Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Väldigt mycket spillvatten/nästan inget tryck  (läst 2321 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pairair

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väldigt mycket spillvatten/nästan inget tryck
« skrivet: 01 augusti 2012, 11:09:11 »
Hej!
Installerade en Nibe F1145 och VVB Nibe Compact för ca ett halvår sedan. Funkar bra, men det blir väldigt mycket vatten från spillröret. Har en tiolitershink och den blir full på mindre än en vecka. Dessutom sjunker trycket i (radiator-) systemet ner till nästan inget alls, så jag måste pytsa i med jämna mellanrum. Är väl garanti på installationen, men tänkte kolla lite med er först.

Några idéer?

Mvh,
Pär

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Väldigt mycket spillvatten/nästan inget tryck
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2012, 15:43:32 »
Hej!
Några frågor:
Är det från säkerhetsventilen på radiatorsystemet som det kommer vatten?
I så fall är ventilen otät, i bästa fall sitter det lite skräp i ventilen som man kan skölja bort genom att lätta på ventilen.
Hjälper det inte får man byta ut den.

Om det är övertrycksventilen på inkommande kallvatten till VVB:n så kan det också vara skräp eller högt tryck på kommunvattnet eller dålig ventil. Men i så fall så förklarar inte detta varför trycket i radiatorkretsen sjunker, då har du även en läcka där. En sån läcka måste du hitta, annars kan det bli vattenskador i huset.

Slutligen, varför kombinerar du en 1145 med en Combi?
Fick du VVB:n gratis eller varför tog du inte en VPA/VPB och dockade till 1145:an?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pairair

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Väldigt mycket spillvatten/nästan inget tryck
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2012, 21:40:45 »
Hej och tack!
Jag hade fel, det är en vpb. Ska kontakta installatören för en koll.
Tack igen!

/Pär

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Väldigt mycket spillvatten/nästan inget tryck
« Svar #3 skrivet: 20 augusti 2012, 10:05:22 »
Det kan även vara problem med expansionskärlet. Hur snabbt stiger trycket när du fyller på vatten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pheidias

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Väldigt mycket spillvatten/nästan inget tryck
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2012, 14:25:59 »
Jag har också en 1145 som när den gör varmvatten så droppar det ur skvallerröret! behöver tömma denna varannan vecka om det går åt mycket vatten hemma. Detta skall vad jag förstår vara normalt och står omnämnt i manualen. Jag får dock också i samband med detta att trycket faller i expkärlet! Skulle vara intressant att höra vad installatören hade att säga!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Väldigt mycket spillvatten/nästan inget tryck
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2012, 17:42:18 »
Trycket kan falla en aning i expansionskärlet när värmepumpen gör tappvarmvatten, dels för att radiatorkretsen kyls, och dels kan det vara en funktion av hur ledningarna är kopplade till expansionskärlet och om det sitter på framledning eller returledning.
trycket i expkärlet skall dock aldrig sjunka över tid, utan återhämta sig när tappvarmvattenvärmningen är klar.

Sitter det ett litet expkärl i anläggningen så kan man behöva fylla lite vatten den första tiden, och speciellt om man avluftar beredare och radiatorer, eller om installatören satt in automatavluftare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!