Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Paralellimport eller direkt frÃ¥n generalagenten ???????????  (läst 10712 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #15 skrivet: 14 januari 2006, 23:02:23 »
Hej Amadeus

Jobbar du inom industrin? Gör själv det & en snabbkalkyl på vp i allmänhet indikerar ett självkostnadspris på gissningsvis cirka 2000 pissetassar om maskinen tillverkas i Kina?

Tror inte en enda maskin (L/L) som säljs i sverige kostar mer än 5-6 tusen för importören att köpa.

Namnet på maskinen spelar nog mindre roll

Kan ha fel ;)

//kgust

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #16 skrivet: 15 januari 2006, 02:56:01 »
I samtliga "ett" fall som jag känner till var det ett slarv med inkopplingen i apparatdosan som fick ett tillbygge att rökskadas rejält,
killen som åtagit sig uppdraget på kvällstid fick ta ett banklån på 116000kr och så blev det nedtystat!
förtjänst -114500kr. *grina*
har aldrig själv hört talas om en kylsplit eller luftvärmepump som tagit eld i själva enheten!   
Många lämnar bilen till Händiga hARRY för service ink broms service
 som kan vara fara för ens liv ?
 Men jag tror att HH gör ett lika bra jobb som märkesverkstäder
 ( även kvälls tid )
 Hur mÃ¥nga missar & fel blir det innom bil rep mm ( märkesverkstäder ) MASSOR
 Det är nog lika i VP nissarnas värld (Sverige )
 Och Blocketgubben tycker jag är bra att han finns ( pressar priserna )
 Jag känner han inte men jag har pratat med han i telefon
 o han verkar seriös
 man kan likna han som Biltema = billig & för det mesta bra grejor
 tex man köper en ny  P ända pÃ¥ Biltema & monterar den
efter 1000 mil är den glapp ( har alldrig hänt mig än )
Du får en ny på garantin Du får byta den Du får bekosta hjulinställning
BlocketGubben säljer märkes produkter( enligt mig )panasonic & sanoy mfl
Men Biltema är det varierande kvalite tex hjul lager en gång SKF Sweden
nästa gång MADE IN POLAND EJ SKF
EX Man köper en Mercedes på mobil.de ( privat in port ) = Blocketgubben ?
Eller köper  en av Philipsson + 100,000 kr ( Sverige Mercan ) = reggad
Men det är samma bil som kommer ut ur produktion I Sindelfingen
 SÃ¥ nästa gÃ¥ng jag köper en VP sÃ¥ blir det nog av Blocket gubben
 Behöver nog en till sommarstugan till hösten
 Kjell




Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
en bra vacuumpump för småinstallationer kostar 3000-4000kr moms tillkommer
ett manomterställ klass1 samt vacuummeter och termometer ca 5000kr
flänsverktyg ca 1000 lapp.

För installationer krävs inget annat!

Men vid acreditering ställs helt andra krav (obs kommer att bli gemensamt system i EU ca 2007) "acreditering" kommer ej bli kvar utan troligtvis ett liknande De holländska STEK.

Problemet med tex R-410A att den är en växthusgas och motsvarar över 1700kg koldioxid/ kg410 alltså en maskinläcka= nära två ton koldioxid!!!
visst gamla kärringar slabbar med bensin på macken själva och det är både cancerogent och explosivt.

Ingen vill ha kvar Arediteringssystemet så detta försvinner och det är dessutom för lamt då det inte reglerar på något vis privatpersonerna,

Jag tror att den stora stora faran för utsläpp är när samtliga privatpersoners värmepump går sönder och skall bytas så kommer folk själva att plocka
bort maskinen  och släppa köldmediet rakt ut.

Det måste finnas möjligheter att gratis få köldmediet omhändertaget, annars hamnar allt i luften oavsett snygga och bra installationer.
Jag kan inte STEK men har för mig att kraven är hårdare än svenska systemet och att mer krut lagts på kompetens och att när produkten sålts/monterats
drabbar köldmedieläckage installatören kostnadsmässigt.   
 
