Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 10 december 2007, 08:13:15 »

hej
jag använde en sån på bilden nedan

40% blandning ner i sprytan å fjutt så klev det in i systemet går att pumpa kaggen till ca 2kgs
övertryck

satte ett trycklufts koppel på dumpledningen å ett motsvarande i slangen till pistolen
va bara å klicka i hop å börja pumpa
vid insläpp öppnade man bara dumpventilen tog ca 3min att fylla systemet
Skrivet av: nsiak
« skrivet: 10 december 2007, 08:07:35 »

Det sista fyllde jag med rent vatten från kranen.


Hade du fyllt på rent vatten i dunken och gjort enligt samma metod hade du vetat blandningen utan att göra frysprov  ;)
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 09 december 2007, 22:33:34 »

Äntligen har jag fått i glykolen som jag köpte för snart ett år sedan. Men ingen watterwetter.

Jag pumpade upp glykolen från källaren med en hemmagjord anordning. I korken till 5liters dunken borrade jag två hål. I det ena tvingade jag ner en slang som var något större än hålet. I det andra fyllde jag på med tryckluft. Eftersom slangen gick ända ner till botten kunde jag pumpa upp hela dunken upp i systemet. Jag vet inte vad en dunk tål men jag vågade inte gå över 1bar. Det sista fyllde jag med rent vatten från kranen.

Jag vet inte exakt hur mycket vatten det blev i blandningen men jag ska göra frysprov en dag. Tror jag ligger på ca 40-50% glykol.

mvh
Skrivet av: Anders S
« skrivet: 05 november 2007, 07:41:16 »

Hur går det Humlan?. Har hela solkretsen blivit självlysande ännu av Whater Wetter- tillsatsen.   *roflmao*.



Fördel alltså.

1: Lättare lufta.

2: bättre cop så att säga. Men det är svårt att bevisa utan att köra med och utan energigivning . Med och utan whater w. .


Och detta skulle ju mestadels ge effekt på den kalla årstiden, för den andra delen räcker det väl till ändå.




Men en fråga. Om nu glykolen är så kass så den försämrar energilagrings-kapaciteten i vattnet. Finns det inget alternativ?. Förr körde dom ju med rödsprit i kylarna?.
Skrivet av: Anders S
« skrivet: 30 oktober 2007, 09:00:33 »

Red oil Water wetter 300:-
vattenpumpsmörjning biltema 30:-
Välj själv vad som passar plånboken, fungerar på samma sätt båda två Thumbsup


Ja där får du nog förklara dig lite. Hur skulle en produkt som gör en vätska kärvare kunna smörja bättre, Du tror inte det finns några mer tillsatser i kylarp. smörjningen som gör att det kunde bli ett sämre alternativ?.

Biltema har många bra produkten.Jag handlar mycket produkter där.  Deras motorolja är Statoils och det är lite priskillnad där också.  ;)




Och ärligt för mej är det shit samma, om red o kostar 150-300:-, bara det fungerar. Men om kpsmörjning är lika bra, gör jobbet lika bra utan biverkningar är det ju helrätt.

Skrivet av: perkele
« skrivet: 29 oktober 2007, 23:22:13 »

Är inte den ena produkten ytspänningsänkande och den andra smörjande?
Skrivet av: petteri
« skrivet: 29 oktober 2007, 21:19:47 »

hmm sist jag handlade kostade det runt 300:- men men biltema är ju ändå 5 gånger billigare ;)
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 28 oktober 2007, 20:48:54 »

Red oil Water wetter 300:-
vattenpumpsmörjning biltema 30:-
Välj själv vad som passar plånboken, fungerar på samma sätt båda två Thumbsup

300 spänn!! Dubbelt så dyrt som det Red Oil Water Wetter jag köpte hos Mekonomen...

mvh humlan.
Skrivet av: petteri
« skrivet: 28 oktober 2007, 20:40:59 »

Red oil Water wetter 300:-
vattenpumpsmörjning biltema 30:-
Välj själv vad som passar plånboken, fungerar på samma sätt båda två Thumbsup
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 23 oktober 2007, 22:41:43 »

