Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT-protokoll (Rego 6xx)  (läst 97982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #105 skrivet: 24 maj 2010, 11:05:38 »
Thank to Robin for new postcard. See http://rago600.sourceforge.net/postcards/  Thumbsup

Utloggad fulda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #106 skrivet: 27 juli 2010, 10:43:19 »
Good news for many people. Finaly I persuade my friend Pavel Dvořák to make an interfaces and is able to send it to anybody. I put link into FAQ part of my document. Pavel is able to help you with preparing individual interfaces (long distance, ethernet connected, bluetooth connected, ...)

Utloggad markwyllie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #107 skrivet: 29 november 2010, 11:29:12 »
I have version  3.05 and i can reach the pump with an ethernet cabel.

Best regards

Clarre
Clarre - I have this working with Wifi (see previous post), using the Wifly GSX interface from roving networks (and all Fuldas code). It allows me to do what you want - remote control of heat pump. But it does need some soldering. Maybe you could learn ?
I want to control mine from the web , not just the lounge.

Update -- I have a web version now that serves up the same interface over the internet using PERL and CGI. Thanks to Fulda base code as always. I have sent two postcards, but neither of them seem to get there.. :(

Utloggad Izze2000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #108 skrivet: 21 december 2010, 15:45:28 »
Hejsan!

Som jag nämnt tidigare har jag snickrat ihop en LabVIEW variant baserad på Fuldas eminenta arbete/utforskningar. Jag har fått lite förfrågningar på denna .vi och tänkte att det kunde vara lika bra att lägga ut detta på forumet.


LV projektet kan laddas ner från:
http://data.fuskbugg.se/dipdip/Logger Beta1.llb

I denna hittar ni Logger8.vi som det bara är att klicka på så startar hela programmet. OBS ni måste ha LW 8.5 eller senare!
Obs, jag är ingen programmerare (-> inte så strukturerad programmering) och har snickrat ihop denna .vi på några kväller tidigare i år. D.v.s. detta är en mycket preliminär .vi som antagligen innehåller en del buggar mm och körs på egen risk!
I alla fall så har jag kört denna .vi 10 månader sedan i ~ februari 2010 utan problem (mest irriterande bug är att tidsskalan på grafen långsamt blir mer och mer fel).
Jag har tyvärr heller ingen större möjlighet för supporta, förklaring etc. eftersom jag inte har så mycket tid, och faktiskt antagligen börjar glömma hur jag gjorde mm.
Dock om denna eller delar av denna kod uppdateras / förbättras så berätta gärna :-) Pss om den sprids vidare mm

Tips för att komma igång:

I fliken "Settings and monitor"
* så måste man mata in vilken COM port som tilldelats REGOn.
* Här kan man tala om vart dump/loggfilerna skall hamna och heta.
* Här kan man mata in en FTP adress för HTML graf + data generering (via inbyggd FTP).
* Här kan man mata in e-mail uppgifter om man vill ha email om ett larm har gått.

I fliken "VP Graph" visas de intressanta parametrarna i en graf.

Lycka till och berätta gärna hur det går!
« Senast ändrad: 21 december 2010, 15:48:23 av Izze2000 »

Utloggad Haggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #109 skrivet: 23 februari 2011, 15:17:51 »
Hej Jag har en rego637 och adresserna verkar inte stämma överens.
Är det någon annan som kör rego637 och har koll på vad som gäller.
Jag har redan konstaterat  följande

020F=GT8
020D=GT5
0210=GT9

Ska prova vidare.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #110 skrivet: 24 februari 2011, 10:45:45 »
Hej Jag har en rego637 och adresserna verkar inte stämma överens.
Är det någon annan som kör rego637 och har koll på vad som gäller.
Jag har redan konstaterat  följande

020F=GT8
020D=GT5
0210=GT9

Ska prova vidare.

Intressant, jag har också en rego637 och tänkte snart bygga ihop ett interface. Vilken version har du? Posta gärna mer info om på vilka addresser de olika registren verkar ligga.

Mvh Niclas
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad Haggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #111 skrivet: 24 februari 2011, 11:07:02 »
Hej Jag har en rego637 och adresserna verkar inte stämma överens.
Är det någon annan som kör rego637 och har koll på vad som gäller.
Jag har redan konstaterat  följande

020F=GT8
020D=GT5
0210=GT9

Ska prova vidare.

Har fått mail ifrån fulda tydligen är finns det två olika versioner av rego 637 en svensk och en multilang. Jag har nog den svenska. Version på själva mjukvaran är 3.04.
fulda sa också att det är en faktor "+-2" skillnad på adresserna.
dvs att
i fuldas lista för 636
är GT8 0211

0211 i dec är 529
529+-2=527
527 i hex är 0x20f eller 020F vilket stämmer enligt mina observationer.

Vilket verkar betyda att man ska följa adresserna för "Rego600-635"
Jag ska kolla igenom om det stämmer med verkligheten. Jag planerar också att koda ett interface i python istället är någon intresserad kanske man kan samarbeta via google code eller dyl.

Utloggad niclasvarme

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lomma
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #112 skrivet: 24 februari 2011, 12:26:13 »
Tack för infon! Jag har faktiskt också funderat på ett Python interface eftersom jag iallafall har lite erfarenhet av det men ingen alls av Perl. Om jag kan hjälpa till med något med min begränsade kunskap så gör jag gärna det.