« Senast ändrad: 15 januari 2006, 08:08:45 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
inköpspriser på maskiner från onzza mfl. Är ointressanta eftersom dom oftast inte säljs till privatperson enligt konsumentköplagen, priserna är historiskt sett en ide som personen bakom Citcop en gång fick! han började sälja värmepumpar till företag som köpare och som inte alls sysslade med den typen av arbete. och detta blev en stor framgång. Briljant helt ok för mig!
personer som köpt ringde runt på en lista och fick pumpen monterad helt utan garanti. helt ok det med!

Problemet som uppstår är att folk tittar på dessa priser och räknar lite själva och tycker det är ocker när någon vill sälja pumpen med 5 års garanti monterad och klar!.

Om jag som installatör säljer pumpen med  5 Ã¥rs garanti för 19000kr installerad och klar och samtidigt skulle kunna erbjuda installationen helt utan garanti och ger dig priset 13000 kr sÃ¥ vore det inget problem. men som installationsföretag är det helt omöjligt. sÃ¥vida jag inte själv sätter mig i en lastbil och tar vägen till ett östeuropaland och köper där inkl det landets moms sÃ¥ att svensk skattekontroll  omöjliggörs!

Prisexemplet ger en skillnad på 6000 kr och innebär ca 1000 lappen/år för ökad trygghet vilket är oerhört viktigt för dom som inte har marginaler.
Har man fett med cash så skall man nog chansa, i alla fall med Panasonic.
men i verkligheten är förhÃ¥llandet ofta tvärt om, taskigt med C sÃ¥ köper man billigt och är oturen framme sÃ¥ blir det en ofantligt dyr affär.             


   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #19 skrivet: 15 januari 2006, 10:13:50 »
inköpspriser på maskiner från onzza mfl. Är ointressanta eftersom dom oftast inte säljs till privatperson enligt konsumentköplagen, priserna är historiskt sett en ide som personen bakom Citcop en gång fick! han började sälja värmepumpar till företag som köpare och som inte alls sysslade med den typen av arbete. och detta blev en stor framgång. Briljant helt ok för mig!
personer som köpt ringde runt på en lista och fick pumpen monterad helt utan garanti. helt ok det med!

Problemet som uppstår är att folk tittar på dessa priser och räknar lite själva och tycker det är ocker när någon vill sälja pumpen med 5 års garanti monterad och klar!.

Om jag som installatör säljer pumpen med  5 Ã¥rs garanti för 19000kr installerad och klar och samtidigt skulle kunna erbjuda installationen helt utan garanti och ger dig priset 13000 kr sÃ¥ vore det inget problem. men som installationsföretag är det helt omöjligt. sÃ¥vida jag inte själv sätter mig i en lastbil och tar vägen till ett östeuropaland och köper där inkl det landets moms sÃ¥ att svensk skattekontroll  omöjliggörs!

Prisexemplet ger en skillnad på 6000 kr och innebär ca 1000 lappen/år för ökad trygghet vilket är oerhört viktigt för dom som inte har marginaler.
Har man fett med cash så skall man nog chansa, i alla fall med Panasonic.
men i verkligheten är förhÃ¥llandet ofta tvärt om, taskigt med C sÃ¥ köper man billigt och är oturen framme sÃ¥ blir det en ofantligt dyr affär.             


   

Håller med, det finns ett flertal exempel på de som köpt billigt av tveksamma (ingen nämnd, ingen glömd) företag som säljer billiga värmepumpar. Allt som oftast ställer det till med problem om/när apparaten inte visar sig fungera som väntat.