Eller så här då man kan sköta allt inomhus och slipper klättra på tak. Se mitt inlägg.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16374.0

Huga, det är ju rena high-tech, å inget för oss amatörer  ;D ;)

mvh humlan.
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 23 oktober 2007, 22:36:54 »

Eller så här då man kan sköta allt inomhus och slipper klättra på tak. Se mitt inlägg.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16374.0
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 23 oktober 2007, 20:43:26 »

Silertejp (gaffatejp/vävtejp) å den "nya" uppfinningen buntband, kommer man långt med  Thumbsup Å ungefär så där gjorde jag åxå, bara lite mer avancerat, med en fastdragen rörstump i T-röret, å tratten nerstucken i det... Sen är det bara å fylla på, å tvångsköra tills det inte kommer några luftbubblor...

mvh humlan.
Skrivet av: nsiak
« skrivet: 23 oktober 2007, 20:22:27 »

Onödigt eller inte, men en möjlighet att fylla på eller lufta ur på högsta punkten, vill iaf jag ha. Därför har jag monterat ett T-rör där.

mvh humlan.

Första gången jag fyllde hade jag en slang neirfån upp, ut och över solfångaren.. Funkade men var bökigt, att fylla med pumpen gav jag upp med en gång.

Sedan när jag monterade nästa panel satte jag dit ett T-kors för att kunna fylla i, luftning hade jag uppe sedan tidigare. Det är helt klart enklast att fylla från högsta punkt om man har möjlighet till detta. Efter att ha fyllt på med glykol "blandade" jag sedan ut och trycksatte via vattenkranen.

Silvertejp är allt bra till det mesta  ;D

Skrivet av: Anders S
« skrivet: 23 oktober 2007, 17:43:03 »

Jag har pumpar själv så det klarar sig nog.

Men det borde ju ändå va lättare att få ut det uppåt, så mycket som möjligt.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 23 oktober 2007, 17:20:33 »

Så är även min plan.

 Thumbsup


Det måste ju ändå vara lättare att fylla där än att spola med pump. Eller det kanske går lika lätt med pumpen om man gör rätt.



Tror säkert jag skitit i pumpen rätt snabbt, om det funnits möjlighet att fylla på från högsta punkten..., å löst det problemet vid nåt senare tillfälle.

mvh humlan.
Skrivet av: Anders S
« skrivet: 23 oktober 2007, 16:53:09 »

Så är även min plan.

 Thumbsup


Det måste ju ändå vara lättare att fylla där än att spola med pump. Eller det kanske går lika lätt med pumpen om man gör rätt.

Skrivet av: humlan57
« skrivet: 23 oktober 2007, 16:35:08 »

Från det ena till det andra. Är det inte lättare att ha luftare och påfyllare på högsta punkten vid solfångarna?.


Eller är det bara en onödig pryl?.


Onödigt eller inte, men en möjlighet att fylla på eller lufta ur på högsta punkten, vill iaf jag ha. Därför har jag monterat ett T-rör där.

mvh humlan.
Skrivet av: Anders S
« skrivet: 23 oktober 2007, 16:31:18 »

Från det ena till det andra. Är det inte lättare att ha luftare och påfyllare på högsta punkten vid solfångarna?.


Eller är det bara en onödig pryl?.
Skrivet av: Anders S
« skrivet: 23 oktober 2007, 16:29:16 »

Det enda jag kan tänka mig lite tveksam till är ju att det ska reducera luftbubblor i ett slutet system, Hur mycket luft är det där?.

Att det går lättare att lufta samt smörjer det tror jag också.

Om det neutraliserar dom dåliga sidorna hos glykol vet jag inget om .

Vad hette produkten på biltema?.


Någon som är inne på någon bättre glykol än den man använder eller någon annan vätska typ sprit?. Eller är spriten ännu sämre värmebärare än glykol?.


Skrivet av: Gano
« skrivet: 23 oktober 2007, 16:06:17 »

Jag försöker fylla i systemet med glykolblandning och använder cirkpumpen enl instr men det funkar inte.
Den suger ingenting.
Systemet har varit igång sen 3/7 utan problem.
Vad gör jag för fel?? Sc:,h

Alla system ser lite olika ut, därför är det lite svårt att vägleda dej.

