Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna  (läst 12802 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #60 skrivet: 07 april 2021, 20:07:49 »
Den har aldrig "fastnat" intryckt (som är stängt läge) den har bara blivit stum när man ska trycka in piggen för att stänga. När man väl övervinnet stumheten så fjädrar den tillbaka fint.
Sen kan den helt plötsligt bli stum igen så det inte går att trycka in den. Precis som man bygger ett tryck när man motionerar piggen.
Har testat med flöde, utan flöde. Ingen skillnad.

Har stirrat på genomskärningsbilden i databladet. Just det fenomen som du beskriver skulle kunna förklaras så här:
- Antag att ventilen är i mellanläge. Utrymmet i blindtarmen blandas med vattnet som strömmar igenom och antar dess temperatur.
- Antag att piggen släpps upp. Utrymmet i blindtarmen stängs nu inne.
- Antag att temperaturen i blindtarmen nu ökar. Vattnet i blindtarmen utvidgar sig och trycket ökar kraftigt. Trycket pressar piggen uppåt och packningen pressas också ihop.
- Nu måste trycket i blindtarmen övervinnas för att piggen ska kunna tryckas ner. Så snart den trycks ner så att vatten kan strömma ut ur blindtarmen sjunker genast trycket och piggen släpper.

Edit: Det här borde ju kunna leda till problem med stängning. Det skulle behövas ett "blödningsrör" för att tillåta vattnet i blindtarmen att blöda bort när det utvidgar sig.
« Senast ändrad: 07 april 2021, 20:22:20 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #61 skrivet: 07 april 2021, 20:14:29 »
Tyvärr kan jag inte hitta nÃ¥gon lika enkel förklaring till varför den inte skulle öppna sig helt, hur mycket jag än stirrar pÃ¥ genomskärningen.  :(

På genomskärningen ser det ut som att båda utloppen skulle kunna vara stängda samtidigt i något mellanläge men det måste väl vara ett fel i figuren. Den verkar ju vara avsedd även för kontinuerlig reglering och då måste de ju vara öppna samtidigt i mellanläget. Antar att det är en stel konstruktion mellan övre och undre ventiler.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tror inte det har med nÃ¥gon temperatur att göra, hela metalldelen har samma temp. Sen det med att fastna ? Den ska i botten helt för att öppna port A och det gör den inte av nÃ¥gon anledning, donen kan vara för klena. Öppnar donen bara lite sÃ¥ kan det bli som sägs ett mottryck  pÃ¥ undersidan av kolven/tätningen som hÃ¥ller emot . MÃ¥nga funderingar blir det, orsak vet ingen riktigt. Nu har jag inte hittat genomskärningen, nÃ¥gon med länk.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #63 skrivet: 07 april 2021, 20:27:54 »
25focus.

Jag kollade faktiskt om ventilen sitter åt rätt håll och det gör dem.

Nej för små ska de inte vara. Kvs på 3.5 DN 20 på PEX 25 och Kvs 4.5 Dn25 på PEX 32.

Det är fördelningsventil jag har. Dvs vägen går I > II eller I > III. Inte en blandningventil.
Du ser på sektionssnittet i länken jag skickade att den har fjäderbelastade tallrikar.

Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #64 skrivet: 07 april 2021, 20:45:15 »
Har också stirrat som en tok på sektionssnittet.

Tror också jag kan härleda till att den är svår att stänga. Men jag kan inte se att den skulle kunna förklara vad jag tycker lite dåligt flöde på den slingan.


Eller så kan jag inte få mer än 500 l/h på PEX 25 slinga. Men det låter också otroligt.
Rörmokaren ska få byta alla ventiler till riktiga 2vägsventiler. Men vill ju så gärna förstå.
Om det är något annat som måste ändras också.
Har så svårt att förlika mig med 500 l/h :)

Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #65 skrivet: 07 april 2021, 20:48:18 »
Tror inte det har med nÃ¥gon temperatur att göra, hela metalldelen har samma temp. Sen det med att fastna ? Den ska i botten helt för att öppna port A och det gör den inte av nÃ¥gon anledning, donen kan vara för klena. Öppnar donen bara lite sÃ¥ kan det bli som sägs ett mottryck  pÃ¥ undersidan av kolven/tätningen som hÃ¥ller emot . MÃ¥nga funderingar blir det, orsak vet ingen riktigt. Nu har jag inte hittat genomskärningen, nÃ¥gon med länk.

