Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering av flöde i arbetstank  (läst 6483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Injustering av flöde i arbetstank
« skrivet: 10 januari 2017, 21:15:57 »
Har nyligen installerat en arbetstank och undrar om någon orkar hjälpa en amatör som jag med att få till vettiga flöden. Hur ska man gå till väga för att det ska bli bäst?

Cp i värmekretsen är en Grundfos Alpha 1. Nu går den i läge 2 för proportionellt tryck. Är det vettigt? Hela ytan på radiatorerna är i alla fall varma i detta läge.
Den interna i Vp är väl original från när vp installerades 2001 antar jag. Den står på läge 1 av 3.

Delta över vp nu är ca 10 grader vid värmedrift när den gått en stund. Lite över 10 i början av en körning. Vid varmvattenproduktion lite högre delta, ca 12 grader.

Om jag höjer interna cp till läge 2 får jag ca 7 grader delta i stället. Dock ger detta kortare gångtider eftersom flödet över vp då blir större än flödet över värmekretsen även med samtliga radiatortermostater öppna och värmen går nedåt i tanken där givaren gt1 sitter. Antar åtminstone att det är därför.

Hur ska jag nu tänka? Lägre delta över vp är bättre även om det ger fler start/stopp eller? Vad förlorar jag på att ha ett större delta? Sämre COP? Större slitage?
Ivt Greenline C5 frÃ¥n 2001 kopplad till 300 l arbetstank. BorrhÃ¥l 90 m. Golvvärme i större delen av huset och radiatorer i 3 rum.  Enplansvilla i Östergötland pÃ¥ 130 m2.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2017, 09:36:07 »
Väldigt intressant fråga. Synd att ni inte har fått något svar på den. Jag är också nyfiken på frågorna.
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29383
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2017, 10:23:55 »
Jag skulle nog ställa interna på läge 2 och att den går intermittent (bara med kompressorn).
GT1 måste då flyttas till returen från radiatorerna till tanken.
Men att deltat är högre vid VV-laddning är skumt, är VVB luftad?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2017, 11:13:20 »
Går det att få till skiktning i en arbetstank, eller är flöden för höga även om jag sätter vb-cp så att jag får deltaT på 10 grader.

Väntar på att min installatör ska koppla in min arbetstank, så vill förbereda mig lite hur jag ska tänka med flöden osv.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2017, 20:38:41 »
OM arbetstanken skall fungera som arbetstank på "riktigt" så ska flödet vara högre över värmepumpen än i radiatorkretsen.
Tanken skall alltså "laddas" av värmepumpens framledning, och när kompressorn stannar skall den ackumulerade värmen i tanken succesivt tillföras radiatorerna.
Din värmepump styr väl på returtemp om jag inte missminner mig, och då skall tempgivaren som sköter styrningen (GT1?) monteras på returledningen från radiatorerna, inte i tanken eller på returen från tank till värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Emris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2017, 14:29:30 »
OM arbetstanken skall fungera som arbetstank på "riktigt" så ska flödet vara högre över värmepumpen än i radiatorkretsen.
Tanken skall alltså "laddas" av värmepumpens framledning, och när kompressorn stannar skall den ackumulerade värmen i tanken succesivt tillföras radiatorerna.
Din värmepump styr väl på returtemp om jag inte missminner mig, och då skall tempgivaren som sköter styrningen (GT1?) monteras på returledningen från radiatorerna, inte i tanken eller på returen från tank till värmepump.

Du får gärna utveckla vad du menar med "på riktigt". Vad händer annars menar du?

Det stämmer att min värmepump styr på returen, dock så rekommenderar Ivt att man flyttar Gt1 till tanken om man har arbetstank så det har jag gjort.

Testade även lite som experiment att sätta en till Gt1 på framledningen efter tanken och ett relä som växlar mellan dessa 2 givare. När kompressorn går så är Gt1 i tanken aktiv och när den inte går så är Gt1 på framledningen aktiv. Detta fungerar riktigt bra så det behåller jag tills vidare. Det ger att vp inte startar för att göra värme förrän tanken är "tömd" på värme och sedan stoppar när värmen nått Gt1 i tanken.
Längre stillestånd och kallare vatten för vp att jobba med alltså. Verkar vettigt eller?
Ivt Greenline C5 frÃ¥n 2001 kopplad till 300 l arbetstank. BorrhÃ¥l 90 m. Golvvärme i större delen av huset och radiatorer i 3 rum.  Enplansvilla i Östergötland pÃ¥ 130 m2.

