Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vedpanna ut, bergvärme in.Offerter börjar komma, synpunkter mottages tacksamt.  (läst 3795 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÅ
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hgw kräver en viss temperatur för att aktiveras. Beroende på vv temperatur och framledning. Nu senast det var kallt här körde pumpen ut 31 grader i framledning och hgw höll ”gratis” vv med hgw. Vv tempen var runt 47 grader i toppen om jag inte minns fel
Nackdel då var att min pump gick exakt beräknad och är värdet, dvs den orkade köra ut exakt den temperatur som den beräknade 31(31). Hade det blivit kallare skulle eventuellt elpatron slagit till. Utan hgw skulle pumpen kört ut 33(31) dvs 2 grader högre framledning = den skulle klara av ännu lägre utetemperatur. Nu stal den 2 grader för att kunna tillverka ”gratis vv”.

Problemet med gv och hgw är att du måste ha start vv mycket lågt ställt för annars kommer den aldrig att göra hgw, har min ställt på 37 grader, vilket betyder att det är aningen kallt duschvatten ibland om pumpen just tänker börja köra en vv då man ska duscha.

Med radiatorer som kör högre framledning får hgw bättre/högre temperatur och därmed mera gratis vv. Pumpen behöver ju inte heller växla om att köra vv/värme bara man inte tömmer beredaren för mycket vid en dusch.

Så min erfarenhet är att har man gv är hgw inte nödvändigt, men med thermia betalar man ju för det ändå.

Dumma styrningen är just att den vägrar släppa hgw fastän den tvingas köra med elpatron för att hinna ikapp, möjligen har styrningen förbättrats där på inverter men vet inte







Kanske skulle funka helt okej som de blir hos oss, Älvsbyhus med krypgrund. Farsan har satt in golvvärme från krypgrunden ett kvarter bort i ett snartlikt hus, han kör ut 45 gradigt när det är som kallast. Misstänker att vi kommer ligga på samma framledning.

ursäkta som lånar tråden.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Kanske skulle funka helt okej som de blir hos oss, Älvsbyhus med krypgrund. Farsan har satt in golvvärme från krypgrunden ett kvarter bort i ett snartlikt hus, han kör ut 45 gradigt när det är som kallast. Misstänker att vi kommer ligga på samma framledning.

ursäkta som lånar tråden.
45 grader? Vad ligger yttemperaturen på golvet på? Då är nog termostater och stryper någonstans. Med 31 fram har jag 24 inne, då med -21 ute.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tottoman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Någon som har någon åsikt om mina Ctc-offerter?

Lutar åt någon av dem just nu...

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÅ
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
45 grader? Vad ligger yttemperaturen på golvet på? Då är nog termostater och stryper någonstans. Med 31 fram har jag 24 inne, då med -21 ute.

Nej inga termostater alls, 200 mm mineralull krypgrund. Tyckte han prata om -28 -30 grader utomhustemp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!