Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepumps byte  (läst 6007 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepumps byte
« Svar #30 skrivet: 11 augusti 2019, 22:23:48 »
Återupplivar tråden lite...

Jag har tagit hem offerter från 2 andra värmepumpsfirmor, som ligger ungefär 13-14 mil enkel väg från huset. Den ena firman ville ha 110.600:- efter rotavdrag och den andra ville ha 97.000:- efter rot avdrag. Dom som ville ha 97.000 skulle komma 2 man på morgonen och jobba dag/kväll och göra klart allt innan dom åker hem, dom gör alltså allt på en dag för att undvika flera resor, vilket jag kan tycka är ganska bra. Första firman som jag kollade med förrut och som jag skrivit om i tidigare inlägg skulle alltså ha 100.290:- efter rot avdrag och med en arbetskostnad inkl. bilresorna på över 29,000. Det skiljer alltså lite över 3000kr i total pris mellan det billigaste stället som ligger 3-4 mil längre bort.

Så frågan är vilken man ska anlita, ska man gå på dom som är dyrare och ligger lite närmare, eller ska man ta dom som är billigare men som är lite längre bort? Det jag tänker på är om man behöver service/reparation eller om det skulle bli nåt fel efter installationen så man behöver hjälp snabbt så är det kanske bättre om det är nära till dom som gör service. Anlitar man dom som är billigare och ligger lite längre bort så kanske inte dom som ligger närmare och kan komma snabbt om det skulle behövas inte vill komma, då det inte är dom som gjort installationen.

Vad tror ni?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärmepumps byte
« Svar #31 skrivet: 12 augusti 2019, 07:55:20 »
Prova säga att du fått ett 3000 kr lägre pris av ett annat företag, men att du föredrar de som ligger närmare om de bara kan gå ned till samma pris.
Hjälp vid fel hänger nog mer på företagens kultur än avstånd till den som har problem, så det är svårt att dra några slutsatser om.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Henke_01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärmepumps byte
« Svar #32 skrivet: 12 augusti 2019, 12:00:23 »
Prova säga att du fått ett 3000 kr lägre pris av ett annat företag, men att du föredrar de som ligger närmare om de bara kan gå ned till samma pris.
Hjälp vid fel hänger nog mer på företagens kultur än avstånd till den som har problem, så det är svårt att dra några slutsatser om.

När jag borrade och satte in min nuvarande CTC pump var det jag och 2-3 st till på byn som installerade samtidigt. Han som kollade priser och tog hem offerter anlitade ett företag också ungefär 13 mil bort, och dom få gånger jag haft problem med den så har jag aldrig haft några problem med att få hjälp från närliggande företag när det har behövts, så jag tycker ju inte att det ska spela så stor roll, men man vet ju aldrig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!