Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Paralellimport eller direkt frÃ¥n generalagenten ???????????  (läst 10745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amadeus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej.

Man kan köpa en E9DKE DELUXE - INVERTER från Onzza för 7900:- +Monteringssats 1950:- +moms 2462:50 =12.312:50 + frakt 395:00
TOTALT:12.707:50
Man får 2-års garanti på materialet men då vid ev. fel så får man själv felsöka eller bekosta en tekniker som gör detta.
Sedan skall man själv sända iväg det trasiga delen/delarna och återigen själv montera ersättningsdelarna eller bekosta en montör som gör detta.

 :-* :-* :-*Undrar därför om det kan vara besväret när man kan köpa E9DKE DELUXE - INVERTER frÃ¥n generalagenten(Kinnan) med montering inkluderat för 16.000 kr. Detta inkluderar dÃ¥ ocksÃ¥ 5-Ã¥rs garanti/funktionsgaranti. a:gl a:gl a:gl

Besparingen blir 3295:50 kr vid köp av paralellimport.

Personligen tycker jag att besparingen 3295:50 är inte tillräcklig för att man skall börja montera pumpen själv och vid ev. fel börja  felsöka själv.
Vidare så vet jag att de vänner som köpt paralellimporterat har haft MYCKET stora problem med reservdelar vid funktionsfel.

När det gäller pumparna så är de väl så gott som 100% lika oavsett om du tar från generalagenten eller paralellimportören.
Det skulle då vara värmekabeln i tråget som gör att pumpen kallas "Sverige pumpen" .

Vidare så har jag en vän som beställde från Onzza och Vakumpumpen och vacumklockan (bilden) på deras "Steg för Steg" instruktionerna inte är den som sedan kommer i paketet.
Den vacumpumpen och klockan som finns avbildad kostar ca. 8000 kr.
Det som följer med är betydligt enklare och sämre grejer.


MVH:Amadeus.

 ;D ;D ;DPS!!!!! Letade och jämnförde priser och till slut köpte jag en HE9DKE monterat och klar med 5-Ã¥rs funktionsgaranti direkt frÃ¥n generalagenten för 19.000 kr.  DS!!!!! ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 14 januari 2006, 12:38:59 av Amadeus »

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2006, 13:02:16 »
"Blocketgubben" säljer E9 för 8700:- inkl moms, exkl frakt. så då får du ner priset lite mer...dock tillkommer frakt från båda Onzza och "Blocketgubben" då han inte verkar sälja vakuumpumpar. Du bör även ta hänsyn till att du kanske kan sälja din vacuumpump som begagnad efter montage.

Tillkommer till din kalkyl är väl då värmekabel á 312:- inkl.moms.

Hur vet du att den avbildade vakuumpumpen kostar 8000:- och den medföljande är sämre, har du provat dem båda?

Men annars, köpte du en HE9 "Sverigepumpen" för 19000:-  så fick du nog den till rätt pris.

Kan ju påminna om priserna i R&R som angavs till 27K för en E9:a "Sverigepumpen" medan en Toshiba RAS10:an kostade 20K och den ligger väl där än idag. 27K för instegsmodellen och HE9 är ju trots allt lite "Delux", så 19K är lågt.
« Senast ändrad: 14 januari 2006, 13:54:44 av Panasonic E9 »

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2006, 13:06:26 »
E9DKE paralellimport inkl. mont.sats, vaccumsugning och koppling av slangpaket av ack. kyltekniker (vitt).

5 års kompressorgaranti.
Totalkostnad, ca 11000:-

Funkar fint.


1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Vacuumpumpar enstegs fungerar perfekt för avsett ändamål men är såklart inga proffsgrejer.
Det finns många som säljer pumpar till låga priser med upp till 3 års garanti men jag tror att priset monterat och klart för denna HE är skitbra.
men för upplysning så räcker det med att köpa några pumpar på kinnan och resten paralell import för montören så kan man sälja för 19000 kr.
VAD VET JAG OCH VAD VET DU! men självklart spelar det ingen roll om dom är importerade vid sidan om generalagenten för funktionens skull men blocket gubben bör man syna i sömmarna vilket skattemyndigheten också med 400 nyanställda kommer att göra i år.
många seriösa handlare tvingas i dessa tider att fiffla lite för att kunna konkurera på marknaden ( jämför städbranchen)
vem som vinner eller som förlorar i det  lÃ¥nga loppet är svÃ¥rt att säga.                       
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad ejwbegysv

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 152
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Förstår inte varför ni ska köpa vakuumpumpen... Sätt upp allt själv och ge en kylmontör lite fika pengar för vakumpumpningen + montering av rör..
Panasonic E24CKE