Utloggad Emris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2017, 14:47:22 »
Jag skulle nog ställa interna på läge 2 och att den går intermittent (bara med kompressorn).
GT1 måste då flyttas till returen från radiatorerna till tanken.
Men att deltat är högre vid VV-laddning är skumt, är VVB luftad?

Interna cp är satt till att starta med kompressorn och GT1 flyttad till tanken.

Jag har missat att lufta vvb efter inkoppling av tanken. Tack för tipset! Är det normala att man har samma delta över vp vid både värmeproduktion och varmvattenvärmning om allt fungerar som det ska?
Har luftat vvb nu och det var en del luft i den. Gissar att jag måste göra det nån mer gång för att få ut all luft. Får se om det gör nån skillnad på deltat.
Ivt Greenline C5 frÃ¥n 2001 kopplad till 300 l arbetstank. BorrhÃ¥l 90 m. Golvvärme i större delen av huset och radiatorer i 3 rum.  Enplansvilla i Östergötland pÃ¥ 130 m2.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2017, 16:46:35 »
OM arbetstanken skall fungera som arbetstank på "riktigt" så ska flödet vara högre över värmepumpen än i radiatorkretsen.
Tanken skall alltså "laddas" av värmepumpens framledning, och när kompressorn stannar skall den ackumulerade värmen i tanken succesivt tillföras radiatorerna.
Din värmepump styr väl på returtemp om jag inte missminner mig, och då skall tempgivaren som sköter styrningen (GT1?) monteras på returledningen från radiatorerna, inte i tanken eller på returen från tank till värmepump.

Jag anser att flödet ska variera över radiatorkretsen med hjälp av radiatortermostaterna.
Sen ska värmepumpen alltid ha korrekt flöde för optimal drift. Vilket kan vara både högre och/eller lägre än radiatorkretsen beroende på hur radiatorkretsen ser ut o hur stor värmepumpen är.
Det viktiga är att kurvan är något högre än behovet, så att radiatorventilerna stryper o därmed tvingar över flödet till laddning av tanken.
Att generellt säga att styrande givaren ska sitta på radiatorreturen är farligt, allra helst med din hypotes om högsta flödet ska vara över tanken.
DÃ¥ kan du rÃ¥ka ut för att tanken blir full-laddad och returtempen stiger drastiskt in till värmepumpen utan att det detekteras.   Rent hypotetiskt kan dÃ¥ värmepumpen gÃ¥ tills den bryter pÃ¥ maxtemp!
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2017, 18:13:24 »
Mmm, det har du rätt i, den bör nog sitta på returledningen mellan tank och värmepump.
För maximal COP skall termostaterna inte strypa bort flöde annat än i undantagsfall, men struntar man i det och vill ha reglerande termostater så skall kurvan ställas upp och termostaterna tillåtas variera flödet över radiatorkretsen.

Flödet över värmepumpen skall vara "rätt", problemet är bara att det är svårt att veta vad som är rätt flöde.
Nibe t.ex. rekommenderar allt från 5 till 15 graders deltaT över sina 1245-pumpar...
Man kan justera in flödet enligt angivelserna för nominellt flöde värmebärare, men är det effektivast, eller är det bara en siffra som relaterar till EN-normen?

En arbetstank så har ett högre flöde i externa kretsen fungerar också som ackumulator, men då är det ju det returtempererade vattnet som ackumuleras, så den laddar inte in lika mycket energi i sig då.
Man får lite fler start och stopp på kompressorn på det sättet, jämför med om man har ett litet nedåtgående flöde i tanken.

Skillnaderna är nog inte så stora, och när värmepumpen går kontinuerligt eller långre perioder så kan det bli "kortslutning i tanken" då den har fyllts av den varma framledningen.
Det är negativt för COP också.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2017, 18:22:37 »
Om jag inte minns fel rekommenderar Nibe 5-10 graders delta vid värme drift.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2017, 03:55:46 »
Om jag inte minns fel var det 10 grader för radiatorer, 5 grader för tappvarmvatten och 15 grader för poolvärme.
Känns som att de väljer rekommendation utifrån vad de förväntar sig att den anslutna lasten kräver och inte maximal COP.
Om man nu får tolka något i detta forum utan att bli påhoppad av sina antagonister så tolkar jag det som att de i princip säger att 5 graders deltaT ger bästa COP.
10 grader över radiatorerna är "lag" för radiatorsystem, så där rekommenderar dom det.
15 grader på poolvärmeväxlare kanske är någon sorts standard för den branschen?

