0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
- Pumpen slår bara ifrån när man kör på bergvärme/kompressor. Med elpatron funkar det utmärkt.
Tycker allt ser bra ut det som ev är lite konstigt är hetgasen som ligger ca 40 grader över framledningen vilket är ovanligt högt har för mig att runt 30-35 grader är vanligt men 40 kanske inte är fel det heller
Jag skulle påstå luftproblem.Tempskillnaden mellan värmevatten och varmvatten vid VV-laddning är alldeles för hög.Leda reda på avluftning QM22 och lufta där ordentligt.
Det kom ingen luft alls ur QM22 (hade öppet ganska länge). Däremot var det som vanligt luft i de högst belägna radiatorerna. Vet inte om det påverkar, men rätt konstigt att man måste lufta varje dag tycker jag.Har förgäves försökt förstå vilken parameter och vilket maxvärde som styr larmet.
Tempdiffen mellan BT2 och BT3 ser ju OK ut, jag är tveksam till att en 1226 klarar temp över 60 °C, Det kan också vara tempgivaren till varmvattnet som inte är OK eller om den helt enkelt lossnat och inte sitter ordentligt inputtad i dykröret?
Man ska inte behöva lufta varje dag. Vad är det för tryck i expansionskärlet. Är det ett tvåplanshus med pumpen i källaren och trycket i expansionskärlet ligger över ca 0,7 bar ska det inte kunna läcka in luft.
61 grader framledningstemperatur är högt, behöver ni så varmt varmvatten? Min pump går aldrig över 55 grader vid varmvattenberedning. Jag tycker varmvattnet är tillräckligt varmt.
Det kan också vara tempgivaren till varmvattnet som inte är OK eller om den helt enkelt lossnat och inte sitter ordentligt inputtad i dykröret?
Det är väl där problemet ligger - framledningstempen går upp utan att varmvattnet blir speciellt varmt. Nu har jag en stopptemp på 43°C och när den nås ligger BT2 på 59°C. Lite på gränsen alltså. Och 43°C är väl inte jättevarmt (två grader under det som kallas ekonomiläge). Värderna skulle då tyda på dålig värmeöverföring.
F1226 har slingladdad beredare och stopptempen mäts av givare långt ner det sitter även en givare i toppen men den används endast för visning.
I så fall visar båda tempgivarna på VVB fel.Det kan också vara så att de inte är riktigt instoppade i dykrören.
Om man jämför med temperaturkondensor (BT12) så tyder allt på att varmvattengivarna inte visar OK.Kan ha varit så att de råkat rycka i trådarna till dessa då kondensorn byttes så att de halkat ut eller lossnat?Du måste nog öppna din värmepump och lokalisera givarna.
Frågan är om kondensorn hade "rasat"?Böts den pga hp-larmen dvs att den skulle vara igensatt på värmebärarsidan?Att larmet fanns innan och dessutom kommer mer frekvent låter som inte det var problemet.Böts/sattes det dit torkfilter vid byte kondensor?Kan mycket väl vara för mycket köldmedia ifyllt vid bytet av kondensor också.
Sen finns exempel då det blivit pyspunka i kondensorn så att lite köldmedium tryckts in i värmebäraren på detta sätt, om denna gas sen täpper till så att cirkulationen stoppas kan det bli högtryckslarm, innan lågtryckspressostaten löser ut.Fast oftast brukar cirkpumpen kunna pumpa runt värmebäraren även om det är en hel del luft/gas i systemet, det brukar bara porla som sagt.