Det gäller att dra igång cirkpumpen så att den jobbar mot glykolblandningen utan luft. Man ställer upp dunken med glykolblandning högre än cirkpumpen och ser till att slangen inte innehåller luft. För att bli av med luften släpper man lite vätska bakvägen genom slangen så att luften bubblar ur. Sedan drar man igång cirkpumpen samtidigt som man öppnar kranen i andra änden. Vattnet som strömmar ut skapar ett undertryck i systemet som hjälper cirkpumpen att trycka upp vätskan. OBS. Kranen mellan anslutningspunkterna måste vara stängd. Lite boll i kroppen och timing krävs för detta moment.

Om du misslyckas med att få pumpen att dra, börja om. Tryck in vatten från kranen via slang och börja om.

Jag brukar fylla i koncentrerad glykol och sedan trycksätta med vatten, avsevärt enklare. Systemet startar direkt efter att man tryckt i vatten.

Nedanstående är väl obegripligt, men ändå:

rör från tank---koppling vatten ut---kran (stängd)---koppling glykol in----cirkpump---rör till solfångare

Lycka till/Gano

Skrivet av: humlan57
« skrivet: 23 oktober 2007, 14:10:49 »

Nu i helgen fick jag äntligen i min glykol och waterwetter. Måste säga att det var barnsligt enkelt att lufta mot hur det har varit tidigare (med både glykol+vatten och endast vatten). Blandningen jag har i är för -20 grader, samma som jag hade tidigare. Har samma tempdiff som jag hade med vatten, detta räcker då för att jag skall fortsätta med waterwetter iaf.

Då kanske min känsla inte var fel ändå, för jag upplevde precis samma sak.. :)

mvh humlan.
Skrivet av: nsiak
« skrivet: 23 oktober 2007, 12:29:40 »

Nu i helgen fick jag äntligen i min glykol och waterwetter. Måste säga att det var barnsligt enkelt att lufta mot hur det har varit tidigare (med både glykol+vatten och endast vatten). Blandningen jag har i är för -20 grader, samma som jag hade tidigare. Har samma tempdiff som jag hade med vatten, detta räcker då för att jag skall fortsätta med waterwetter iaf.
Skrivet av: petteri
« skrivet: 29 september 2007, 14:45:12 »

water wetter använde jag i min race hoj bara för att få lite smörjning till vattenpumpen. Eftersom man inte får använda glykol (enl reglementet) som i sin tur innehåller dessa smörjmedel och korrosionshämmande medel. Men vill ni prova så finns det en mycket billigare water wetter på biltema än vad redoil kan erbjuda.
Skrivet av: ChristerN
« skrivet: 23 september 2007, 17:20:21 »

Jag försöker fylla i systemet med glykolblandning och använder cirkpumpen enl instr men det funkar inte.
Den suger ingenting.
Systemet har varit igång sen 3/7 utan problem.
Vad gör jag för fel?? Sc:,h
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 19 september 2007, 11:11:25 »

I vilket fall som helst finns det tveklöst fördelar, även om dom inte gör några underverk. Å ska man liks fylla nytt i systemet, tycker jag man gott kan kosta på sig an flaska Water Wetter. Om inte annat så för att stilla sin nyfikenhet  :)

mvh humlan.
Skrivet av: Kasch
« skrivet: 19 september 2007, 10:02:18 »

Kan vi sammanfatta det så att nyttan vid värmeöverföring i solfångarsammanhang än så länge är osäker men att WW åtminstone borde göra luftningen enklare då det minskar vattnets ytspännning?

Vore kul om någon kan göra en jämförande "studie" med en energimätare två "perfekta" soldagar vid ungefär samma årstid med och utan WW i värmebäraren.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 19 september 2007, 09:00:43 »


men det kan väl inte stämma för roland sa ju att det inte spelade ngn roll på luftsidan vilken man borde räkna kylaren också


En bilkylare är lite annorlunda än en radiator. På luftsidan finns de en fläkt som ger betydligt större värmeövergångstal än för en radiator. På vattensidan strömmar vattnet med betydligt högre hastighet än i en radiator.