Enbart när det gäller tappvarmvattenvärmning så är det helt upp till Nibe att rekommendera, men då är frågan om de rekommenderar 5 graders deltaT för att få maximal COP, eller maximal mängd tappvarmvatten...

Det är riktigt uselt att tillverkarna rent generellt inte kan/vill informera om vid vilken deltaT deras värmepumpar ger bäst COP.

Nästan sÃ¥ man funderar pÃ¥ att bygga ett labb sÃ¥ man kan testa det och lägga upp siffrorna publikt.  ::)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2017, 07:03:24 »
Det finns antagligen inget specifikt delta som ger högst cop vid alla temperaturer.

först måste deltat vara så högt så köldmediets alla ingående gaser hinner kondenseras, om du har ett köldmedie med glide, sedan vill du ha det så lågt som möjligt för att på så sätt få så låg kondenseringstemperatur som möjligt.
men du vill inte ha det så lågt så du förlorar all underkylning när temperaturen över värmepumpen är ovanligt låg, därför rekommenderar de antagligen lite högre delta vid pooldrift för att säkerställa underkylningen.

Vid tappvattenvärmning är det så lågt delta som det bara går som gäller för att kunna tillverka så varmt vatten som möjligt med så låg kondensering som möjligt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2017, 08:11:32 »
Jag vill pÃ¥stÃ¥ att optimalt DeltaT varierar beroende pÃ¥ utgÃ¥ende temp och köldmedium.  Det är säkert därför tillverkarna inte är sÃ¥ intresserade av att uttala sig.
generellt kan man säga att högre utgående temp med bibehållen kondensering fås om flödet sänks, under förutsättning att detta ger svalare vatten in. (om skiktningen fungerar i tanken och inte kortslutning råder i radiatorkretsen)
Sorry Cougar...men jag vill ha högre DeltaT med bra skiktning vid TVV-laddning!  helst med en överdimensionerad (rätt dimensionerad) kondensor.
vid radiatorladdning kommer värmepumpens optimala DeltaT nästan följa temperaturen linjärt, vilket inte är ett rimligt reglersätt i de flesta system eftersom flödesbehovet ofta är konstant för att utnyttja radiatorn maximalt.
kort sagt...radiatorsystemet styr!
om man vill teknik-nörda ska man ladda mot arbetstank o TVV-tank separat med olika optimala flöden.

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2017, 08:13:31 »
Poolvärmeväxlare är ofta rätt klent dimensionerade, det blir dyrt att göra fullflödesväxlare med stor kapacitet.
Vattentempen ligger som regel på mellan 40 och 55 grader på framledningen när poolen värms med mark/bergvärme.

Jag förstår att det finns variationer mellan hög och låg framledning, att överhettning, underkylning och COP kan påverkas av de olika temperaturerna, det jag INTE förstår är varför tillverkarna inte kan informera om lämpliga temperaturer/deltaT vid olika framledning, eller ens ge klara besked om vilken deltaT de rekommenderar.
Det är märkligt, för de borde ju ha utvärderat detta väldigt noga, kan man tycka.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Injustering av flöde i arbetstank
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2017, 10:03:45 »
Jag vill pÃ¥stÃ¥ att optimalt DeltaT varierar beroende pÃ¥ utgÃ¥ende temp och köldmedium.  Det är säkert därför tillverkarna inte är sÃ¥ intresserade av att uttala sig.
generellt kan man säga att högre utgående temp med bibehållen kondensering fås om flödet sänks, under förutsättning att detta ger svalare vatten in. (om skiktningen fungerar i tanken och inte kortslutning råder i radiatorkretsen)
Sorry Cougar...men jag vill ha högre DeltaT med bra skiktning vid TVV-laddning!  helst med en överdimensionerad (rätt dimensionerad) kondensor.
vid radiatorladdning kommer värmepumpens optimala DeltaT nästan följa temperaturen linjärt, vilket inte är ett rimligt reglersätt i de flesta system eftersom flödesbehovet ofta är konstant för att utnyttja radiatorn maximalt.
kort sagt...radiatorsystemet styr!
om man vill teknik-nörda ska man ladda mot arbetstank o TVV-tank separat med olika optimala flöden.
Men det är inte många tillverkare som använder så stora växlare som behövs för att det ska fungera, det behövs inte mycket sänkning av flödet för att kondenseringen ska börja sticka uppåt.
Jag har ifs ganska liten erfarenhet av andra tillverkare.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!