Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Gano
« skrivet: 14 september 2013, 21:41:08 »

Ja visst kan det vara så. Vi hade spegelblankt 20C och strålande solsken på Öresund i dag. Så vi tog en tur till Hornbaek på danska sidan. Satte 3 personer längst bak i soffan, och mycket riktigt, båten lutar inte..
Får bli nya sitt-taktiken alla längst bak förutom föraren. Tack för tipset, tror inte jag kommer orka att sätta trimplan.

Bra att det funkade. Att skruva fast en massa finesser i båten kan ställa till det, bättre om det går att fixa med viktfördelning.

MVH/Gano
Skrivet av: Gano
« skrivet: 13 september 2013, 21:41:43 »

Även min nyinköpta båt med Honda Bf75 har gått med inte helt full gas beroende på att gasviren varit ansluten till fel ställe på motorn men nu öppnar den fullt och har även bytt förgasare till dom från Bf90 vilket är samma motor i övrigt. Byte inte för effekten skull utan dom gamla var trasiga och 15 hk till skadar inte.

Jag hade inte full effekt förrän nu efter justeringen. Tyvärr har jag fått plastpestblåsor under vattenlinjen under säsongen, så jag måste slipa och epoximåla skrovet. Dessa blåsor har bromsat en hel del, har jag upptäckt. Men båten gick upp i 42 knop med 2 pers ändå, så motorn ger högre effekt, helt klart. För någon vecka sedan var det omöjligt att spräcka 40-vallen p g a dessa blåsor...

MVH/Gano
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 september 2013, 20:01:21 »

Hej

Upptäckte i helgen att båtmotorn inte har gått på full gas. Kollade det när jag ändå gjorde service och kopplade bort oljeinjektionen. Gasreglaget på motorn gick mot stoppskruven, men spjällen öppnade inte fullt. Dessutom var de lite osynkade. Fick rota fram en servicemanual och synka förgasarna, sedan ställde jag in fullgasläget så spjällen öppande fullt när gasreglaget gick mot stoppskruven. Blir ju så med tiden. Länkaget slits och blir glappt.

Undrar om jag verkligen har haft 135 hk ur denna motor?

MVH/Gano
Även min nyinköpta båt med Honda Bf75 har gått med inte helt full gas beroende på att gasviren varit ansluten till fel ställe på motorn men nu öppnar den fullt och har även bytt förgasare till dom från Bf90 vilket är samma motor i övrigt. Byte inte för effekten skull utan dom gamla var trasiga och 15 hk till skadar inte.
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 13 september 2013, 19:40:31 »

Ja visst kan det vara så. Vi hade spegelblankt 20C och strålande solsken på Öresund i dag. Så vi tog en tur till Hornbaek på danska sidan. Satte 3 personer längst bak i soffan, och mycket riktigt, båten lutar inte..
Får bli nya sitt-taktiken alla längst bak förutom föraren. Tack för tipset, tror inte jag kommer orka att sätta trimplan.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 04 september 2013, 15:02:05 »

Hej HansMarten

Hör av dig hur det går, det är bra att lägga in det i kunskapsbanken. Överplaning kan vara riktigt otrevligt. Detta är dilemmat med båtar, det är svårt att få dem att gå "perfekt" i sjön i alla farter och lastförhållanden. Det "går inte" med små båtar. Ju större båt, desto okänsligare.

Det är ofta förknippat med status runt båtar, och ingen vill erkänna att de har problem. Allas båtar går perfekt upp i 10000 knop, och inga problem alls med motor eller skrov. Laga i smyg och håll käft. Grannen hade fel på elvinschen när han skulle lägga ut. Han drog upp ankaret i smyg bakom ryggen och körde med ankaret på släp tills han kommit ut en bit och var säker att ingen såg. Då drog han upp ankaret. När man ska lägga i eller ta upp båten sitter stammisarna på bänken och kollar. Likadant när man ska träffa rutan eller lägga till mot bryggan. Jag vet såna som varit ute och övat sent på kvällen flera veckor tills de kände sig säkra och tordes ta ut båten dagtid.  :) :) :)
 
MVH/Gano
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 03 september 2013, 21:05:49 »

Är nog som du skriver, skrovet lyfter och får för lite fäste i aktern, plus stark v-form. Ska prova med att lasta fullt därbak och se om det hjälper. Annars ska jag titta på att sätta ett fast trimplan på höger sida. Att den sedan lutar åt höger i lägre fart kanske jag får leva med.