Googlar man på surfactant heat transfer rate får man en massa träffar. Helt klar får man en ökning av värmeöverföringen vid kokning om man sätter till ytaktiva ämnen. 

Vad gäller värmeöverföring i rör verkar det komplicerat. Man kan få en sänkning av värmeövergångstalet men samtidigt också en minskning av tryckfallet vilket gör att flödet ökar för en viss pumpeffekt. Siby verkar ha fått det resultatet. Det kan göra att även om värmeövergångstalet minskar så får man ett bättre fungerande system. Men stryper man då flödet då har man ju inte vunnit något. Som sagt, det verkar komplicerat.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 18 september 2007, 23:04:48 »


Användningen i solfångarsammanhang får vi väl rimligen kalla... experimentell  :) Men i racingsammanhang är det här en välkänd och välanvänd produkt för högvarviga motorer på banracingbilar och motorcyklar. Används kannapst som något underörande men förbättrande kylarmedel. De ifrågasättande jag sett handlar om hur otrevligt (läs: halkigt) det ev. kan bli med Water Wetter på banan efter olyckor/haverier.

Jag tror inte heller det är nåt undergörande medel. Men fungerar det som avses, så är det gott nog. Å på större system kan det faktiskt bli en hel del energi som ska transporteras, så en så bra värmebärare som möjligt är nåt att sträva efter...

mvh humlan.
Skrivet av: Kasch
« skrivet: 18 september 2007, 22:33:08 »


Användningen i solfångarsammanhang får vi väl rimligen kalla... experimentell  :) Men i racingsammanhang är det här en välkänd och välanvänd produkt för högvarviga motorer på banracingbilar och motorcyklar. Används kannapst som något underörande men förbättrande kylarmedel. De ifrågasättande jag sett handlar om hur otrevligt (läs: halkigt) det ev. kan bli med Water Wetter på banan efter olyckor/haverier.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 18 september 2007, 22:12:02 »

Jo jag har tänkt på förlusterna i rören, men känner inte nån värme utanpå isoleringen. Jag tycker inte det här är nåt konstigt alls. Glykol vet Vi ju förstör vattnets egenskaper som värmebärare, å ingen ifrågasätter det. Samma sak fast tvärtom gör Water Wetter, d.v.s återställer egenskaperna. Troligen rätt enkel kemi å fysik, för den som orkar sätta sig in i det...

mvh humlan.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 18 september 2007, 19:02:32 »

Men snälla, klart att vattnets temp blir lägre, då förmågan att transportera värme, även gör sig märkbart genom vägen i kylaren. Den ges ju möjlighet att arbeta effektivare, vilket självklart leder till lägre temp. Precis den effekt som eftersträvas i en vvx eller solslinga alltså.
Mjaaaee, det sa de inget om. Det var i motorn som det blev hot-spots. I kylaren blir är det tvärtom en avkylning, jag vet inte om det är sak samma?

Men DU behöver inte bevisa något. RedOil måste bevisa det om de ska övertyga mig.
Du testar och tycker det är bra. Jag tror inte riktigt på det, verkar för bra för att vara sant, men jag tänker inte tvinga dig att ändra åsikt.  :)

Har du tänkt på att kanske även förlusterna i rören blir större om överföringen blir bättre?  ;)

mvh

Skrivet av: tracker
« skrivet: 18 september 2007, 18:58:12 »

Men snälla, klart att vattnets temp blir lägre, då förmågan att transportera värme, även gör sig märkbart genom vägen i kylaren. Den ges ju möjlighet att arbeta effektivare, vilket självklart leder till lägre temp. Precis den effekt som eftersträvas i en vvx eller solslinga alltså.

mvh humlan.

men det kan väl inte stämma för roland sa ju att det inte spelade ngn roll på luftsidan vilken man borde räkna kylaren också

citat roland
"Fungerar inte. Motståndet mot värmeöverföringen ligger på luftsidan. På vattensidan är värmeövergångstalen mer än 100 gånger större än på luftsidan. En förbättring på vattensidan får därför ingen inverkan.

