0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: KalleT skrivet 17 september 2007, 20:16:18Det här med water wetter verkar ju vara något man kan ha nytta av Har tyvärr svårt att tro att det finns mirakelmedel. Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?mvh
Det här med water wetter verkar ju vara något man kan ha nytta av
Citat från: Professor Kalkyl skrivet 18 september 2007, 10:08:20Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?Fungerar inte. Motståndet mot värmeöverföringen ligger på luftsidan. På vattensidan är värmeövergångstalen mer än 100 gånger större än på luftsidan. En förbättring på vattensidan får därför ingen inverkan. Water Wetter kommer nog bäst till sin rätt när det finns en gas-vätskeyta i och med att det handlar om ytaktiva ämnen. I motorer kan det nog bli ångbildning på en del ställen så där fungerar det säkert. Likaså om det handlar om luftbubblor i systemet. Det kan också vara så att det påverkar viskositeten och därmed värmeöverföringen.
Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?
...då det innehåller/kan avge mer energi per liter.
Alltså... Enligt bildspelet så minskar WW ytspänningen vilket gör att det blir mindre "hot-spots" och därmed större yta mellan blocket och vattnet. Förutom att ytspänningen minskar så låter det ju bra. Men det som gör mig riktigt tveksam är att man mätt upp lägre vattentemperatur med WW. Om WW förbättrar vattnets värmeupptagning så borde vattnet tvärtom blivit varmare. Det verkar som kylarvattnet är sämre på att ta upp överskottsvärme från motorn med WW än utan.Lade också märke till att de sa inte att sportbilar använder WW, de säger: ...racing cars use ONLY water in their cooling system, an addition of WW would not only.... Dvs De använder inte WW men OM de gjort det så .... Varför gör de inte det då?Nej, jag tycker att det här luktar DuraLube eller liknande. Kommer ni ihåg? -Jag sänkte min bensinförbrukning med 65%! Wow!Allting går att sälja med mördande reklam.mvh
Men snälla, klart att vattnets temp blir lägre, då förmågan att transportera värme, även gör sig märkbart genom vägen i kylaren. Den ges ju möjlighet att arbeta effektivare, vilket självklart leder till lägre temp. Precis den effekt som eftersträvas i en vvx eller solslinga alltså.mvh humlan.
Men snälla, klart att vattnets temp blir lägre, då förmågan att transportera värme, även gör sig märkbart genom vägen i kylaren. Den ges ju möjlighet att arbeta effektivare, vilket självklart leder till lägre temp. Precis den effekt som eftersträvas i en vvx eller solslinga alltså.
Användningen i solfångarsammanhang får vi väl rimligen kalla... experimentell Men i racingsammanhang är det här en välkänd och välanvänd produkt för högvarviga motorer på banracingbilar och motorcyklar. Används kannapst som något underörande men förbättrande kylarmedel. De ifrågasättande jag sett handlar om hur otrevligt (läs: halkigt) det ev. kan bli med Water Wetter på banan efter olyckor/haverier.
men det kan väl inte stämma för roland sa ju att det inte spelade ngn roll på luftsidan vilken man borde räkna kylaren också