Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥liga radiatortermostater  (läst 818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad endor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
DÃ¥liga radiatortermostater
« skrivet: 08 augusti 2022, 21:56:31 »
Jag har en drös radiatorer och kör med VP luft/vatten så jag vill gärna att det ska vara fritt blås i rören.

Det är dock ett gäng av dessa som den återfjädrande piggen inte åker ut, eller bara en väldigt liten bit jämfört med vissa andra.
Kan jag serva de befintliga termostaterna själv på något sätt eller bör jag ringa en vvs:are? Känns som att det kan kosta hur mycket som helst om de ska skruva runt i alla.
Jag har försökt att knacka och massera lite försiktigt och det har möjligen hjälpt lite på någon men inte någon stor utdelning.

Jag har inte tummen mitt i handen men jag vill gärna ha ganska "torrt på fötterna" med vad som behövs och hur det ska utföras om jag ska ge mig på det, man vill ju inte ha risk för läckage eller andra katastofer :)

Det kanske redan finns nÃ¥gon bra information här i forumet eller pÃ¥ nÃ¥n hemsida och jag har sökt dÃ¥ligt..  a:gl

AGA Termostat tidigt 80-tal gissningsvis.. bifogat bild.
« Senast ändrad: 08 augusti 2022, 22:19:13 av endor2 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥liga radiatortermostater
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2022, 22:06:43 »
Försök motionera stiften mycket ut/in och se om de fungerar. Termostaterna är uttjänta och man bytas till t.ex. MMA Evosense med adapter MMA-NTI RSK nr: 480 52 82. Om ventilerna inte fungerar trots motion så kan man byta hela insatserna. Vilka som behövs beror på om det är ettrörs- eller tvårörsystem i huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad endor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥liga radiatortermostater
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2022, 22:18:43 »
Känns som att motioneringen har nÃ¥tt vägs ände pÃ¥ de flesta av stiften..  jag bryr mig inte sÃ¥ mycket om själva temperaturreglering i termostaten utan det primära mÃ¥let är att säkerställa att ventilerna öppnar helt och lÃ¥ta de vara öppna.

Hela insatsen, är det typ en sån här, så man får skruva av från baksidan av elementet? https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-nia/

GÃ¥r det inte att lossa nÃ¥n mutter runt stiftet för att komma Ã¥t inuti eller komma Ã¥t att knacka och fÃ¥ loss ventilerna lite längre in eller byta innanmätet.. det kanske är önsketänkande att man kan serva dem?  :'(

Hur vet jag om det är 1 eller 2-rörs system? Jag ser ingen koppling mellan de två rören ovan golvet någonstans.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥liga radiatortermostater
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2022, 22:25:28 »
NIA är utbytesinsatsen om man har ettrörssystem i huset. Det markeras med röd tejp på kopplet. Om det inte finns någon anslutning mellan fram- och returledning nertill i kopplet kanske det är tvårörssystem. Markeras med blå tejp på kopplet. Då gäller utbytesinsats RNT RSK 480 56 48 med Monteringsverktyg MRNT RSK 480 56 50 och Demonteringsverktyg RSK 480 56 66.

Om det är tvårörssystem och termostaten är stängd så förblir returledningen kall om man sätter på värmen som på vintern med hög framledningstemperatur typ >40°. Vid ettrörs kommer värmevatten att cirkulera i returledningen även om termostaten är stängd.
« Senast ändrad: 08 augusti 2022, 22:32:59 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad endor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥liga radiatortermostater
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2022, 22:34:47 »
Det stämmer, jag hittade ett rör som fortfarande hade tejpen kvar, den är röd och mycket riktigt så är fram och returledning ansluten i botten på elementet, jag missade det när jag skummade över.

Då är slutsatsen att det ändå är enrörssystem gissar jag.

Hittade ett klipp här:
Är det detta ingrepp vi pratar om? Behövs de verktyg du listade även för enrörs?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥liga radiatortermostater
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2022, 22:47:44 »
Precis det är bra att de har instruktionsvideo så man ser vad som ska göras! Specialverktygen behövs EJ vid NIA/ettrörssystem.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad endor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥liga radiatortermostater
« Svar #6 skrivet: 08 augusti 2022, 22:52:57 »
Lysande jag förstår mycket bättre vad det handlar om nu.

Riskmässigt, är det något jag kan/bör ge mig på eller är det bättre att ringa en fackman?

Det ser ju inte ut som raketforskning pÃ¥ videon men vad som helst kan säkert hända med den vanliga turen  ::)

Hade det inte varit vatten inblandat sÃ¥ hade jag inte fegat  :-X

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥liga radiatortermostater
« Svar #7 skrivet: 08 augusti 2022, 22:56:12 »
Det är enkelt. Var noga att tömma ut allt värmevatten innan du börjar skruva, det kan vara väldigt smutsigt. Sedan viktigt att fylla upp hela systemet och lufta överallt och kontrollera att allt är tätt. Tar tid men är inte svårt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad endor2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: DÃ¥liga radiatortermostater
« Svar #8 skrivet: 20 augusti 2022, 08:30:28 »
Nu har jag bytt mina insatser och termostater, det gick galant..
Tömde inte allt vatten ur systemet, släppte bara på trycket, sen fick jag ta spärrhandtag för att få kraft för att lossa de gamla insatserna.

De nya hade o-ringar i botten av gängorna så jag försökte vara relativt försiktig med hur hårt jag drog dem, det hade varit intressant med ett rekommenderat åtdragningsmoment från MMA på dessa.

Bytte även en gammal förbikoppling i badrummet (där det är golvvärme) till en ny förbikoppling med avluftningsventil.

Systemet är trycksatt och luftat.

Behöver jag gå över och lufta igen när cirk pumpen gått igång igen och kört några dagar?

Vattnet som var i systemet var väldigt klart, lite svart och lortigt precis vid termostatventilerna.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: DÃ¥liga radiatortermostater
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2022, 11:27:16 »
Snyggt jobbat tummenupp  Jo man behöver luft igen när temperaturen ute börjar falla och värmen i systemet ökar. Ibland flera gÃ¥nger.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!