Water Wetter kommer nog bäst till sin rätt när det finns en gas-vätskeyta i och med att det handlar om ytaktiva ämnen. I motorer kan det nog bli ångbildning på en del ställen så där fungerar det säkert. Likaså om det handlar om luftbubblor i systemet. Det kan också vara så att det påverkar viskositeten och därmed värmeöverföringen."
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 18 september 2007, 15:06:30 »

Alltså... Enligt bildspelet så minskar WW ytspänningen vilket gör att det blir mindre "hot-spots" och därmed större yta mellan blocket och vattnet. Förutom att ytspänningen minskar så låter det ju bra.  Men det som gör mig riktigt tveksam är att man mätt upp lägre vattentemperatur med WW. Om WW förbättrar vattnets värmeupptagning så borde vattnet tvärtom blivit varmare. Det verkar som kylarvattnet är sämre på att ta upp överskottsvärme från motorn med WW än utan.

Lade också märke till att de sa inte att sportbilar använder WW, de säger: ...racing cars use ONLY water in their cooling system, an addition of WW would not only.... Dvs De använder inte WW men OM de gjort det så ....
Varför gör de inte det då?

Nej, jag tycker att det här luktar DuraLube eller liknande. Kommer ni ihåg?
-Jag sänkte min bensinförbrukning med 65%! Wow!
Allting går att sälja med mördande reklam.

mvh

Men snälla, klart att vattnets temp blir lägre, då förmågan att transportera värme, även gör sig märkbart genom vägen i kylaren. Den ges ju möjlighet att arbeta effektivare, vilket självklart leder till lägre temp. Precis den effekt som eftersträvas i en vvx eller solslinga alltså.

mvh humlan.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 18 september 2007, 15:03:03 »

Men Du såg väl hur tempen sjönk med inblandning av Water Wetter i vanligt vatten, å hur Water Wetter återställde tempen när glykol används. Vatten var det vanliga i i race bilar, nu tillsätter man väldigt ofta Water Wetter för att det förbättrar kylningen.... Det är väl inget konstigt med det där, lite kemi å fysik bara.., å ingen behöver ju hälla i det. Men när nåt sägs förbättra dom viktigaste egenskaperna i en värmebärare, å kostnaden inte är mer än ca 150 sek, så tycker jag iaf, det är värt att pröva. Jag tyckte iaf det gick mycket lättar å lufta ur, å bara det var värt dom pengarna. Sen att bevisa nåt, det kan jag inte, var å en får bilda sig sin egen uppfattning. Försämrar nåt, det gör det i varje fall inte, inte så vitt jag kan se iaf.

mvh humlan.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 18 september 2007, 14:25:10 »

Alltså... Enligt bildspelet så minskar WW ytspänningen vilket gör att det blir mindre "hot-spots" och därmed större yta mellan blocket och vattnet. Förutom att ytspänningen minskar så låter det ju bra.  Men det som gör mig riktigt tveksam är att man mätt upp lägre vattentemperatur med WW. Om WW förbättrar vattnets värmeupptagning så borde vattnet tvärtom blivit varmare. Det verkar som kylarvattnet är sämre på att ta upp överskottsvärme från motorn med WW än utan.

Lade också märke till att de sa inte att sportbilar använder WW, de säger: ...racing cars use ONLY water in their cooling system, an addition of WW would not only.... Dvs De använder inte WW men OM de gjort det så ....
Varför gör de inte det då?

Nej, jag tycker att det här luktar DuraLube eller liknande. Kommer ni ihåg?
-Jag sänkte min bensinförbrukning med 65%! Wow!
Allting går att sälja med mördande reklam.

mvh
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 18 september 2007, 13:39:01 »

Eller: Glykol försämrar vattnets värmeavledningsfunktioner Water Wetter ökar det. Ordningen återställd  Thumbsup

http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp?subCategoryID=31&coolantFlash=1

mvh humlan.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 18 september 2007, 13:29:53 »

Du glömmer glykolen, men jag tror Du missuppfattar mig, då jag inte använder de termer som Du gör. Water Wetter ska ta bort luft, å förbättra värmebäraregenskaperna, kort o gott. Å eftersom det används i motorer så kan Du säkert dra slutsater utifrån det, till dina senare frågor. Men är det nåt som får kopplingar, skarvar å axeltätningar att börja läka, så är det glykol..., Water Wetter lär knappast göra det ännu värre.

