Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning av Panasonic CS-NE9JKE-1 utan fjärrkontroll  (läst 4292 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andcar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Styrning av Panasonic CS-NE9JKE-1 utan fjärrkontroll
« skrivet: 15 november 2010, 21:01:16 »
Jag har en Panasonic CS-NE9JKE-1 som jag skulle vilja styra till- och frånslag beroende av utomhustemperaturen.
Att bygga något som mäter utetempen och tar beslut på det är relativt enkelt, det svåra är att slå på/av värmepumpen.

Finns det något sätt att slå på/av den via något annat än via fjärrkontrollen?

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Styrning av Panasonic CS-NE9JKE-1 utan fjärrkontroll
« Svar #1 skrivet: 17 november 2010, 21:46:47 »
bara av ren nyfikenhet, varför vill du styra den efter utetemp?

Utloggad andcar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Styrning av Panasonic CS-NE9JKE-1 utan fjärrkontroll
« Svar #2 skrivet: 18 november 2010, 20:43:04 »
Gissade att den frågan skulle komma...

Har köpt ett hus som har både bergvärme och luft/luft värmepump av någon anledning.
Förre ägaren ställde in bergvärmen snålt (typ 17 grader i hela huset) och hade luftvärmepumpen i vardagsrummet för att få varmt där.

Har testat lite med olika kombinationer. Faktum är att förbrukningen blir mycket lägre om det är över 5 grader ute och jag kör på luftvärmepumpen än om jag kör bergvärmen. Nackdelen är att det blir kallare i källaren så det är inte riktigt jämförbart. Men eftersom alla säger att antal starter på en bergvärmepump är det som sliter mest på den har jag funderat över att köra de två värmekällorna men bara en åt gången vilket borde vara ganska effektivt.

Problemet är att luftvärmepumpen går att stänga av på klockslag om man vill. Bergvärmen kan man stänga av över viss utetemp. Därför måste jag göra en egen styrning av någon av värmekällan och tänker mig då att använda uftvärmepumpen vid utetemp över kanske 5 grader då den är mycket effektiv och bergvärmen under 5 grader. Då minskar jag antal starter på bergvärmen ganska betydande över året och dessutom minskar förbrukningen.

Sen är det ju kul att bygga elstyrningar själv... Men jag måste hitta ett bra gränssnitt mot luftvärmepumpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!