Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar kring egen installation av Bosch Compress 7001i  (läst 1558 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Jag sitter och pluggar på installationsbeskrivningen för att veta hur jag ska göra när jag installerar och vad jag ska köpa hem.

Mitt värmesystem kommer att bestå av en jordvärmeanläggning med VP i garaget som kommer förse hus och garage med värme. Därtill ska en pool förses med värme via en växlare.
Hus och pool kommer driftas via kulvert.

Nu till mina funderingar. I flödesschemat över en standardinstallation vs en med pool och bypass så har jag lite synpunkter på en del skillnader. I bilden över standardinstallation så tycker jag allt är logiskt med avstängningsventiler, luftare etc - inget konstigt





Men när jag granskar installationen med pool och bypass så har man rationaliserat bort en del avstängningsventiler. Enligt beskrivningen så går det inte att bryta respektive flöde var och en för sig med avstängningsventiler på både tur och retur för värme resp pool. Elle är det bara jag som tycker att det borde vara så??





Nästa puck är att det tillkommer en extern CP till flödet för värmen till radiatorer/ gv. Har lite svårt att köpa den. Det ända som tillkommer i cirkulationsväg är ju till och från poolväxlaren via en shunt/trevägsventil. Ska inte den interna CP i pumpen kunna hantera det?


Till sist så undrar jag över texten på bypass som är inritad där det står 10x diametern. Menas då att längden på bypass ska minst vara 10 x diametern på kopparröret? Isåfall innebär det att den borde vara 28 cm om CU är 28mm. Är jag rätt ute då?


Jag hoppas jag får till det här med bilder för jag tycker inte att det fungerar som det borde, verkar vara helt ologiskt - får söka på forumet annars



Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Ni som är en fena på forumet - hur får jag in bilderna i texten?
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderingar kring egen installation av Bosch Compress 7001i
« Svar #2 skrivet: 26 april 2021, 22:42:13 »
Har du ett samtidigt värmebehov i villan, så öppnar den inte shunten helt mot poolen. Då får du ett delat flöde mellan villan och poolen, vilket poolvärmeväxlaren inte har några bekymmer med. Däremot kommer det lägre flödet till radiatorer och golvvärmen göra att det inte blir varmt överallt. Därav den externa cirkpumpen och bypass.

Ja, det är rätt d.v.s. 28 mm vill ha en 28 cm bypass.



Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Då kommer ju nästa fråga, vad ska man välja för extern CP då? Finns ju en uppsjö av enkla till mer avancerade.

Duger det att kannibalisera på den som sitter i min ivt 490 (ca 4 år g) när den byts ut eller gå för en mer avancerad?
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderingar kring egen installation av Bosch Compress 7001i
« Svar #4 skrivet: 27 april 2021, 08:57:48 »
Ja, har den cirkpumpen funkat för att värma din villa tidigare, så funkar den även för den här uppgiften.

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Fast det är det som är grejen. Hela mitt värmesystem görs om i grunden. I praktiken två flöden där poolen blir ett och värmen nr2.

Kommer att cirkulera värmen till en enkel fördelare med två kretsar försedd med flödesmätare. Dessa två kretsar matar ett hus på 210m2 via kulvert med endast gv samt ett garage på 140m2 endast gv. Båda huskroppar i 1 1/2plan. Många meter gv slang att mata.

SÃ¥ ja CP klarar huset idag  men klarar den poolshunt samt en huskropp till?
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderingar kring egen installation av Bosch Compress 7001i
« Svar #6 skrivet: 27 april 2021, 09:22:50 »
Nej, då känns det inte läge att återanvända cirkpumpen från 490.

Du nämnde 28 mm som heller inte känns vara rätt dimension.

Ring en rörmokare.


Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Nu är ju matningen från pannan på 28mm så det är svårt att göra större.

Själva 2kretsfördelaren kommer att sitta ca 1,5- 2m ifrån pannan som matar husen via 40mm (32mm inv )pex. Dessa kommer också att flödesregleras för lika flöde på båda kretsar. Kulvertstorlek har maxitherm tagit fram.

CP I en 4-16kw pump borde i sig ha lite muskler kan tyckas.

Nja, rörmokare i all ära, men det här kommer jag nog göra själv. Hela systemet kommer hela tiden ha vissa öppna gv-slingor att jobba emot så det kommer alltid att finnas plats att göra av med värme.
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Funderingar kring egen installation av Bosch Compress 7001i
« Svar #8 skrivet: 27 april 2021, 13:21:59 »
Om du har 350 m² med ett effektbehov på 50 W/m² samt golvvärme med ett önskvärt deltaT på 5°, så vill du flöda med 0,84 l/s.

Värmepumpen är effektivast om den får gå på ett flöde med deltaT på 7°-8° d.v.s. 0,55 l/s. Det betyder att 28 mm funkar för värmepumpen, men värmekretsen behöver grövre ledningar.

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Ok - nu ska vi se om jag kan få till det med en liten översikt så kan väl Lexus eller någon annan kommentera om jag tänker fel eller inte.

Pannan utöver poolstyrning via växelventil kommer att mata till en fördelare modell 50mm med två kretsar, en för respektive hus. Kretsarna i sig har lite olika längd och flödesmotstånd pga olika förutsättningar i respektive huskropp. Dessa kommer att justeras med flödesventiler på respektive krets för att få en jämn tillförsel till varje huskropp. Då borde alla delar cirkulera ungefär lika mycket.

I respektive hus delas flödet vidare i ytterligare två kretsar. Dessa två kretsar i varje hus matar var sin golvvärmefördelare med ett antal golvvärmeslingor olika beroende på var de sitter.

Ett väldigt enkelt flödesschema enligt nedan med rörstorlekar. Visserligen inga avstånd men ändock.
Synpunkter?

Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!