mvh humlan.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 18 september 2007, 13:08:43 »

Snacka om att peta i ett getingbo  :)

...då det innehåller/kan avge mer energi per liter.
  Sc:,h
Tidigare tycker jag att du skrivit att det förbättrar vattnets värmeledningsförmåga. Nu säger du att det höjer vattnets värmekapacitivitet. Att det förbättrar värmeledningsförmågan kan jag köpa, vatten i sig leder värme väldigt dålig, men det kan väl knappast höja värmekapacitiviteten? Vatten har näst högst värmekapacitivitet av alla vätskor.

Om det blir lättare att lufta låter bra. Jag har några små bublor som inte vill försvinna, man kanske skulle testa.
Hur påverkar det ytspänningen? Är det risk att mina kopplingar börjar läcka?
Hur påverkar det lin och kitt?
Hur påverkar det fryspunkten?

mvh
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 18 september 2007, 12:09:50 »

Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?


Fungerar inte. Motståndet mot värmeöverföringen ligger på luftsidan. På vattensidan är värmeövergångstalen mer än 100 gånger större än på luftsidan. En förbättring på vattensidan får därför ingen inverkan.

Water Wetter kommer nog bäst till sin rätt när det finns en gas-vätskeyta i och med att det handlar om ytaktiva ämnen. I motorer kan det nog bli ångbildning på en del ställen så där fungerar det säkert. Likaså om det handlar om luftbubblor i systemet. Det kan också vara så att det påverkar viskositeten och därmed värmeöverföringen.

Jamen då är det ju rätt att ha det i ett solfångarsystem som är slutet, i.o.m att luften så lätt helt försvinner. Det var ju just det jag märkte, hur lätt det gick att fylla å få ur all luft, när jag nu använde Water Wetter. Dessutom så motverkar det glykolens försämrande egenskaper på vattnet som värmebärare, å det är ju åxå positivt.

mvh humlan.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 18 september 2007, 12:03:17 »

Det här med water wetter verkar ju vara något man kan ha nytta av :)
Har tyvärr svårt att tro att det finns mirakelmedel. Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?

mvh

Tempen kan Du inte minska, däremot flödet, då det innehåller/kan avge mer energi per liter. Det är förmågan att agera som värmebärare som förbättras, vilket självklart är en av de viktigaste sakerna i en solfångare..., en bra värmebärare alltså.

mvh humlan.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 september 2007, 10:43:44 »

Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?


Fungerar inte. Motståndet mot värmeöverföringen ligger på luftsidan. På vattensidan är värmeövergångstalen mer än 100 gånger större än på luftsidan. En förbättring på vattensidan får därför ingen inverkan.

Water Wetter kommer nog bäst till sin rätt när det finns en gas-vätskeyta i och med att det handlar om ytaktiva ämnen. I motorer kan det nog bli ångbildning på en del ställen så där fungerar det säkert. Likaså om det handlar om luftbubblor i systemet. Det kan också vara så att det påverkar viskositeten och därmed värmeöverföringen.
Skrivet av: nsiak
« skrivet: 18 september 2007, 10:29:00 »

Det här med water wetter verkar ju vara något man kan ha nytta av :)
Har tyvärr svårt att tro att det finns mirakelmedel. Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?

mvh

WaterWetter fungerar, jag kör det i bilen, märkte skillnad direkt. Gjorde inget annat än att fylla på med waterwetter på befintlig glykolblandning. Bilen har nu lättare för att hålla nere tempen, märks speciellt vid hårdare körning och vid kökörning sommartid.

Skall testa att hälla på det på solfångaranläggningen nu när det blir dax för glykolblandning igen.
Skrivet av: Kall Kyl
« skrivet: 18 september 2007, 10:08:20 »

Det här med water wetter verkar ju vara något man kan ha nytta av :)
Har tyvärr svårt att tro att det finns mirakelmedel. Om det funkar så bra i solfångare så borde man väl hälla det i radiatorvattnet också för att få ner framledningstemperaturen?

mvh
Skrivet av: KalleT
« skrivet: 17 september 2007, 20:16:18 »

Det här med water wetter verkar ju vara något man kan ha nytta av :) Skall själv snart tömma lite och fylla på glykol. Kört 100% vatten sedan driftstarten i Maj. Skall in med en kWh-mätare också, jag gillar statistik al a´excel.  :D

Skall besöka mekonomen imorgon.