Oho, surt att ha åkt runt med spjällen halvöppna! Men tänk på all soppa du sparat=)
Skrivet av: Gano
« skrivet: 01 september 2013, 22:52:43 »

Hej

Upptäckte i helgen att båtmotorn inte har gått på full gas. Kollade det när jag ändå gjorde service och kopplade bort oljeinjektionen. Gasreglaget på motorn gick mot stoppskruven, men spjällen öppnade inte fullt. Dessutom var de lite osynkade. Fick rota fram en servicemanual och synka förgasarna, sedan ställde jag in fullgasläget så spjällen öppande fullt när gasreglaget gick mot stoppskruven. Blir ju så med tiden. Länkaget slits och blir glappt.

Undrar om jag verkligen har haft 135 hk ur denna motor?

MVH/Gano
Skrivet av: Gano
« skrivet: 30 augusti 2013, 15:48:14 »

Hej

Hmmm. Låter trots allt som överplaning tycker jag. Man får för mycket lyftkraft i aktern så att båten balanserar över mot fören och hamnar för långt fram på kölen. Trimma upp (out) med powertrimmet och/ eller mer vikt långt riktigt bak i båten. Om du monterar in trimplan så kan du förvärra situationen eftersom de ger lyftkraft i aktern. Likadant med hydrofoils (trimplan på drevets kavitationsplatta). Trimplan är det som hjälper motorsvaga båtar att gå upp i plan. Men det är ändå värt ett försök med trimplan. Kör.

Kan berätta att jag fick exakt samma effekt som du har när en jobbarkompis på 130 pannor slängde sig i framsätet. Båten la sig på vänstra sidan av V-skrovet. Helt hopplöst och halvt livsfarligt, båten omöjlig att styra. Jag vill alltid plocka bak vikt i båten. OK, den vill gräva ner sig vid gaspådrag, men då får man möta genom att trimma ner motorn kraftigt. Ofta är det lätta motorbåtar med klassisk sittbrunn som har detta problem eftersom förarens vikt hamnar långt fram. Har man en båt med styrpulpet långt bak borde det vara mindre problem eftersom föraren sitter väldigt långt bak, men styrpulpetbåtar är ofta kraftiga med trubbig för och höga fribord och har på så sätt mycket vikt framåt.

Läste någonstans att det är ganska vanligt att båtar visar tendens till överplaning i högre hastigheter. Det är en kompromiss mellan högfartsegenskaper och förmåga att gå upp i plan. Lättplanad båt = sämre högfartsegenskaper.

MVH/Gano
Skrivet av: jojje
« skrivet: 29 augusti 2013, 17:04:24 »

Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 29 augusti 2013, 15:54:00 »

Hmm, vred fenan så den pekade mer till vänster i förhållande till färdriktningen, detta resulterade tyvärr bara att båten blev trög att svänga till höger med. Lutningen kvarstår vid fullt gaspådrag....(

Känns som jag ska sätta dit ett fast trimplan på ena sidan istället för att kunna kompensera. Alltid är det något att göra, som Hornbach reklamen säger :)
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 14 augusti 2013, 18:59:01 »

Tack! Ska prova vrida den några klick. Nja sandsäck låter lite kontraproduktivt=) Har satt tjockisarna till höger i båten hela sommaren istället)) Återkommer med resultat vad gäller fenan, kan kanske hjälpa någon annan också!
Skrivet av: Gano
« skrivet: 12 augusti 2013, 20:30:46 »

Hej HansMarten

Du hade tur att inte motorn tog skada av för mycket olja. Det kan bildas enorma övertryck i motorn, den kan faktiskt sprängas inifrån.

Jag vet inte riktigt åt vilket håll....hade provat vrida så den pekar bakåt-styrbord (så motorn svänger höger). Då borde motorn skickas iväg åt babord under vattnet...vilket skulle vrida båten medsols runt färdriktningen (sett bakifrån).

Det kan också vara som du säger, att det kommer med farten. Då får du kanske slänga i tyngd bak. Sandsäck?

