Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine expansionskärl fullt?  (läst 1767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jimpa99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Brine expansionskärl fullt?
« skrivet: 20 januari 2021, 15:37:59 »
Jag läste i manualen att man skall kolla brine nivå på expansionskärlet regelbundet. Pumpen skall vara igång när man kontrollerar nivån som skall vara 2/3 hög i expansionskärl.
I service syfte så öppnade jag luftningen på kärlet enligt instruktion, men det visade sig att systemet var trycksatt! (?) Luft samt lite brine kom ut innan jag stängde ventilen igen. Detta var många år sedan...
Nivån är fortfarande "full" i stället för rekommenderad 2/3 i expansionskärl. Men allt har fungerat så utan service.
Nu slår det mig att jag kanske borde trycksätta expansionskärlet med luft?
Är detta viktigt? Har jag bara haft tur när det fungerat problemfritt? Hur skall jag tänka?

Jag har bergvärme med Carrier 30NQC-Heat 60 installerad år 2007.
« Senast ändrad: 20 januari 2021, 18:23:20 av Jimpa99 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brine expansionskärl fullt?
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2021, 16:49:02 »
Är expansionskärlet helt vätskefyllt så att det inte finns någon luftkudde där fungerar det inte som expansionskärl.

Jag vet inte om jag fattade rätt men jag tolkar det så att när luftningen gjordes kom det ut luft och nivån steg så att det också kom lite köldbärare. Det tolkar jag som att det någonstans i köldbärarsystemet fanns en luftkudde som expanderade när trycket sänktes.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brine expansionskärl fullt?
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2021, 17:00:43 »
Slangarna ligger under tryck och är utvidgade. Vid släpp på trycket så går dom ihop och KB åker ut, ända tills slangarna är i normalläge. Inget att oroa sig för om du han stänga medans det rann. Finns lite tryck kvar då , Du kan fylla luft i kärlet och ska så ligga på ca 0,8 bar.
När det blir kallare så kommer trycket att minska och sommartid öka . KB kan inte komprimeras, åker trycket lite jojo så bry dig inte normalt

Utloggad Jimpa99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brine expansionskärl fullt?
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2021, 17:32:37 »
Ja det fanns en luftkudde tidigare. Nu är expansionskärlet är helt vätskefyllt vad jag kan se. Eller om det heter luftkärl? Jag vet inte vilken funktion den skall ha? Skickar upp en bild kärlet.
Att ett fyllt kärl fungerar inte som expansionskärl, samt att KB kan inte komprimeras det förstår jag.
Manualen verkar inte stämma... hur man kollar nivån då? Om kärlet skall vara trycksatt osv.

Fylla luft i kärlet till ca 0,8 bar får jag försöka göra då. Tack för tips!
« Senast ändrad: 21 januari 2021, 13:48:34 av Jimpa99 »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brine expansionskärl fullt?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2021, 10:00:19 »
Expansionskkärl är den gängse benämningen. Märker man att nivÃ¥n i kärlet ändras markant är det nÃ¥got som är pÃ¥ tok. Normalt ändra nivÃ¥n inte mycket under Ã¥ret. Köldbäraren expanderar nÃ¥got när det blir varmare men det gör slangen ocksÃ¥ sÃ¥ nettoförändringen blir inte stor.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jimpa99

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brine expansionskärl fullt?
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2021, 13:55:38 »
Jag fick ytterligare ett tips när jag mailade en expert inom värmepumpar. Han sade följande.
"Du skulle inte öppnat ventilen på exp kärlet eftersom man driftsätter systemet med drygt en bars övertryck, detta övertryck har du delvis luftat ut och då stiger vätskenivån. Övertrycket finns där för att inte orsaka vaccum när köldbäraren blir som kallast på vårkanten. Du kan ha koll på detta och se att inte kärlet trycks ihop. Om du i vår öppnar den ventil du varit på när kompressorn går så räcker det trycket som cirkpumpen skapar för att uppnå rätt tryck. Eftersom det fungerar fortsättningsvis kan du låta det vara som det är, men det stämmer att du kan fylla på lagom med luft i detta kärl, det var ju den luften du släppte ut."

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!