Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Luft i hus med luftburen el?  (läst 8241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mats99999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Luft/Luft i hus med luftburen el?
« skrivet: 18 januari 2007, 17:17:29 »
Hej!

Verkar vara ett bra forum detta. Har lärt mig mycket.
Nu till min fråga.

Har just köpt en enplansvilla från 1991 med luftburen elvärme. Planlösningen är rätt öppen. Det som jag och min sambo funderar kring är om det lönar sig att sätta in en luft/luft värmepump i detta hus?

Om så är fallet, vilka luft/luft värmepumpar rekomenderar ni? Vi vill ha allt installerat då jag är född med tummen mitt i handen.

Hoppas nån kan komma med lite bra tips.

mvh Mats

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2007, 18:46:23 »
Hej!

Verkar vara ett bra forum detta. Har lärt mig mycket.
Nu till min fråga.

Har just köpt en enplansvilla från 1991 med luftburen elvärme. Planlösningen är rätt öppen. Det som jag och min sambo funderar kring är om det lönar sig att sätta in en luft/luft värmepump i detta hus?

Om så är fallet, vilka luft/luft värmepumpar rekomenderar ni? Vi vill ha allt installerat då jag är född med tummen mitt i handen.

Hoppas nån kan komma med lite bra tips.

mvh Mats

Jag är inte rätt person att svara på dina frågor men för att någon ska kunna rekomendera en pump så vill de nog veta mer om storlek på hus, isolering, planlösning etc.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2007, 19:14:52 »
Hus med luftburen värme borde vara de bästa husen att installera l/l-värmepump i, där hjälper ju själva värmeanläggningen till att sprida värmen till hela huset.

När det gäller fabrikat och storlek så hänvisar jag helst till de tester som gjorts, till ex. i råd och rön.
Dock ett litet tips, köp inte för liten värmepump, en "5 kW" maskin (Uteffekten mäts upp vid utetemp +7°C) ger bara ca 2-2.5 kW när det är -15° ute och det räcker ju inte till...

Panasonic E9 och E12 kanske du inte skall köpa heller innan de har fått koll på vad som försorsakar H16 (komressorhaveri) på en hel del av de maskinerna, i alla fall ser det ut som att några procent av de hittils sålda drabbats.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2007, 19:27:09 »
Utan att ha sett någon luftburen elvärme,verkar Rickards förslag SMART.Låt VP'ns innerdelens utblås riktas mot el-luftvärmens luftintag,och låt luftvärmesystemet sprida värmen,med elvärmen frånslagen förståss.Och som Rickard påpekade,snåla inte med effekten.(ser komplocerat ut i skrift,men är enkelt)
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad mats99999

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2007, 19:41:58 »
Hej igen!

Huset är ett välisolerat hus med krypgrund.

Vilken värmepump rekomenderas till ett hus i min storlek, dvs 122 kvadrat?

mvh Mats

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2007, 20:11:57 »
Hej igen!

Huset är ett välisolerat hus med krypgrund.

Vilken värmepump rekomenderas till ett hus i min storlek, dvs 122 kvadrat?

mvh Mats

Som rikard sa. GÃ¥ pÃ¥ en > 5kw.  (dvs lita inte pÃ¥ de siffror pÃ¥ hur mÃ¥nga m2 som pumpen ska klara enl produktbladen)
Hoppa över panasonics E serie. I övrigt tror jag att du blir nöjd vilken du än köper om du väljer ett känt märke. Läs några test och gå på dem. Jämför priser. Skulle folk svara här så får du nog olika tips från olika håll.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2007, 21:04:42 »
Eller en TE9 isf. Scroller och 5,3 kw.

Innerdelen liknar ju inte direkt en pump heller. En vanlig e ju inte precis en Rembrandt.
Dags att uppdatera här.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2007, 22:20:22 »
Varför inte en kanalmonterad pump så känner luftvärmen snabbare av att den inte behöver gå in med el steg.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2007, 10:09:45 »
Hej Mats99999,

-så här svarade jag på ett tidigare inlägg här på forumet:

Vårt hus saknar element, och har tidigare enbart värmts med ett Bahco FTX-system, (ACF- värmeväxlare med förvärmeslinga ovanför spisfläkten, kombinerat med ett ACJ -luftvärmeaggregat med elslingor i tvättstugan), och med takutblås till varje rum, samt avluftning från våtutrymmen.

Eftersom vi renoverade badrummet och satte in en jacuzzi, samt byggde en bastu (med elaggregat), så ville vi sänka den totala elförbrukningen. Vi köpte i fjol höst en luftvärmepump som sedan dess ger oss all värme i huset. Elslingorna i ACJ:n är avslagna, och aggregatet servar numera bara luftomsättning till alla rums takutblås. Det är den varma luften från lvp:n, som via insug i vardagsrummet returneras till/skickas ut av ACJ:n, helt förträffligt!

Ser att vi ungefär kommer att minska den totala elförbrukningen med ca 7.000 kWh räknat på det år vi haft lvp:n, från 18.300 kWh till ca 11.200 kWh = 38%.