MVH/Gano
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 12 augusti 2013, 19:24:03 »

Aha!! Tack för ditt svar, förstår jag lite bättre vad som händer över 30 knop.  Det var efter servicen och byte av offeranoden(fenan) som problemet uppkom. Jag vet sedan tidigare båtar, att vinkeln på denna kan justeras om båten "drar" åt något håll när man kör handsfree.

Frågade t.o.m mekanikern om han ändrat och om fenan satt som innan, han sa att inget hade ändrats. Eftersom båten gjorde 5 knop mer efter service (något puck till tidigare ägare hade hällt i 10 liter olja för mycket) så trodde jag att det var farthöjningen som gjorde att problemet med lutningen uppstod.

Ska kolla med honom igen. Vet du om man ska justera fenan till höger eller vänster för att motverka lutningen? Stort tack för ditt svar!!
Skrivet av: Gano
« skrivet: 11 augusti 2013, 13:20:27 »

Hej HansMarten

Det är vridmomentet som vrider över båten till vänster om propeller roterar åt höger (standard rotatationsriktning). På min utombordare (Mercury) finns en offeranod under kavitationsplattan som har en fena som man kan vrida för att motverka detta. Men helst ska man inte använda denna för att motverka vridningen, det bromsar rätt mycket.

Ibland kan detta vara ett tecken på överplaning, d v s båten vill gå ner på nosen. Då stödjer sig båten på kölen längre fram och går nästan fritt på bakre delen av kölen och då blir det svårt för motorn som skjuter på ekipaget att få balans. Det blir som att balansera en penna rakt upp på fingret. Lösningen på detta kan vara att flytta vikt bakåt i båten, att tilta upp motorn ett hål (om man har fasta lägen) eller att tilta upp med powertrimmet. Vanligt om man använder stark motor, motorn lyfter upp hela båten.

Jag ligger 20 hk över rek max motorstorlek och hade själv dessa problem (tendens redan vid 30 knop), och i mitt fall berodde det på att man hade satt aggressiva trimplan plus en sån där trimfena på kavplattan (skäddan). I mitt fall var det på gränsen till farligt eftersom den dök ner på nosen och gick skarpt åt sidan. Man hade optimerat båten för snabb planing och ekonomisk drift i vattenskidsport. Jag tog bort fenan på drevet (kallas även hydrofoil) och ställde de fasta trimplanen strukna med skrovet.

MVH/Gano
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 11 augusti 2013, 11:43:22 »

Nja, jag har bara två tampar och ett en lunchplätt med i båten. Så tyvärr inget att lasta ur ( Får nog bara acceptera att min skrovform inte är optimal. Har dessutom problem med att båten lutar till vänster vid fullt gaspådrag, ska tydligen vara något med att proppellern ibland "vrider" båten om man har skarp v-botten. Någon som har lösning på detta ?  Du ska vara sjukt nöjd om du gör mer än 40 knop och inte lutar!))
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 11 augusti 2013, 10:17:43 »

Gör en liten chansning :) Är det nån som bor runt Göteborg och som har tid över att kolla på en båt som jag vill köpa båten ligger på land så den går inte att provköra. Det handlar mest om att kolla så allt ser normalt slitet ut. Båten är inte ny och priset är lågt så lite fel räknar jag med att få på köpet. Jag betalar naturligtvis bensinpengar + ersättning för besväret är det nån som är intresserad tar vi det via pm. Har fått kontakt med en åkare från orten som kör till Göteborg ibland och som ev kunde ta den till mig har inte fått pris uppgift men frakten verkar ordna sig om jag väljer att köpa båten.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 09 augusti 2013, 09:06:34 »

Hej HansMarten

Jag kanske tog i litegrann när det gällde vikten. Men inte så mycket. Skrov+motor väger nog 550 kg och sedan 160 kg för 2 pers plus lite annat onödigt krafs i form av portabel bensintank på 30 liter, marinbatteri (20-25kg) reservdunk 5 liter, ankare, fendrar, tampar, lite verktyg, kapell, vattenskidstång, paddlar, nåt gammalt kastspö....det drar fort iväg.

Om du börjar räkna så kanske du får lägga på en 50 kg.......?