Skrivet av: Kasch
« skrivet: 15 september 2007, 20:53:48 »

OK, tack. Mekonomen i Flen har dessvärre blivid AD bildelar. De hade inte Water Wetter hemma och kunde inte beställa hem någon enstaka flaska. Får kolla i E-tuna.
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 15 september 2007, 12:10:01 »

Water Wetter är en kylartillsats från Red Line Oil som sägs förbättra vattnets värmeavgivningsförmåga. Är ganska vanligt i racingsammanhang. Water Wetter borde, om den håller vad tillverkaren lovar, kompensera glykolen som försämrar vattnets värmeavgivningsförmåga. Dessutom hävdar Red Line Oil att livslängd på pumpar etc ökar p g a korrosionsskydd och viss smörjande förmåga. Jag tänker själv testa om jag bara hittar någon återförsäljare här i trakten. Men det verkar svårt (har kollat med mackar och den lokala bildelskedjan).

Mekonomen säljer, så Du kan skicka efter från dom, ifall det inte finns nån butik i närheten... Det fungerar ju i bilar, så det måste göra nån verkan i solfångare åxå. Principen är att värmebärarens kontaktyta mot metallen ökar, därför leder å avleder det värme effektivare. Jmf principen, små eller stora kulor i ett rör å deras kontakyta mot väggen i röret...

mvh humlan.
Skrivet av: Kasch
« skrivet: 15 september 2007, 09:36:03 »

Water Wetter är en kylartillsats från Red Line Oil som sägs förbättra vattnets värmeavgivningsförmåga. Är ganska vanligt i racingsammanhang. Water Wetter borde, om den håller vad tillverkaren lovar, kompensera glykolen som försämrar vattnets värmeavgivningsförmåga. Dessutom hävdar Red Line Oil att livslängd på pumpar etc ökar p g a korrosionsskydd och viss smörjande förmåga. Jag tänker själv testa om jag bara hittar någon återförsäljare här i trakten. Men det verkar svårt (har kollat med mackar och den lokala bildelskedjan).
Skrivet av: leifa.k
« skrivet: 14 september 2007, 23:51:50 »

Va ere för konstigheter ni kör med? Water wetter? Duger det inte med vanligt water?
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 14 september 2007, 17:28:42 »

Slumpen..., ja inte vet jag  Sc:,h Men när jag nu använde Water Wetter för första gången, så gick det då otroligt lätt, att bli av med all luft. Hela systemet går absolut tyst, inte minsta luft verkar vandra runt. Om det beror på Water Wetter eller bara turen, vet jag inte, kan bara konstatera, att allt snurrar på som en dröm  Thumbsup

mvh humlan.

Jag fick bättre flöde i systemet med ca:50% propylenglykol och Water Wetter,jämfört med endast vatten. Blev tvungen att strypa lite på trycksidan. Mycket märkligt Sc:,h

MVH  SIBY

Aha, jag trodde flödet ökade hos mig, för att lite luft fanns i systemet, under provkörnings-tiden. Kanske Water Wetter har nåt med det att göra åxå...., nåt ställer det till med iaf  Sc:,h ;D

mvh humlan.
Skrivet av: siby
« skrivet: 14 september 2007, 16:40:47 »

Slumpen..., ja inte vet jag  Sc:,h Men när jag nu använde Water Wetter för första gången, så gick det då otroligt lätt, att bli av med all luft. Hela systemet går absolut tyst, inte minsta luft verkar vandra runt. Om det beror på Water Wetter eller bara turen, vet jag inte, kan bara konstatera, att allt snurrar på som en dröm  Thumbsup

mvh humlan.

Jag fick bättre flöde i systemet med ca:50% propylenglykol och Water Wetter,jämfört med endast vatten. Blev tvungen att strypa lite på trycksidan. Mycket märkligt Sc:,h

MVH  SIBY

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!