÃ¥ att kanske även förlusterna i rören blir större om överföringen blir bättre?  ;)

mvh

« Senast ändrad: 18 september 2007, 19:13:42 av Professor Kalkyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #25 skrivet: 18 september 2007, 22:12:02 »
Jo jag har tänkt på förlusterna i rören, men känner inte nån värme utanpå isoleringen. Jag tycker inte det här är nåt konstigt alls. Glykol vet Vi ju förstör vattnets egenskaper som värmebärare, å ingen ifrågasätter det. Samma sak fast tvärtom gör Water Wetter, d.v.s återställer egenskaperna. Troligen rätt enkel kemi å fysik, för den som orkar sätta sig in i det...

mvh humlan.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #26 skrivet: 18 september 2007, 22:33:08 »

Användningen i solfÃ¥ngarsammanhang fÃ¥r vi väl rimligen kalla... experimentell  :) Men i racingsammanhang är det här en välkänd och välanvänd produkt för högvarviga motorer pÃ¥ banracingbilar och motorcyklar. Används kannapst som nÃ¥got underörande men förbättrande kylarmedel. De ifrÃ¥gasättande jag sett handlar om hur otrevligt (läs: halkigt) det ev. kan bli med Water Wetter pÃ¥ banan efter olyckor/haverier.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #27 skrivet: 18 september 2007, 23:04:48 »

Användningen i solfÃ¥ngarsammanhang fÃ¥r vi väl rimligen kalla... experimentell  :) Men i racingsammanhang är det här en välkänd och välanvänd produkt för högvarviga motorer pÃ¥ banracingbilar och motorcyklar. Används kannapst som nÃ¥got underörande men förbättrande kylarmedel. De ifrÃ¥gasättande jag sett handlar om hur otrevligt (läs: halkigt) det ev. kan bli med Water Wetter pÃ¥ banan efter olyckor/haverier.

Jag tror inte heller det är nåt undergörande medel. Men fungerar det som avses, så är det gott nog. Å på större system kan det faktiskt bli en hel del energi som ska transporteras, så en så bra värmebärare som möjligt är nåt att sträva efter...

mvh humlan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9760
  • Karma +19/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #28 skrivet: 19 september 2007, 09:00:43 »

men det kan väl inte stämma för roland sa ju att det inte spelade ngn roll på luftsidan vilken man borde räkna kylaren också


En bilkylare är lite annorlunda än en radiator. På luftsidan finns de en fläkt som ger betydligt större värmeövergångstal än för en radiator. På vattensidan strömmar vattnet med betydligt högre hastighet än i en radiator.

Googlar man pÃ¥ surfactant heat transfer rate fÃ¥r man en massa träffar. Helt klar fÃ¥r man en ökning av värmeöverföringen vid kokning om man sätter till ytaktiva ämnen. 

Vad gäller värmeöverföring i rör verkar det komplicerat. Man kan få en sänkning av värmeövergångstalet men samtidigt också en minskning av tryckfallet vilket gör att flödet ökar för en viss pumpeffekt. Siby verkar ha fått det resultatet. Det kan göra att även om värmeövergångstalet minskar så får man ett bättre fungerande system. Men stryper man då flödet då har man ju inte vunnit något. Som sagt, det verkar komplicerat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #29 skrivet: 19 september 2007, 10:02:18 »
Kan vi sammanfatta det så att nyttan vid värmeöverföring i solfångarsammanhang än så länge är osäker men att WW åtminstone borde göra luftningen enklare då det minskar vattnets ytspännning?

Vore kul om någon kan göra en jämförande "studie" med en energimätare två "perfekta" soldagar vid ungefär samma årstid med och utan WW i värmebäraren.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!