Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SolfÃ¥ngarna glykol Ã¥ Water Wetter fyllda  (läst 20230 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« skrivet: 13 september 2007, 19:30:08 »
SolfÃ¥ngarna glykol Ã¥ Water Wetter fyllda, Ã¥ även trycksatta. SÃ¥ nu kan vintern komma.  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #1 skrivet: 13 september 2007, 19:41:55 »
SolfÃ¥ngarna glykol Ã¥ Water Wetter fyllda, Ã¥ även trycksatta. SÃ¥ nu kan vintern komma.  Thumbsup

mvh humlan.

Samma här. Fixat i söndags. Thumbsup

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #2 skrivet: 13 september 2007, 22:23:32 »
Själv tappade jag ur glykolen idag, skall upp med 30 rör extra  >:D
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #3 skrivet: 13 september 2007, 23:13:23 »
Själv tappade jag ur glykolen idag, skall upp med 30 rör extra  >:D

Perfekt  Thumbsup Kan aldrig bli för mÃ¥nga rör  ;D ;)

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #4 skrivet: 14 september 2007, 11:05:17 »
Slumpen..., ja inte vet jag  Sc:,h Men när jag nu använde Water Wetter för första gÃ¥ngen, sÃ¥ gick det dÃ¥ otroligt lätt, att bli av med all luft. Hela systemet gÃ¥r absolut tyst, inte minsta luft verkar vandra runt. Om det beror pÃ¥ Water Wetter eller bara turen, vet jag inte, kan bara konstatera, att allt snurrar pÃ¥ som en dröm  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #5 skrivet: 14 september 2007, 16:40:47 »
Slumpen..., ja inte vet jag  Sc:,h Men när jag nu använde Water Wetter för första gÃ¥ngen, sÃ¥ gick det dÃ¥ otroligt lätt, att bli av med all luft. Hela systemet gÃ¥r absolut tyst, inte minsta luft verkar vandra runt. Om det beror pÃ¥ Water Wetter eller bara turen, vet jag inte, kan bara konstatera, att allt snurrar pÃ¥ som en dröm  Thumbsup

mvh humlan.

Jag fick bättre flöde i systemet med ca:50% propylenglykol och Water Wetter,jämfört med endast vatten. Blev tvungen att strypa lite på trycksidan. Mycket märkligt Sc:,h

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #6 skrivet: 14 september 2007, 17:28:42 »
Slumpen..., ja inte vet jag  Sc:,h Men när jag nu använde Water Wetter för första gÃ¥ngen, sÃ¥ gick det dÃ¥ otroligt lätt, att bli av med all luft. Hela systemet gÃ¥r absolut tyst, inte minsta luft verkar vandra runt. Om det beror pÃ¥ Water Wetter eller bara turen, vet jag inte, kan bara konstatera, att allt snurrar pÃ¥ som en dröm  Thumbsup

mvh humlan.

Jag fick bättre flöde i systemet med ca:50% propylenglykol och Water Wetter,jämfört med endast vatten. Blev tvungen att strypa lite på trycksidan. Mycket märkligt Sc:,h

MVH  SIBY

Aha, jag trodde flödet ökade hos mig, för att lite luft fanns i systemet, under provkörnings-tiden. Kanske Water Wetter har nÃ¥t med det att göra Ã¥xÃ¥...., nÃ¥t ställer det till med iaf  Sc:,h ;D

mvh humlan.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #7 skrivet: 14 september 2007, 23:51:50 »
Va ere för konstigheter ni kör med? Water wetter? Duger det inte med vanligt water?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #8 skrivet: 15 september 2007, 09:36:03 »
Water Wetter är en kylartillsats från Red Line Oil som sägs förbättra vattnets värmeavgivningsförmåga. Är ganska vanligt i racingsammanhang. Water Wetter borde, om den håller vad tillverkaren lovar, kompensera glykolen som försämrar vattnets värmeavgivningsförmåga. Dessutom hävdar Red Line Oil att livslängd på pumpar etc ökar p g a korrosionsskydd och viss smörjande förmåga. Jag tänker själv testa om jag bara hittar någon återförsäljare här i trakten. Men det verkar svårt (har kollat med mackar och den lokala bildelskedjan).
« Senast ändrad: 15 september 2007, 09:37:35 av Kasch »
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #9 skrivet: 15 september 2007, 12:10:01 »
Water Wetter är en kylartillsats från Red Line Oil som sägs förbättra vattnets värmeavgivningsförmåga. Är ganska vanligt i racingsammanhang. Water Wetter borde, om den håller vad tillverkaren lovar, kompensera glykolen som försämrar vattnets värmeavgivningsförmåga. Dessutom hävdar Red Line Oil att livslängd på pumpar etc ökar p g a korrosionsskydd och viss smörjande förmåga. Jag tänker själv testa om jag bara hittar någon återförsäljare här i trakten. Men det verkar svårt (har kollat med mackar och den lokala bildelskedjan).

Mekonomen säljer, så Du kan skicka efter från dom, ifall det inte finns nån butik i närheten... Det fungerar ju i bilar, så det måste göra nån verkan i solfångare åxå. Principen är att värmebärarens kontaktyta mot metallen ökar, därför leder å avleder det värme effektivare. Jmf principen, små eller stora kulor i ett rör å deras kontakyta mot väggen i röret...

mvh humlan.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #10 skrivet: 15 september 2007, 20:53:48 »
OK, tack. Mekonomen i Flen har dessvärre blivid AD bildelar. De hade inte Water Wetter hemma och kunde inte beställa hem någon enstaka flaska. Får kolla i E-tuna.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #11 skrivet: 17 september 2007, 20:16:18 »
Det här med water wetter verkar ju vara nÃ¥got man kan ha nytta av :) Skall själv snart tömma lite och fylla pÃ¥ glykol. Kört 100% vatten sedan driftstarten i Maj. Skall in med en kWh-mätare ocksÃ¥, jag gillar statistik al a´excel.  :D

Skall besöka mekonomen imorgon.



IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #12 skrivet: 18 september 2007, 10:08:20 »
Det här med water wetter verkar ju vara något man kan ha nytta av :)
Har tyvärr svårt att tro att det finns mirakelmedel. Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #13 skrivet: 18 september 2007, 10:29:00 »
Det här med water wetter verkar ju vara något man kan ha nytta av :)
Har tyvärr svårt att tro att det finns mirakelmedel. Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?

mvh

WaterWetter fungerar, jag kör det i bilen, märkte skillnad direkt. Gjorde inget annat än att fylla på med waterwetter på befintlig glykolblandning. Bilen har nu lättare för att hålla nere tempen, märks speciellt vid hårdare körning och vid kökörning sommartid.

Skall testa att hälla på det på solfångaranläggningen nu när det blir dax för glykolblandning igen.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Solfångarna glykol å Water Wetter fyllda
« Svar #14 skrivet: 18 september 2007, 10:43:44 »
Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?


Fungerar inte. Motståndet mot värmeöverföringen ligger på luftsidan. På vattensidan är värmeövergångstalen mer än 100 gånger större än på luftsidan. En förbättring på vattensidan får därför ingen inverkan.

Water Wetter kommer nog bäst till sin rätt när det finns en gas-vätskeyta i och med att det handlar om ytaktiva ämnen. I motorer kan det nog bli ångbildning på en del ställen så där fungerar det säkert. Likaså om det handlar om luftbubblor i systemet. Det kan också vara så att det påverkar viskositeten och därmed värmeöverföringen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 616
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!