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om dessa så kallade seriösa handlare tvingas fiffla borde man väl snarare syna dom.
Eller så får handlarna skaffa sig bättre inköpspriser eller sänka sina marginaler som i vissa
fall är rena ockret. Se till att få riktiga kvitton med utlovad garanti från säljaren så törs man
nog köpa maskin av dom flesta på blocket.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
tja!
kan väl hända men när inköpspriserna är dom samma för den som enligt lagen innehar acreditering, Elbehörighet och med det den verktygsutrustning som det fodras för att inte bara kunna montera en pump utan även omhänderta köldmedium, och tillstånd för mellanlagring av detta, och vägtransport av omhändertaget miljöfarligt avfall, kostnader för certifiering, och om du har anställda arbetsgivaravgifter och kostnader vid anställds sjukdom och servicebil och övertidsersättning vid längre resor.

Så har skattemyndigheten nu upptäckt att det finns personer som på bla blocket utger sig för att i vissa fall ha företag och i flera fall gör inköp i utlandet utan att momsa varorna varken här eller där eller har några som helst av dom vanligaste utbildningar, försäkringar, certifikat,

Vad jag menar är att vågen väger lite ojämnt när plötsligt en sen två sen tre osv börjar göra avkall på gällande regler.

Frågor man bör ställa vid kontakt och "dubbelkolla" på annonser är 1. finns giltligt org,nr 2. finns allmän elbehörighet. 3. finns acreditering. 4. finns försäkring 5. i många fall saknas samtliga dessa punkter och har du tur så har personen åtmindstånde firma!

Vad händer om du lejer personen som svarar "aaa Janne!" förhoppningsvis får du ett montage som är helt ok för Janne har jobbat i många år med det här,
men om något går galet och Janne ljugit om sin firma ja då kan du 1. inte få någon som helst rättslig hjälp då det är du som som satt stackars Janne på jobbet, 2. om ditt hus brinner ned och janne saknar försäkring och givetvis också pengar, Ja du är arbetsgivare och vem ställs till ansvar och vem får pröjsa?
Om du sedan kopplar in rättvisan så får du klart för dig att både Janne och du skall böta för miljöbrott!

Men i dom flesta fall klarar Janne jobbet galant med nöjda kunder som rekomenderar honom till sin vänner och kundkretsen växer och en solig höst dag
ringer just du janne på blocket som självklart annonserar under privatpersoner och olyckan inträffar i någon form!!

men var och en är sin lyckas smed! men jag menar att fler och fler gör som janne och det är helt klart en oljämn våg, om du skall ge dig in i branchen och vara laglydig!
   
OBS! Namnet Janne är pÃ¥hittat och skulle nÃ¥gon stackare som heter Janne  pÃ¥ blocket existera sÃ¥ menar jag inte att träffa sÃ¥ bra!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Rocky

  • Gäst
Rocky
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2006, 17:35:03 »
 Det är väl inget fel att annonsera pÃ¥ Blocket, fr.fö.a. om man anger att det är en

företagsannons, eller hur TS-f.  Lite pyrt att bli kallad "Blocketgubben"då ,kan man

tycka.  Som konsument uppskattar jag alla seriösa företagare som utmanar ocker-

kartellerna, se bara hur priserna över lag har sjunkit tack vare Er.  En EU. anpassning

av L/L-pumppriserna är ju ofrånkomlig på lite sikt.  :)


Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
Om dessa så kallade seriösa handlare tvingas fiffla borde man väl snarare syna dom.
Eller så får handlarna skaffa sig bättre inköpspriser eller sänka sina marginaler som i vissa
fall är rena ockret. Se till att få riktiga kvitton med utlovad garanti från säljaren så törs man
nog köpa maskin av dom flesta på blocket.
mvh
TS


Priserna för en e9dke är körda i absolut botten och du som privatperson kan nästan köpa till samma priser som installatören innom landet!
problemet är att om man som företag köper en pump så får man ett års i bästa fall två års garanti säljer du vidare pumpen säger konsumentköplagen att privatkunden kan reklamera varan i tre år. och som vi alltid vet får kunden 1 betala varan 2 den ytterligare risken 3 förtjänsten till näringidkaren.
Arbetskostnaderna är den riktigt stora orsaken till att folk kallar det ocker. en enskild företagare kan ge dig ett pris på 3000kr för installationen men om det är ett större företag så kostar det 3000kr att den anställde införskaffar materielet för jobbet.