Det var den kombinationen FTX/luftvärmepump jag tänkte på som ett möjligt förslag för er.
Bygger ni ett hus med öppen planlösning, så kan en kraftfull luftvärmepump absolut vara ett alternativ...

Har man dessutom en braskamin som vi, så blir det en trygghet vid elavbrott.


Vill bara tillägga att jag till fullo instämmer i Rickards inlägg. Glöm inte att placering av innedelen är utomordentligt viktigt för inte minst trivsel/inomhusmiljön, med tanke på ljudbild och luftström... ;)

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad revodneb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: MalmöomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag vill lura E.ON. pÃ¥ sÃ¥ mycket som möjligt!
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2007, 01:41:58 »
Mina svärföräldrar bor i ett hus med luftburen värme (1 plan, öppen planlösning, runt 100m2). De har installerat en mitsubishi, kan inte specen pÃ¥ den men värmebesparingen är inte "enorm". Tror de gav 20K för pumpen och nu har det visat sig att de sparar ca: 3500/Ã¥r, deras elräkning var inte sÃ¥ stor. Dock, anta att pumpen hÃ¥ller 10 Ã¥r, det ger 35000 (om elpriset är konstant, vilket det inte lär vara - ska vi tro pÃ¥ upp?) totalt. Dvs ett överskott pÃ¥ 15000 pÃ¥ insatta 20000... efter skatt. Är i alla fall en  bättre placering än bank med en ränta om 3%!? Tror det motsvarar en bankränta om 7-8% före skatt. Men dÃ¥ fÃ¥r ju inte pumpen brÃ¥ka under dessa 10 Ã¥r. Alternativet är en placering pÃ¥ börsen som kan ge en högre avkastning, men ocksÃ¥ en högre risk.
Har nu en XE9 ac-robot i kartong i hallen men funderar på att byta till en 12:a eftersom jag får den till samma pris. Jag behöll 9:an...
2006-12-13 roboten monterad! Varmt o gott i hela huset!
Hus byggt 1973, skåne, 1.5 plan, 220 m² varav 80 m² isolerad källare (värme på året runt), ca 80 m² på bv och 60 m² på ov. Tidigare förbrukning ca: 28600 KWh (värmer bv och ov med pumpen)
Ny förbrukning: 22400 KWh
Även monterat en Contura 480 braskamin.
2008-12-06 Ny förbrukning: 21000 KWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2007, 07:48:21 »
Mina svärföräldrar bor i ett hus med luftburen värme (1 plan, öppen planlösning, runt 100m2). De har installerat en mitsubishi, kan inte specen pÃ¥ den men värmebesparingen är inte "enorm". Tror de gav 20K för pumpen och nu har det visat sig att de sparar ca: 3500/Ã¥r, deras elräkning var inte sÃ¥ stor. Dock, anta att pumpen hÃ¥ller 10 Ã¥r, det ger 35000 (om elpriset är konstant, vilket det inte lär vara - ska vi tro pÃ¥ upp?) totalt. Dvs ett överskott pÃ¥ 15000 pÃ¥ insatta 20000... efter skatt. Är i alla fall en  bättre placering än bank med en ränta om 3%!? Tror det motsvarar en bankränta om 7-8% före skatt. Men dÃ¥ fÃ¥r ju inte pumpen brÃ¥ka under dessa 10 Ã¥r. Alternativet är en placering pÃ¥ börsen som kan ge en högre avkastning, men ocksÃ¥ en högre risk.


Om dina svärföräldrar skulle sänka "bör" tempen på den luftburna värmen och öka börvärdet på luftvärmepumpen skulle de nog kunna spara lite mer.
Kanske är det redan gjort, men jag skulle tro att det finns mer att göra... Men som jag så ofta sagt, de som prioriterar komfort framför besparing gör ofta inte större besparingar än 3-5000 kWh/år med en luftvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad falcor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2007, 12:25:49 »
Vi har också "luftburen el" och har haft vår luftvärmepump sen Januari -05, vi är helnöjda.
Vi valde då en Toshiba RAS-10, tror inte valet av pumpfabrikat spelar så stor roll sålänge du väljer ett kännt märke. Innedelen har vi i vardagsrummet där insuget till luftvärmen sitter.
Ner till -15 grader här jag luftvärmen installd på 0 grader, ska det bli kallare så ställer jag upp luftvärmen till 18 grader ifall luftvärmepumpen inte skulle orka med.
Förra Ã¥ret gjorde vi av med totalt 13600 kWh.  :)
135m2 byggt 1987 i Vänersborg. Toshiba RAS-10 som huvudsaklig uppvärmning. Bosch Minimaster luftvärmesystem kopplas in vid behov.
Total elförbrukning 2005: 13200kWh, 2006: 13600kWh.

Utloggad Skorsten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
SV: Luft/Luft i hus med luftburen el?
« Svar #12 skrivet: 01 februari 2007, 12:49:20 »
luft-luft pump fungerar bra med luftburet värmesystem men välj inte en för klen luft-luft pump
jag är inne på min andra vinter med min HE9a utan att behöva köra någon extra värme och
utan att behöva frysa

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!