Mvh Niclas
2 plans tegel/puts hus i Lomma (skåne) byggt 1947, 154 m2 uppvärmd yta, 45 m2 ouppvärmd källare. Jordvärmepump IVT C9 HT plus med 1x450 meter kollektor, 16A huvudsäkring och effektvakt. Pumpen driftsatt december 2010.

Utloggad cleesieboy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #113 skrivet: 09 februari 2012, 09:01:36 »
Väcker denna gamla tråd till liv igen efter att ha börjat grotta lite i datat från min Bosch-pump (vilket ju är en IVT så borde vara detsamma för även deras pumpar).

Fulda har ju gjort ett kanonjobb med att dokumentera ner register osv, jag tänkte göra några tillägg allt eftersom jag hittar något av intresse.

Register            Funktion
0x024               Inställning sommarlägestemperatur?
0x046               Räknare antal kompressorstarter?
0x048               GÃ¥ngtid i timmar, radiatoruppvärmning.
0x04A               GÃ¥ngtid i timmar, tappvattenvärmning
0x049               Verkar även denna hänga ihop med gÃ¥ngtiden, 0-9 är värden jag sett pÃ¥ den hitills, kan det
                        vara gÃ¥ngtid i minuter/6, nollas när en timme räknas upp pÃ¥ 0x048 och 0x04a?

Om någon annan kan verifiera dessa vore det kanon!
Min pump har alltså Rego 637, version 3.6.

« Senast ändrad: 09 februari 2012, 16:20:07 av cleesieboy »
171m2 uppvärmd yta i gammalt timmerhus byggt ~1860 (minimalt tilläggsisolerat). Bosch EHP LW 11kW, 233m borrhål (igångkörd september 2010). ~45m3 pool som värms av VP. Har även två kaminer som myseldas med några kubik ved varje år.

Utloggad Haggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #114 skrivet: 09 februari 2012, 09:55:33 »
Intressant.

Jag kan se om jag kan testa dem.

Angående python, jag tänkte ju att jag skulle göra om fuldas perl till lite snyggare python.
Men denna finne har hunnit före.
http://olammi.iki.fi/sw/taloLogger/

Funkar mycket bra men är väldigt jobbigt att konfigurera. Men nu loggar jag både värmepumpen samt väderstationen till mysql.
Stabilt än så länge.

Magnus Appelquist

  • Gäst
Magnus Appelquist
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #115 skrivet: 14 november 2013, 22:45:16 »
Hej,

Gammal tråd, men förmodligen fortfarande aktuellt.

Jag svängde ihop en Pythonsnurra som kan skicka ut data enkelt och lättläst. Den kan även formatera texten direkt för Graphite om man vill grafa med det. Går att få riktigt snyggt om man använder någon av de dashboard som finns till Graphite.

https://github.com/magapp/rego6xx

/Magnus

Utloggad Haggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #116 skrivet: 15 november 2013, 07:43:44 »
Nice!

Jag har kört talologger ett bra tag. Men detta är ju lite mera lättviktigt!
Intressant har inte stött på Graphite förut!

Jag har knackat ihop en funktion som gör att man kan skriva till pumpen också. Testade i terminalen och lyckades slå på extra varmvatten! Hojta till om du vill ha lite hjälp?

När jag får tid och råd att skaffa en acctank vill jag kunna styra pumpen med solelsproduktion har 11.25kWh på taket :)

Utloggad mattsjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #117 skrivet: 23 november 2013, 17:05:18 »
Hej,

Jag har byggt stöd för Rego6xx för Domoticz (www.domoticz.com) så man kan läsa ut temperaturer m.m.

Nu tänkte jag ta nästa lite läskigare steg och börja skriva till pumpen... Planen är att skriva till finjusteringsregistret för att på så sett kunna blåsa på lite extra fuktiga höstdagar. Eftersom jag har en massa info tillgänglig i Domoticz så borde jag kunna förutse när det kommer att kännas kallt inne och kompensera för det. Tidigare hade jag tänkt att emulera en innesensor men jag verkar inte få tag på den 1-wire styrda potentiometern så det får bli denna väg...

Genom att bara ändra pÃ¥ finjusteringen tänkte jag att den inte skulle hända sÃ¥ mycket om det blir nÃ¥got fel pÃ¥ skrivningar eller uträkningar...  :)

@Haggan: Vilka register har du provat att skriva till och hur gick det?


Utloggad Haggan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #118 skrivet: 24 november 2013, 10:23:18 »
Trevligt. Jag har kört talologger och loggat till mysql. Tänkte dra in det i emoncms också men ska kolla på domoticz. Är det bra alltså?

Jag haxade ihop lite snabbt så att man kan styra frontpanelen och ändra på alla inställningar på så vis . Med rätt sekvens knapptryckningar kunde jag slå på extra varmvatten. Det är ju bättre och säkrare att skriva direkt till registrena men finns det en komplett lista?

Utloggad mattsjo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT-protokoll (Rego 6xx)
« Svar #119 skrivet: 24 november 2013, 21:38:28 »
Domoticz är bra om man gillar hemautomation men kanske inte lika bra om man mest gillar att logga data.

Jag får se när jag kan bestämma mig för hur jag vill styra pumpen. Det visade sig att det inte alls var så lätt att förstå när det känns kallt och rått inne när man tittar på datan som jag samlar in... Att det regnar ute och är under 5 grader kanske räcker men jag vet inte riktigt och nu har det blivit kallare och då fungerar pumpens reglering bra så då har jag inget problem...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!