Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine - brinol eller annat?  (läst 3323 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
Brine - brinol eller annat?
« skrivet: 19 april 2013, 14:05:34 »
Hej!

Jag skall byta ut brinen i min kollektor då den är full av skit (Måste kommit från installtionen för 15år sedan?!)

Jag har tillgång till IPA - isopropanol (Isopropylalkohol) och undrar om jag kan använda detta? hittils har jag aldrig haft kallare än -5c så jag tycker ju 25%ig blandning borde funka.
Hört att 25% är ganska bra blandning för det har lägst densitet och bäst värmekapasitet? Någon med koll?
Eller skall man köra på brinol? Varför i så fall?

//Daniel
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Brine - brinol eller annat?
« Svar #1 skrivet: 19 april 2013, 14:19:17 »
En hel del talar för att miljökontoret i din kommun säger att du måste ha bioethanol.
Propanol låter ju inte helt hälsosamt, och rent formellt är det möjligen oklart huruvida du får byta i kollektorn. För 15 år sen är det inte säkert att du behövde tillstånd för installationen och då finns det vare sig ett tillstånd som föreskriver vad du får ha i kollektorn - eller nån form av not hos kommunen att du har värmepump och kollektor. Om du borrar eller gräver idag, så måste du ha ett sånt tillstånd - och en det talar väl för att det står nånstans att du måste ha tillstånd för byte av vätska i kollektorn även om den är äldre.
Om Isopropanol funkar rent tekniskt vet jag inte men att ha giftig vätska i en borrhål låter riktigt dumt, och inte är det mycket bättre att ha det i en jordvärmekollektor. Har själv precis bytt ut etylenglykol från en gammal kollektor, för att kunna samköra med en ny bergkollektor, men jag tror inte att kommunen egentligen krävde att jag bytte eftersom jag nu redan hade glykol. Jag hade dock inte fått ha glykol i den nya kollektorn.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Brine - brinol eller annat?
« Svar #2 skrivet: 19 april 2013, 19:32:40 »
Det måste väl gå att rundpumpa brinen genom nån typ av filter och få bort skiten så du slipper byta ut den.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Brine - brinol eller annat?
« Svar #3 skrivet: 19 april 2013, 20:55:00 »
Jag påbörjade detta faktiskt, men jag är ganska övertygad om att det som är i systemet är IPA redan, Jag behöver bara fylla på med ~40liter för att få upp nivån igen, sen rundpumpa med kraftig pump för att se om jag får upp mer skit eller ej.
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Brine - brinol eller annat?
« Svar #4 skrivet: 21 april 2013, 12:26:58 »
Du skulle förstås behöva veta vad du har i systemet, men om du behöver toppa m 40 liter så kostar ju rätt sprit inte många kronor - bara du vet vad du ska ha. Jag vet inte hur man kommer fram till det. Den som hällt i det från börja borde ha angett det nånstans.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!