Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp vid köp av hus  (läst 7367 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad whoppi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp vid köp av hus
« skrivet: 10 maj 2009, 22:15:35 »
Hej,

Vi behöver lite tips inför husköp!

Vi har tittat på en 1 och 1/2 plans villa från -89 på 150kvm.
årsförbrukning i Borås på denna villan är ca 25000kwh inklusive hushålls el. (2 pers i hushållet)
Uppvärmning idag är luftburen värme med återvinning, antar att detta kallas FTX.

Nu till mina frågor?
1. Kan detta system kompletteras med luft-luft värmepump -eller finns det bättre lösningar för att minska förbrukningen?
2. Hur ska jag få värmepumpen att sköta mestadelen av uppvärmningen, stänger man värmepaktet i FTX anläggningen eller sänker man bara temperaturen?
3. Nån som har en idé om hur mkt man kan spara om man installerar en luftvärmepump?
4. Är FTX ett bra uppvärmningssystem, eller var detta nåt sorts försökssystem under 80 och 90 talet?
5. Jag såg att de i vissa rum kompletterat med vanliga el-radiatorer, är detta normalt? -torde tyda på att FTX:en idag inte orkar med riktigt?



« Senast ändrad: 10 maj 2009, 22:29:08 av whoppi »
1½ plans Borohus byggt 1989, 151m2 + 37m2 garage i huskroppen. 21,5 grader inne, 12 grader i garage. Två vuxna och två barn. FTX Bahco ACF luftvärmeväxlare + Bahco ACJ luftburen elvärme, 2st oljefyllda elradiatorer i garage.
Nibe el-vvb 200l från 2007.
Borås. Total elförbrukning ~13 Mwh per år.
Funderar på att uppgradera värmesystem till nån sorts pump...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp vid köp av hus
« Svar #1 skrivet: 11 maj 2009, 10:34:26 »
Hej..

Stäng av! och köp en luftvärmepump av bättre modell, och kör ventilation på tidur, runt middag och efter duschning mm, låter lite mycket med 25000kwh med 2 pers.

Vårt hus är 1,5plan på 141kvm byggt -71, föregående ägare hade 23300kwh, vi är 2 vuxna och 2 mindre barn, vi kommer att hamna på under 8000kwh, ca 20gr inomhus, samt lågenergilampor, fulla tvättmaskiner mm, så lite ändrat livsmönster och en bra pump med bra garantier.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp vid köp av hus
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2009, 07:20:08 »
Vilken beteckning har "ftx-aggregatet"?
Om det verkligen är ett luftvärmeaggregat så är det inte bara ett ftx.
Och om det är luftvärmeaggregat skall det definitivt inte stängas av som Apan skriver.

ABSOLUT INTE!
Inte ens om det är ett FTX skall det stängas av om du är rädd om husets stomkonstruktion.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp vid köp av hus
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2009, 08:10:19 »
Inte stängas av på heltid, men totalt onödigt att det skall gå dygnet runt, kör det på på tidur, självdragshus utan mekanisk ventilation, förutom kökfläkt, drar inte ut mycket fukt från tex badrum.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp vid köp av hus
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2009, 08:23:41 »
Inte stängas av på heltid, men totalt onödigt att det skall gå dygnet runt, kör det på på tidur, självdragshus utan mekanisk ventilation, förutom kökfläkt, drar inte ut mycket fukt från tex badrum.

Självdragshus har självdrag, FTX-ventilerade hus får ingen ventilation om du stänger av, absolut vansinne att stänga av alls om du frågar mig.
Sen är det upp till läsaren av avgöra vem som har rätt, du eller jag.

Jag tyckte bara att ditt "okonventionella" förslag inte borde få stå oemotsagt.

Dessutom, om det är ett hus med luftburen värme så fungerar det utmärkt att ha ventilationen igång och sätta in en luftvärmepump, elvärmen i själva ventilationsanläggningen behöver då bara gå när det blir riktigt kallt, och cirkulationsfläkten hjälper till att distribuera varmluften från värmepumpen i hela huset.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp vid köp av hus
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2009, 11:18:29 »

Gissningsvis finns olika fläkthastigheter på tfx aggregatet.

Jag skulle mycket gärna ha ftx hemma i mitt gamla hus, men har inget uppbyggt kanalsystem.

Man bör nog kolla/byta/göra rent filter i maskinen ibland.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Hjälp vid köp av hus
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2009, 11:54:47 »
Hej

1. Absolut kan det kompletteras med luft/luftvärmepump. Är det ett hus med luftburen värme så finns inget bättre hus att placera en luft/luftvärmepump i. Värmen sprids av ventilationssystemet.

2. Du kan stänga av värmepatronen i FTX:en, men se upp på vintern så att du inte får frostbildning i systemet. Elpatronen tjänar dels som värmekälla, dels som frostskydd.

3. Besparingen beror på hur stor värmepump du installerar, i vilken klimatzon du bor, hur väl du når ut med värmen och hur mycket du tål i form av kyla i de "bortersta hörnen". Det är viktigt att köra på så hög fläkthastighet som möjligt och att regelbundet göra ren filtren. Du bör ställa ner eller stänga av så många elradiatorer som möjligt. 6000-9000 kWh i ditt hus med en 6 kW maskin.

4. Nej, det är ett bra system. FTX står för mekanisk till- och frånluftsventilation med värmeåtervinning. I detta system finns en ganska klen elpatron (typ 1 kW) avsedd för frostskydd. Luftburen värme är något annat, då tillför man all värme inuti ventilationssystemet.

5. OM det är ett hus med luftburen värme så har man nog kompletterat i efterhand. Är det ett hus med FTX så har de nog suttit där från början.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hjälp vid köp av hus
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2009, 13:06:22 »


Går frånluften efter återvinningen direkt ut? Vad är det för typ av återvinning?

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hjälp vid köp av hus
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2009, 13:32:31 »
Har du vanliga elradiatorer? Bor man 2 pers behövs inte så mycket luftväxling, vi har självdragshus med alla ventiler stängda vintertid, ändå bra luft.

Men vet inte 100% hur det ser ut hos honom, vi hade förr i vårt radhus, Rexovent i kryddhyllan, med korsvärmeväxel, tog in luft som var -20 och värmde med el, vi körde denna på tidkanal, avstängd på dagarna och gick vid matlagning samt efter dusch, sen av på natten, gjorde 4000 kwh/år! i mindre förbrukning, sen energisvin till kyl och frysar, så vi hade utan värme och varmvatten och tvättstuga 5000kwh.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hjälp vid köp av hus
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2009, 16:55:19 »

Har själv mekanisk från-tillluft med förvärmning av tillluften. Stängt av förvärmningen men låter centralfläkten gå som vanligt. Huset värmer jag upp nu endast med en luft/luft värme pump. Har kollat i rör och i grunden men inte sett några tendenser till fuktproblem. Tort och fint.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 623
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!