Ska man toppa båten så får man nog plocka loss delar av inredningen.  ::)

MVH/Gano
Skrivet av: HansMarten
« skrivet: 08 augusti 2013, 17:25:37 »

Jag tycker dina 40 knop låter bra om ekipaget väger 800 kg.  Har själv en Ribtec 620 där båten väger 550 kg fulltankad plus motor 220kg totalt 770 kg. Motorn är en Honda BF150, med den och 2 personer gör hon bara 38 knop....(  Fyrtaktare är pålitliga men faen vad långsamma......(

Min gamla båt, en Zodiac 550 med 90hk Johnson tvåtaktare var mycket snabbare och rappare i axet, men startade inte var 5te försök å andra sidan..)
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 augusti 2013, 15:46:12 »

Funkar med lastbils flak väger kanske 1200 kilo funkar dra efter bil också om jag hade haft en bromsad vagn. Får se hur det blir frakten är egentligen minsta bekymret man vill ju se båten innan man köper den och har ingen lust att åka 60 mil för att titta på den om det visar sig vara skrot. Ägaren skulle ordna flera bilder så får se hur det blir.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 07 augusti 2013, 13:50:42 »

När vi ändå snackar båtar skulle behöva kolla på en båt i Göteborg. Har fått ett toppen pris på en båt med lite jobb på men har drygt 60 mil dit så det är lite gruv samt och törs inte köpa osett. Hur får man hem den om jag nu åker och tittar vad kostar frakten på en båt Sc:,h

Antar att vi pratar frakt på lastbilsflak? Eller går den att köra på kärra? Den är inte superbred så det kräver specialtransport?

Beställde frakt av en industrisåg (ca 2 ton) från norra Tyskland för ett halvår sedan, det gick på 6000. Kan nog ha varit 70 mil. Men en båt blir ju skrymmande gods plus på- och avlastning. 10000 eller mer beroende på storlek är min gissning.

MVH/Gano
Skrivet av: Gano
« skrivet: 07 augusti 2013, 09:51:08 »

För många år sen såg jag en kille sitta i en pytteliten styrpulpet med en jättemotor ståendes brevid bryggan och pratade med några vänner..

Jag vänder bort blicken sen hör jag en motor som rusar och pläsch och båten ligger upp å ner, kallas stegra, eller impa på vänner :-))

Ingen skadades i alla fall...

Hej

Jag har fått för mig att just styrpulpeter kan vara lite luriga, de får väldigt mycket vikt långt bak i båten....sportbåtar har ju föraren lite längre fram men de har ju andra nackdelar förstås. Styrpulpeter är väldigt praktiska.

MVH/Gano
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 07 augusti 2013, 09:47:25 »

När vi ändå snackar båtar skulle behöva kolla på en båt i Göteborg. Har fått ett toppen pris på en båt med lite jobb på men har drygt 60 mil dit så det är lite gruv samt och törs inte köpa osett. Hur får man hem den om jag nu åker och tittar vad kostar frakten på en båt Sc:,h
Skrivet av: Gano
« skrivet: 07 augusti 2013, 09:43:16 »

Har för mig om du dubbla hastigheten krävs det 4 gånger så mycket effekt. Har en 4 m styrpulpet med 30 hk gör 22 knop

30 X 4 = 120 hk  22 X 2 = 44 knop 

Skulle gissa att din båt+motor är lite lättare än min. Om man tar in det i sambandet så stämmer det säkert otroligt bra. Om jag skulle sätta på en 30 hk motor på min båt så skulle den kanske klara 20 knop.

Btw: formeln säger: Roten ur effekt(hk)/vikt(pounds).  multiplicera med skrovfaktorn (ca 175-180) = hastighet i mph. Multiplicera med 0,87= maxfart i knop.

MVH/Gano
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 06 augusti 2013, 23:15:22 »

För många år sen såg jag en kille sitta i en pytteliten styrpulpet med en jättemotor ståendes brevid bryggan och pratade med några vänner..

Jag vänder bort blicken sen hör jag en motor som rusar och pläsch och båten ligger upp å ner, kallas stegra, eller impa på vänner :-))

Ingen skadades i alla fall...
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 06 augusti 2013, 21:58:11 »

Har för mig om du dubbla hastigheten krävs det 4gånger så mycket effekt. Har en 4 m styrpulpet med 30 hk gör 22 knop
Skrivet av: stebo
« skrivet: 06 augusti 2013, 14:30:51 »

Rätt farligt när man har så lite grepp i vattnet.
Stackarn  ::) - han såg det inte ens komma... perfekt demonstration vad som kan hända.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 06 augusti 2013, 14:13:16 »

Efter lite googlande på båttypen tycker det verkar rimligt. Hade en Buster XXL m 115hk som toppade runt 40knop.

