Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...  (läst 3095 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steeda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #15 skrivet: 01 december 2020, 20:07:26 »
Kanske ska kika först om den behövs, beror lite på vart du bor.

Dom med termostat kommer ligga på och dra lite 24/7 under ca +3 grader ute och det kan bli en sudd med slantar på 6-8 månader

Bor utanför Skövde, men har haft problem med en tidigare pump där is i tåget tryckte ihop förångaren så de blev läckage. Den hade ej värmekabel. Så de vill jag inte riskera igen.

Kom på att jag har lite vanlig golvvärmekabel över från diverse jobb, de borde jag kunna lägga ihop med det överhettningsskyddet som sitter där idag, sen koppla ihop de med befintlig styrning. Så blir allt som tidigare...

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #16 skrivet: 02 december 2020, 09:24:16 »
Nja, något överhettningsskydd är det inte, utan en termostat.
Kolla bara först så det inte är termostaten som är problemet, det var det ju som sagt på den maskin som vi reparerade.
Vi bytte alltihop ändå för värmestaven var rätt rostig, ville inte lämna det så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Steeda

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #17 skrivet: 02 december 2020, 14:22:56 »
Nja, något överhettningsskydd är det inte, utan en termostat.
Kolla bara först så det inte är termostaten som är problemet, det var det ju som sagt på den maskin som vi reparerade.
Vi bytte alltihop ändå för värmestaven var rätt rostig, ville inte lämna det så.

Nej det är ingen termostat, det är ett överhettningsskydd som ligger i serie med värmeslingan och sitter klamrat fast runt slingan.
Styrningen sköter till och frånslag av värmeslingan...
Se bifogade bilder.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #18 skrivet: 02 december 2020, 16:13:50 »
Du kan i princip sätta vilket överhettningskydd som helst där bulben fästes pÃ¥ slingan och ställa den pÃ¥ en temp. Nu vet jag inte vilka temperaturer den ska lösa pÃ¥ eller om den Ã¥terställer sig själv.  Vanliga ÖSK finns upp till 120C och Ã¥terställes manuellt, räcker inte det sÃ¥ finns termostater upp till 400C  och dÃ¥ är det en ren termostat som Ã¥terställer sig själv.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Jordfelsbrytare löste, sen säkring...
« Svar #19 skrivet: 03 december 2020, 07:07:18 »
Där ser man!
Då var det nog kortis i värmestaven på värmepumpen vi repade trots allt.
Om de inte har olika lösningar på olika årgångar av värmepumpar.
Det ser i alla fall inte ut som det som hade brunnit på den värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!