Att köpa billigt kan alltså bli dyrt om mam har otur, så även mitt råd får bli:

Lite pengar - köp dyrt men med trygghet
Mycket pengar - köp billigt och hoppas på turen

De företag som verkligen säljer och utför arbetet, lämnar bra garantier och har den kunskap och den utrustning som krävs för att felsöka/reparera kan inte sälja en värmepump hur billigt som helst, det kostar helt enkelt att utföra ett sånt jobb och att skaffa rätt grejer och att lämna garanti.
Dessutom, lite beroende på hur bra företaget i fråga går så vill Per Nuder ha ca 55-70% av den vinst som en försäljning av en värmepump+installation ger, skatten är s.a.s. ofta skillnaden som finns om du köper billigt.
Förutom inga eller obefintliga garantier så har man förmodligen köpt sin maskin utan att Nuder ens får veta att den kommit in i landet Sc:,h

Jag har ingen aning om huruvida de företag/personer som figurerar i denna tråd driver "vit" affärsverksamhet eller ej, så mina kommentarer skriver jag bara in vis av hur mycket som blir kvar av de loggrar/elmätare jag säljer....

Skulle jag med den kunskap jag numer har om skattesystemet för småföretag sälja och installera en värmepump (och hade rätt utrustning och ackreditering) inte sälja den med mindre än att jag tjänade ca 5000 kr (brutto) på det hela.
Det som avgår från denna "vinst" är:

20% moms = 1000 kr
4000 kr kvar...
ca 20% egenavgifter = 800 kr
3200 kr kvar...
30-52% inkomstskatt (beroende på var man bor och hur mycket man tjänar, den högre siffran gäller om man tjänat så mycket att man betalar statlig skatt) = 960 - 1664 kr
Kvar 1536-2240 kr

Med tanke på att man med rätt utrustning och utbildning/ackreditering har/har haft vissa kostnader så tycker jag att detta är en rimlig förtjänst i ett småföretag utan allt för stora omkostnader.
I ett stort företag som har fullutrustade "firmabilar", kontorspersonal, och lokaler som skall betalas förutom de uppräknade skatterna så behövs det nog lite till för att det skall löna sig.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Självklart ska en maskin som monteras av ett ackrediterat företag och dom lämnar en funktionsgaranti som inte drabbar
kunden med några extra kostnader under den tiden kosta betydligt mer då dom köper ett helt koncept. Men vissa företag skriver att det ingår 5 eller 6 års försäkring/trygghetsgaranti som i själva verket bara står för en del av summan som försäkringsbolagen inte står för efter avskrivningar på maskinen. Det jag menar med ockerpriser är den/dom firmorna som byter lite plåtdelar
på höljet och tilläggsisolerar maskinen (har ej kollat om så är fallet) ger en väldigt lång garantitid och sen tar nästan
40000:- för en lite ombygd E9/E12. Det kunderna borde kolla om det är riktigt billigt att maskinen verkligen är CE märkt
då jag har hört att det förekommer sådana maskiner som inte är det.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2006, 10:46:51 »
Värmpeumpsbranschen är i omvandling.
Från att hanterat små volymer med stora påslag i varje led till att hantera stora volymer i få led. Dessutom med låga marginaler.
Tillverkare som förut gick via både tre och fyra dyra led innan produkterna når konsumenten går nu via ett led. Detta led ligger med inpriser som är lägre än lågt och arbetar dessutom med något lägre marginaler än tidigare detaljister. Detta på grund av att de hanterar volymer. Stora volymer.
Dessutom sjunker tillverkningskostnaden för produkterna ovanpå detta.
Detta är inget unikt för värmepumpar utan det sker med alla industrivaror.
Datorer, bilar, möbler, kläder, ja allt.  Logistikkedjan från fabrik i asien till konsument kortas. Luftvärmepumpar är nu den som första produkten inom denna bransch. Den det kommer mer produkter. Luft/vatten värmepumpar kostar gratis i asien.
Snart får NIBE, IVT, mfl konkurrans också på V/V VP.
Och med de nya EU reglerna konkurrensutsätts också marknaden för installatörerna. Precis som i alla andra branscher.
Installatörer som lever gott på stora rabatter på produkterna kommer att få svårt då dessa marginaler försvinner på två sätt. Dels marginalen i procent av priset och dels av att priset halveras. Så från att ha 20-30 % av 30.000 får de i bästa fall 10% av 10.000. Det biter för en lokal installatör. 
Och får de nu dessutom konkurrans av icke ackrediterad men kunniga hantverkare kommer branschen att förändras. En del skulle säga saneras andra haverera. Välj själva.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2006, 11:10:06 »
Innan man köper av leverantör som "endast säljer till företag",läs deras garantivillkor noga och kritiskt.Det kan stå "vi ska bidaraga till att avhjälpa fel",vad det nu betyder.Konsumentköplagarna gäller inte här.Det är därför de bara säljer till företag.Dessutom kan det kännas tryggt att ha leverantören på orten om något händer.Det är en avvägning hur man gör.Själv chansade jag och köpte av en leverantör som endast säljer till företag,och har kört pumpen i 3 år utan bekymmer.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Rocky