Variationer på priser från någorlunda seriösa firmor landar på strax under 17000kr och upp till 27000kr för samma uppdrag
fÃ¥r jag själv välja betalar jag naturligtvis dÃ¥ hellre 17000kr.    Tyvärr gynnar jag dÃ¥ inte marknaden att anställa folk! men istället mÃ¥nga nya smÃ¥företagare som kanske inte gynnar skatterna men dom ligger inte samhället till last heller!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Jag vet inte om det är mig Panasonic E9 syftar på men det är möjligt. Skattemyndigheten har rena guldgruvan på
blocket när det gäller alla elektronikvaror och för min del är det bara bra då jag ser att lite konkurenter försvinner.
Har ingenting emot värmepumpsdoktorns inlägg men jag tror att det är betydligt fler som när dom avfrostar sina
frysar är där och hjälper till med knivar och hackar sönder någon gasledning än att deras värmepumpar läcker.
Nackdelen med att montera själv är som du säger att vissa försäkringsbolag inte betalar hela summan om det inte
finns ett kylprotokoll. Jag personligen har aldrig hört talas om att en värmepump har orsakat någon brand men det
är möjligt att dom gjort det eller om händige harry har varit och mixtrat själv i säkringskåpet.
mvh
"blocketgubben"
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
I samtliga "ett" fall som jag känner till var det ett slarv med inkopplingen i apparatdosan som fick ett tillbygge att rökskadas rejält,
killen som åtagit sig uppdraget på kvällstid fick ta ett banklån på 116000kr och så blev det nedtystat!
förtjänst -114500kr. *grina*
har aldrig själv hört talas om en kylsplit eller luftvärmepump som tagit eld i själva enheten!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2006, 18:08:38 »
Jag vet inte om det är mig Panasonic E9 syftar på men det är möjligt. Skattemyndigheten har rena guldgruvan på
blocket när det gäller alla elektronikvaror och för min del är det bara bra då jag ser att lite konkurenter försvinner.
Har ingenting emot värmepumpsdoktorns inlägg men jag tror att det är betydligt fler som när dom avfrostar sina
frysar är där och hjälper till med knivar och hackar sönder någon gasledning än att deras värmepumpar läcker.
Nackdelen med att montera själv är som du säger att vissa försäkringsbolag inte betalar hela summan om det inte
finns ett kylprotokoll. Jag personligen har aldrig hört talas om att en värmepump har orsakat någon brand men det
är möjligt att dom gjort det eller om händige harry har varit och mixtrat själv i säkringskåpet.
mvh
"blocketgubben"
TS

Jo det är du, men eftersom företagsnamn verkar bannlyst här så blev det "Blocketgubben",
tänkte att de flesta förstod vem jag syftade på då.

PS känner inte dig men skulle inte förvÃ¥na mig om jag är mer gubbe än du nÃ¥gonsin kommer att bli  ;)

Rocky

  • Gäst
Rocky
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2006, 18:09:27 »
 Eftersom en installatör tydligen fÃ¥r betala samma pris som en privatperson för en

E9DKE, ??? så inser väl var och en att generalagenten fortfarande "skär i mellan" för

mycket i förhållande till det verkliga produktpriset på öppna marknaden.

Utloggad Amadeus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2006, 19:50:28 »

Hur vet du att den avbildade vakuumpumpen kostar 8000:- och den medföljande är sämre, har du provat dem båda?



Har sett/hört Onzza´s vacumpump.Den duger nog säkert till att vacumsuga värmepumpen som den är avsed till.
Men den låter ju en "aning" annorlunda än den avbildade pumpen.
Vet ju inte sen om det har någon betydelse hur vacumpumpen låter men den dyra vacumpumpen barra surra lite lätt.
Den avbildade pumpen har jag stötit på 2 gånger.
Första gången hos en montör på en accrediterad firma,han sa att utrustningen kostade 8000 kr+moms.
Den andra gången nu när min värmepump installerades,den montören sade priset vara 8000 kr(glömde fråga om det var inkl. eller exkl. moms).

Att generalagenten hugger en stor del av värmepumpens pris stämmer nog till 100 %
En kamrat till mig köpte en E9DKE för ett år sedan via Blocket,han betalade då 14.000 kr för bara pumpen med monteringssats (ingen vacumpump eller klocka).
Den kille sa att han köpte pumparna från en importör i Norge och betalade själv 6000 Nkr./pump.
Då undrar man ju vad denna importör i Norge betalar för pumparna.

Skulle vara mycket  :D :D roligt  :D :D att veta vad Kinnan betalar för pumparna ????????

Skulle tippa på MAX 3000 kr för en HE9DKE och då kan man ju räkna att det blir lite vinst innan pumpen ens nått montören och därefter slutkunden.
Skulle tro att det kostar 1000-1500 kr. i tillverkning av en pump hos Panasonic.


Med VARMA hälsningar:Amadeus
« Senast ändrad: 14 januari 2006, 19:53:17 av Amadeus »

Rocky

  • Gäst
Rocky
SV: Paralellimport eller direkt från generalagenten ???????????
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2006, 21:13:54 »
 Jo, men Sverigepumpsdekalen och värmekabeln kostar ju ändÃ¥ en hacka. ;D ;D ;D

 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!