Båtar är känsliga för last eftersom massan direkt påverkar båtens våta yta. Den våta ytan är båtens kontakt med vattnet, via friktion agerar den broms. Trimma båten för att minimera den våta ytan, men inte för mycket - då blir båten instabil.

Du kan göra massor med hokuspokus för att vinna några knop, lättast är att laborera med proppen (dyrt), men se även till att ha ett rent skrov som därmed har bra "släpp" i vattnet.

Kör hårt - det är kul att åka fort i båt, men tänk på säkerheten. Trimma ner båten genom vågor och girar.

Hej

Jag såg ett inslag på youtube där en liten sportbåt skär svallvågorna från en större båt i hög plan i mycket hög hastighet. Fören kastas upp och tar vind, båten får ett sidokast och landar med ena sidan stenhårt i vattnet. Föraren slår i båten och kastas ur. Han hade dödmansgrepp och flytväst, det räddade hans liv. OBS Kraschen kommer precis i slutet av inslaget....

Bass Boat Crash

Rätt farligt när man har så lite grepp i vattnet.

MVH/Gano
Skrivet av: stebo
« skrivet: 06 augusti 2013, 08:53:32 »

Efter lite googlande på båttypen tycker det verkar rimligt. Hade en Buster XXL m 115hk som toppade runt 40knop.

Båtar är känsliga för last eftersom massan direkt påverkar båtens våta yta. Den våta ytan är båtens kontakt med vattnet, via friktion agerar den broms. Trimma båten för att minimera den våta ytan, men inte för mycket - då blir båten instabil.

Du kan göra massor med hokuspokus för att vinna några knop, lättast är att laborera med proppen (dyrt), men se även till att ha ett rent skrov som därmed har bra "släpp" i vattnet.

Kör hårt - det är kul att åka fort i båt, men tänk på säkerheten. Trimma ner båten genom vågor och girar.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 05 augusti 2013, 23:19:00 »

Hej

Det sitter trimplan på (fasta), men de är strukna jämns med skrovlinjen. Har provat utan, men den blev nervösare då och man fick vara aktiv och snabb med powertrimmet. Det satt hydrofoils på, men de slet jag bort, de kostade fart.

MVH/Gano
Skrivet av: patrikbn
« skrivet: 05 augusti 2013, 23:10:29 »

Trimplan?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 augusti 2013, 23:03:01 »

Beror nog mycket på vad man mäter med tryckloggar brukar inte vara så exakt och lite skryt på det så blir det mycket fel. 50 knop är riktigt fort är nog inte många båtar i den storleken som går så fort.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 05 augusti 2013, 22:58:03 »

Hej

Jo, jag tycker nog själv att det är rimligt. Men man blir ju lite tveksam när man hör alla andra prata om sina toppfarter. Har hört flera som anger mycket högre hastigheter med samma skrov och liknande bestyckning, har hört 50 knop och däröver. Jag förstår inte hur de åstadkommer det? 50 knop är en j***a hastighet på sjön på ett normalt skrov.

Undrar om de har förväxlat mph och knop? Eller om de bara vill imponera?

V-form ger lite stabilare sjögång, så jag prutar gärna nån knop där.

MVH/Gano
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 05 augusti 2013, 22:32:51 »

En båt med kraftigt V form på botten brukar bli känslig för last på båtar med lite plattare botten märks det mindre i alla fall har det varit så på de båtar jag haft. Så jag tror det är rimliga siffror.
Skrivet av: Gano
« skrivet: 05 augusti 2013, 21:45:48 »

Hej

Finns det någon med erfarenhet av båtar på forumet?

Om ekipaget väger ca 800 kg totalt inkl skrov, motor, besättning på 2 man, batteri etc etc och har en motor på 135 hk? Skrovet är 1,88 brett och 5 meter långt (Fletcher sportbåt).

När jag mäter med GPS så får jag 42 knop. Är det rimligt tycker ni?

När jag sedan kör detta genom ett beräkningsprogram och plockar bort 100 kg (typ en tjockis ur besättningen) så stiger farten med 2 knop till 44 knop. Är detta rimligt? Är båtar så fruktansvärt känsliga för last ?

MVH/Gano

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!