  • Gäst
Rocky
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #23 skrivet: 15 januari 2006, 12:14:55 »
 Nu har TS-f  fÃ¥tt sÃ¥ mycket gratisreklam att ett firmanamnbyte är självklart.

Trassla nu inte till det med "har hört att" och "har ej kollat om så är fallet"

Basfakta gäller dvs. Framhåll Dina egna försäljningsobjekt och baktala aldrig

dina konkurrenters produkter eller försäljningsmetoder..(Gammal säljarregel) ;)

F.ö är Sfinx inlägg klarsynt, visavi den framtid som redan är här, eftersom

EU-gränserna är öppna. Vad Per Nuder kan göra åt det är nog det lilla,

dessutom har han väl fullt upp med att sko sej själv, liksom den övriga makten...

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #24 skrivet: 15 januari 2006, 12:57:07 »
Innan man köper av leverantör som "endast säljer till företag",läs deras garantivillkor noga och kritiskt.

För att dra saken ytterligare ett snäpp så kan företaget man som privatperson köpt av och utgett sig för att vara företag dra tillbaka alla garantier eftersom du som köpare har utgett dig för att vara företag och därmed saknas en förutsättning för avtalet vilket i sin tur innebär att det kan ogiltigförklaras.
Det blev lite krångligt där, men du kan i slutänden stå med en tre veckor gammal trasig pump och bli tvungen att betala alltsammans själv. Så om någon gör detta och pumpen går sönder - kör en låg profil enligt företagets garantivillkor utan att kräva både det ena och andra. Kalaset kan sluta i rättsprocess vilket inte är så kul alla gånger.

För det är ju så att ett lågt pris ofta har andra hakar.

Däremot har jag inte påstått att detta skulle gälla "Blocketgubben". Mer reklam TS :-)

/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Håller med dig Rocky att det inte låter som basfakta men då man inte vill/får smutskasta andra firmor med namn på forumet
utryckte jag mig på det dumma sättet. Brukar annars ganska sällan ge mig in i debatter här på forumet men när det
finns antydningar till att man inte har företagsförsäljning och försöker fiffla med momsen måste man försvara sig.
Kanske borde döpa firman till Blocketgubbens värmepumpar efter all reklam här.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #26 skrivet: 15 januari 2006, 14:06:41 »
Kan jag räkna med royaltypengar för namnet "Blocketgubben"?  ;D

Än en gång, "Blocketgubben" var inget som helst försök till något negativt mot någon. Även om det verkar ha tolkats så i vissa inlägg i denna tråden. Tvärt om jag är högst positiv till prispressare, vare sig det gäller kanel, skor eller värmepumpar. Utan dem hade vi fortfarande betalat 35000:- för våra värmepumpar och inte haft någon som helst möjlighet att installera själv.

Keep up the good work, boys!
« Senast ändrad: 15 januari 2006, 14:08:25 av Panasonic E9 »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Självklart blir det royaltypengar för dig !!!!!!!!( lyckades inte få dit någon rolig gubbe)
Antar att Rickard också kommer med en faktura snart för reklam.
Men snart Rickard ringer jag dig igen om reklamplats, bara jag får hit min bror att färdigställa hemsidan.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!