Ställdonen är just för den här ventilen. Så hjälpkraften ska räcka till.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska jag var ärlig sÃ¥ fattar jag inte hur den jobbar, vad är det som öppnar ? när man ser insidan. nÃ¥gon som kan förklara.  Dom röda tätningarna ser i mitt tycke ut som att dom vikas nedÃ¥t DÃ¥ blir det inte ett helt hÃ¥l, utan flödet ska runt dom pÃ¥ nÃ¥got vis. Tidigare sa du att det satt fast nÃ¥got, gick inte att trycka ner. DÃ¥ kan inte donen trycka ner, även om dom ska passa pÃ¥ ventilen. Uppfattade att don+ventil är Off i strömlöst läge, syns lite kryptiskt pÃ¥ den.  Byter du sÃ¥ ta en ett snäpp större, blir lite svÃ¥rare att reglera, men det är ingen blandning du behöver sÃ¥ regleringen fungerar bara lite trögare. Se även till att det är mer raka spÃ¥ret genom ventilen.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #67 skrivet: 07 april 2021, 22:21:56 »
Såg att det hade .stp filer på ventilen att tanka hem (3D modell).

Ska ta hem den i morgon och kika i CAD hur det ser ut.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #68 skrivet: 08 april 2021, 06:57:30 »
Väntar med spänning på en bättre figur. När du säger det så kan jag väl ana en fjäder där mellan packningarna. Trodde först att det var en gänga, men då blir det ju fel om båda öppningarna kan vara slutna såsom det ser ut på figuren. Nä, jag förstår inte vad som kan röra sig i förhållande till vad. Sitter den undre packningen stelt fast i piggen och den övre ledbar?

Även om det nu är en fjäder så kan blindtarmen trycka fast den undre packningen när vattnet expanderar. Men det förklarar som sagt endast fenomenet att piggen kärvar vid stängning vilket inte är det primära problemet. Motsatsen skulle vara att vattnet i blindtarmen krymper och bildar undertryck (-1 atm), men då borde väl ventilen öppnas och suga i sig lite vatten? I vart fall är det svårt att se hur det skulle påverka den övre packningen från att öppna sig tillräckligt.

I databladet står rätt tydligt att ventilen kan användas antingen som fördelnings- eller blandningsventil. Det går att förse den med on/off eller kontinuerligt styrdon beroende på hur man vill använda den.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #69 skrivet: 08 april 2021, 11:30:09 »
Tog hem modellen. Självklart så var det en ytmodell.. De får man inget vettigt ur. Försökte göra om den till solid men den hade en massa öppna boundaries så det sket sig.
Hittade dock en annan bild som var lite bättre.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
Ser ut som tallrikarna är envägs flytande på axeln.

Kanske drastiskt att byta ut ventilerna. Kan du inte ta loss en och se så det inte är en dålig batch som går porta lite gjutfel om det nu skulle vara något? Även inspektera öppningarna när donet arbetar i var sitt läge.

PEX-slangen är flödesberäknad med invändig diameter väl?

Du kan ju koppla ihop den döda utgången med inkommande för att testa vacuumteorin.

Du kan även testa ersätta ställdonet med enklast möjligt kopplingsmaterial och se vad som händer med flödet då, för att testa resterande systemets prestanda?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är ett sätt prova som sägs, en yttre spänningskälla till 25-donet. Det går att ta bort ventilen och sätta ett rakt rör mellan, då finns inget hinder, bara för att kolla att flödet inte bromsas i ventilen. Ser lite lustig funktion ut där och enligt min mening små kanaler för flödet att gå genom utan en för stor broms ( tryckfall )

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #72 skrivet: 08 april 2021, 12:50:26 »
Yepp. Beräkningarna är med ID samt 20% propylenglykol.

Det jag skulle kunna göra är att skruva på en hatt på ventilen så den är stängd sen lossa proppen på baksidan för att släppa ut vätskan i port 3. Sen kolla om det hjälper.

De skulle inte innebära så mycket rivandes i rörisoleringen och tömma systemet på vätska. För har inte meckat ihop mitt blandningskärl och pump än. Tömmer gärna inte systemet.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att tömma den pluggade porten kommer inte att förändra något, så fort flödet kommer så fylls det. Sätt en tving över så piggen går ordentligt i botten och prova, men tveksam om det hjälper, Sen om jag inte har helt fel, så är glykol trögflytande, blanda glykol och vatten gör att den specifika vikten ökar och flödet blir mindre , än om det är bara vatten. Det gäller även växlaren och dina luftkonvektorer, tryckfallet blir större p.g.a trögheten. Är dina ventiler för något annat än vatten i tabellerna.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Grundfoss Magna3 val av driftsätt med 3-vägs ventilerna
« Svar #74 skrivet: 08 april 2021, 14:28:12 »
Som jag skrev i inlägget innan ditt. Beräkningarna är med 20% propylenglykol..

Vad skulle det visa mig menar du med att sätta en tving över piggen? Jag förstår inte riktigt.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!