Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken vp i 100m2 hus  (läst 4098 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Vilken vp i 100m2 hus
« skrivet: 12 september 2006, 18:09:28 »
Har nu nästn bestämt mig för en Panasonic-pump.. men har lite funderingar på vilken jag ska välja. Jag har ett tilläggsisolerat men ganska dragigt hus (gammal timmerstomme) på ca 100 kvadrat. Tyvärr kan jag inte säga något om värmeförbrukningen idag, eftersom jag är mitt upp i renoveringen. Tror och hoppas att jag ska kunna värma hela huset utom toaletten med värmepumpen
Eftersom jag bor i Jämtland så är det ganska viktigt för mig att pumpen ska fungera så bra som möjligt ner mot -15 -20 eller vad som kan vara rimligt.. Finns det nån skillnad där mella panasonicpumparna?
Dessa 3 modeller har jag kollat lite extra på.
E9DKE3
E12DKE3
HE9DKE
vilken bör vara bäst för mig? någon annan modell som kan vara intressant?

Skickar med en skiss på huset så får ni ju gärna kommentera placering mm..
För/nackdel med att sätta den ovanför entredörren?
Hallen har 6 meters takhöjd med trappa upp till övervåningen som består av ett vardagsrum (snedtak) motsvarande storleken på kök+sovrum (ca 35 m2)
nedervåning ca 75 m2
« Senast ändrad: 12 september 2006, 18:12:24 av alke »

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vilken vp i 100m2 hus
« Svar #1 skrivet: 12 september 2006, 20:29:47 »
kan inte se nÃ¥gra större problem med att placera den ovanför ytterdörren har den själv där vilket verkar funka riktigt bra.I ditt fall kan jag inte heller se nÃ¥got alternativ som skulle va bättre än ovan ytterdörren. Sen sÃ¥ är det nog tveksamt att du lyckas fÃ¥ täckning i hela huset med en pump ett tips är välj en pump med stort luftkapacitet har själv nyss beställt en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria som har bÃ¥de hög effekt 9.7kw samt högt luftflöde samt ett mkt bra pris och den är även utrustad med automatisk filterrengöring. Men vad du än köper för pump sÃ¥ köp en inverterpump och en av ett känt märke typ panasonic fujitsu sanyo toshiba ivt samt en STOR pump med mkt effekt tänk pÃ¥ att den effekt som anges pÃ¥ pumparna är vid +7grader  skickar med en länk till ett suveränt diagram som Gano gjort där fÃ¥r du en fingervisning om hur stor pump du bör köpa     http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=6&id=31&artlang=sv
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vilken vp i 100m2 hus
« Svar #2 skrivet: 13 september 2006, 15:30:15 »
Det lilla "strul" jag ser är väl vad jag förstod att ni har ett enormt gap i hallen till åvanvåningen.
All tillgänglig varmluft kommer att söka sig dit.
Är det inte så redan nu, varmt och kvavt där uppe utan att för den skull ge bra komfort där nere?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vilken vp i 100m2 hus
« Svar #3 skrivet: 13 september 2006, 16:09:01 »
Håller med dig om det paxmax men ser ändå inte någon placering som skulle vara bättre enligt den bifogade ritningen så enligt min mening så är hallplaceringen den minst dåliga om man säger så....... *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad alke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vilken vp i 100m2 hus
« Svar #4 skrivet: 13 september 2006, 17:25:35 »
Det lilla "strul" jag ser är väl vad jag förstod att ni har ett enormt gap i hallen till åvanvåningen.
All tillgänglig varmluft kommer att söka sig dit.
Är det inte så redan nu, varmt och kvavt där uppe utan att för den skull ge bra komfort där nere?
vet inte riktigt.. har ingen trapp där ännu, men en av anledningarna till att jag ska skaffa just luftvärmepump är att få lite rotation på luften.. men den värmen borde väl rimligtvis leta sig in i dörren till övervåningen också, den kommer få stå öppen mest jämt sedan, men renoverar där nu, och vill behålla möjligheten att stänga till.. sen funderar jag på att sätta in en kanalfläkt i köket som pumar luft antingen till eller från övervåningen, i värsta fall så kan jag ju sätta en takfläkt i hallen också.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vilken vp i 100m2 hus
« Svar #5 skrivet: 13 september 2006, 23:29:01 »
Ah.. har du en dörr och vägg mellan "övre hallen" och v-rum??
Altså, v-rum är ett helt avskilt rum från övriga hallen??

I så fall så är det inte så jättegigantisk luftvolym att värme fylla, samt att du med "röret" kan reglera värmen på åvanvåningen.
Då finns det mer hopp om hyfsad funktionalitet. Dock så kan det dröja en bra stund från "start" tills hela volymen är fylld.
Det är inte direkt särskilt effektivt att ha den stora varmaste passiva luftvolymen där, stor kyl-yta mot taket och väggar!
*crazy idéer* Jag börjar fundera på stora isolerande luftvolyms-ätande konstverk att hänga där, typ en skala 1:5 modell av en luftballong gjord av frigolit, eller ett par tärningar som man hänger i backspegeln fast i super-duper-jumbo sized modell...*back to reality*

E9DKE har nog inte en enda chans att fixa uppvärmning själv. Om du kikade på länken som northkingen lade ut så:
E9DKE motsvarar nog ungefär gula linjen i diagrammet "Effekt kontra husets värmebehov".
Vilken "hus-linje" din kåk motsvarar vet du nog bättre själv.

