Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenkapacitet 2020-8 +vvm 300  (läst 2288 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaptenjoeggla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Varmvattenkapacitet 2020-8 +vvm 300
« skrivet: 20 mars 2009, 13:40:21 »
Hej !

Har kört i lite mer än ett Ã¥r nu och är helnöjd. Nu tycker jag emellertid att jag förlorat i tappvattenkapacitet, dvs det tar slut snabbare än tidigare. Hände i princip aldrig att det sinade tidigare. Vi är amma antal personer fortfarande och jag kan inte se pÃ¥ nÃ¥n anledning att vi skulle behöva ett större behov än tidigare. Pumpen är inställd pÃ¥ start 45 och stopp 52. Hur fungerar vv-laddningen? GÃ¥r alltid pumpen pÃ¥ max? Om man gÃ¥r in i duschen och har otur att temp är nere närmare 45, sÃ¥ blir det garanterat svalt i duschen, detta är rimligt eller?  Om varmvattenbehov finnes är det inga problem när pannan är fulladad, men det blir fort kallt när den är nere och närmar sig en ny laddning. Jag tycker att om temp är nere pÃ¥ 45 och man börjar tappa vatten, sÃ¥ borde detta kanske kännas av och även patronen gÃ¥ in. Fler som har detta problem?

 /Joeggla

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenkapacitet 2020-8 +vvm 300
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2009, 22:57:52 »
Spontant känns det som något fel på blandningsventilen eller att det i år är en myyyyycket kallare vinter än förra..
Detta är andra vintern för våran pump och skillnaden November-Februari från förra vintern är enorm!
Det finns ju ocksÃ¥ inställningar för prio av vv vs. värme i 8.5.2 som du kan titta pÃ¥, den kan spela roll när det är kallt som  >:D ute.

Jag har start 42 ºC och stop 54 ºC för att få bra gångtid och har jag "oturen" att duscha när det är närmare
starttemperaturen så känns det faktiskt inte så mycket skillnad för oss..
vilken temperatur man vill duscha i är säkert olika men jag har inte upplevt att vårat varmvatten tagit slut eller blivit
markant svalt under dusch eller bad (1 timmas dusch eller "jacuzzi-size" badkar exkluderat) även under denna vinter..

Vet inte om det hjälper sÃ¥ mycket men jag hade provat att stänga av blandaren och prova eller vänta tills nästa veckas vÃ¥rväder  ;)

Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Varmvattenkapacitet 2020-8 +vvm 300
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2009, 23:11:47 »
Det kan vara vajsing med tempgivaren, de är inte kända för att vara pÃ¥litliga.  ::)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kaptenjoeggla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenkapacitet 2020-8 +vvm 300
« Svar #3 skrivet: 30 mars 2009, 11:13:02 »
Hej igen!

Jag provade att lufta pannan och där var en hel del luft och efter några luftningar/påfyllningar, verkar det fungera bättre. Iof oxå blivet varmare nu. Får väl vänta till nästa vintern och ev kolla tempgivarna(om det inte fungerar). Hur är det dimensionerat egentligen? Om vi säger att vi har ca 3 ggr ute och 45 grader på vv-beredaren(start på pumpen) om man då startat en dusch och bara låter den gå klarar då en 2020-8 att hålla värmen på TV eller den tar slut, vilket är normalt?

MVH/Jörgen
« Senast ändrad: 30 mars 2009, 11:15:15 av kaptenjoeggla »

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenkapacitet 2020-8 +vvm 300
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2009, 21:23:50 »
Det måste väl vara omöjligt att svara på?
Hur snabbt den kan ladda varmvatten beror ju på flera saker, bla ute temp och prioriteringen mot husvärme...

Förra vÃ¥ren med runt 15 ºC sÃ¥ gick det inte att duscha slut pÃ¥ varmvattnet iaf... jag försökte faktiskt  ::)
Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad kaptenjoeggla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenkapacitet 2020-8 +vvm 300
« Svar #5 skrivet: 01 april 2009, 14:12:38 »
Hej igen!
Shadow, vet du hur prioriteringen fungerar mellan husvärme och varmvatten. om husvärme pågår och det kallar på varmvatten, gör då pumpen bägge delar, eller den växlar till bara vv laddning och sedan fortsätter med husvärme? Min fråga var vid ca 3 gr utetemp och nu lägger jag till att ingen husvärme behövs för tillfället, klarar pumpen då ett konstant flöde från duschen, eller värmen sinar?

MVH/Kapptenjoeggla

Utloggad Shadow

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 178
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenkapacitet 2020-8 +vvm 300
« Svar #6 skrivet: 06 april 2009, 21:42:56 »
Den gör ju inte bÃ¥da samtidigt   *vinkar*

Om du inte pillat på meny 8.5.1 så har du 30 minuter VV-körning per körd timma om den vill ha både och VV och värme.
Har din pump levererat värme i över 30 minuter och du behöver VV så skiftar 4vägs ventilen och börjar göra VV direkt men
är det under 30 minuter så vet jag faktiskt inte om du får vänta tills den kört färdigt i 30 minuter av den timman eller ej... borde inte vara så men?

Vid 3 ºC och ingen värmeprod sÃ¥ borde den klara att hÃ¥lla din dusch varm den blir ju effektivare ju kallare du fÃ¥r i tanken  ::)
Sen håller den väl inte i timmar men en 30 minutare ska den allt mäkta med om du har 45 ºC i tanken från start!

Huset: 160m2 + 65m2 byggt -78; Värmesystem: Nya: VVM300 + Fighter 2020-8; Gamla: Pulsonex Olja/El ca 25 000 kwh /år; Location: Västragötaland

Utloggad kaptenjoeggla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattenkapacitet 2020-8 +vvm 300
« Svar #7 skrivet: 07 april 2009, 11:00:33 »
Nu hänger jag med!

Tack för hjälpen Shadow! :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!