Annat problem som sedemera följer är att har en stor bula varm luft samlad i hall-taket, den bygger på och på. Till slut så är hall bulan ju fylld och resten av våning 1. börjar får bra och jämn komfort.
Samtidit kommer pumpen (som sitter högt) dränkas av varm luft. Det gör att den får svårare att värma upp luften ytterligare. Visst den kan ju samtidigt "skicka ner varm luft", men det genomförs dessvärre på bekostnad av pumpens effektivitet. Den varma luft du just skickade iväg, ersätts kvikt av ny varmluft från våning 1's köks-tak... Fyllningen av kåken med varmluft kommer att bli långsammare hädanefter.

Min upplevelse av L/L-VP är just den, inte förrens taket är fyllt så kommer komforten i resten av rummet. Personligen så tycker jag heller inte om att sitta mitt i draget av innerdelen heller. Jag ångrar djupt att jag satte min första innerdel högt, nu blir det till meckla på till-luft-sidan det för att uppnå högre effektivitet.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad alke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Vilken vp i 100m2 hus
« Svar #6 skrivet: 14 september 2006, 13:55:40 »
Ja halltrappan kommer gå direkt på en dörr som leder in till vardagsrummet på plan 2, inget mellanplan eller vad man ska kalla det i hallen altså.. huset är som sagt inte särskillt stort. 100 kvadrat golvyta totalt, tror t.o.m att det är lite mindre.. och övervåningen på 35 kvadrat har kraftigt snedtak som tar bort mycket av luftkubik.
Jag kommer inte ha luftvärmepumpen som enda värmekälla, har redan komplett uppsättning med moderna elradiatorer, så jag räknar ju inte med att värmepumpen alltid ska kunna värma hela huset, utan snarare att den ska ge något cop så långt ner i tempraturen som möjligt

ja.. ett luftslukande konstverk blir det nog inte tal om.. men förstår inte riktigt vad jag skulle tjäna på att binda upp luften så.. blir ju ändå mer stillastående luft som måste värmas och inte kommer kunna förflyttas sen.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken vp i 100m2 hus
« Svar #7 skrivet: 15 september 2006, 11:36:15 »
PRISSKILLNADEN MELLAN E9dke3 och HE9dke är stor.  BAUHAUS TAR 8900.- för den första och över 17.000.- FÖR DEN ANDRA. Installation 4500:- tillkommer. Hos andra leverantörerer är prisskillnaden lika stor.
HE9:an ger säkert en större besparing per Ã¥r.  Räknar du samman inköpskostnad och besparing, sÃ¥ tror jag det gÃ¥r ganska jämt ut pÃ¥ 6 Ã¥r. E12dke är en maskin med lÃ¥gt COP-värde fundera inte pÃ¥ denna. En sanyo123 är ett mycket bättre alternativ än en E12dke.

Skulle vara kul att veta på vilket sätt du har tillägsisolerat huset.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vilken vp i 100m2 hus
« Svar #8 skrivet: 15 september 2006, 11:58:32 »
PRISSKILLNADEN MELLAN E9dke3 och HE9dke är stor.  BAUHAUS TAR 8900.- för den första och över 17.000.- FÖR DEN ANDRA. Installation 4500:- tillkommer. Hos andra leverantörerer är prisskillnaden lika stor.
HE9:an ger säkert en större besparing per Ã¥r.  Räknar du samman inköpskostnad och besparing, sÃ¥ tror jag det gÃ¥r ganska jämt ut pÃ¥ 6 Ã¥r. E12dke är en maskin med lÃ¥gt COP-värde fundera inte pÃ¥ denna. En sanyo123 är ett mycket bättre alternativ än en E12dke.

Skulle vara kul att veta på vilket sätt du har tillägsisolerat huset.
Nja hÃ¥ller inte med dig asdf att sanyon ska vara ett mkt bättre alternativ än E12dke för alke  med tanke pÃ¥ att han bor i jämtland där det kan vara ganska sÃ¥ kallt sÃ¥ kan det vara bra med lite större pump samt att panan stänger inte av sig som sanyon gör vid -20grader vilket JAG personligen tycker är helt kasst iaf om man bor i norra delen av vÃ¥rt land. Sen sÃ¥ beträffande cop värdet sÃ¥ har E12dke 3.81 och sanyo 123 3.61
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Vilken vp i 100m2 hus
« Svar #9 skrivet: 15 september 2006, 18:53:42 »
Enig med Northking , Sanyo har og høy minimumseffekt 900 watt mot Panan`s 600 watt . Pussige greier med Sanyo i grunn , høy minimumseffekt som er minus ved lavt varmebehov . Og sÃ¥ det med at den stenger ved  -20 . Egentlig veldig synd for det virker ellers som en sabla bra pumpe. Vet at leverandør bruker lengre levetid som grunn . Men om 10 Ã¥r er det antakelig bra økonomi Ã¥ bytte pumpe likevel for den tids pumper har trolig betydelig bedre virkningsgrad .

Hilsen Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!