Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är Nibe F2120-16 + VVM320 + ES160 en bra kombination?  (läst 1673 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har fått offert på värmepump Nibe F2120-16. Innerdel VVM320 och extra vamvattenberedare ES160. drygt 135.000 kr installerat och klart efter ROT.
Är detta en bra kombination? Installatören har räknat på ett värmebehov på 30.000 kWh (varav varmvatten 4500 kWh) vilket också är det som är i min energideklaration.
Huset finns i Skåne och går idag på fjärrvärme.

Jag är dock lite rädd att -16 modellen är på gränsen. Huset är nyköpt och jag har ingen egen energistatistik. Det är kanske värt att gå upp ett snäpp till en F2120-20. Är det exakt samma fast större modell? Installatören menar att det i så fall blir ett lösbygge med separat reglering. Vad menas med det?

Om man går upp till F2120-20 behöver man även gå upp i innerdel till tex VVM500?

Hur pass svårt är det att köpa hem prylarna och installera "själv"? Har givetvis vvsare och elektriker som hjälper mig.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är Nibe F2120-16 + VVM320 + ES160 en bra kombination?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2019, 19:27:28 »
Om värmebehovet är 30.000 kWh så räcker en F2120-16 till mycket väl, särskilt i Skåne där det inte blir så kallt på vintern (DVUT -12 grader). Är det inte bäst att bo där i ett år först och få lite energistatistik med er i huset innan ni skaffar värmepump?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är Nibe F2120-16 + VVM320 + ES160 en bra kombination?
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2019, 07:34:03 »
Mellan tumme och pekfunker är max effektbehov ca 10-11 kW, en 2120-16 levererar detta vid -15/-10 C ute så den borde bli perfekt.
Men du borde kunna få energistatistik av fjärrvärmeleverantören?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kraftringen som är min fjärrvärmeleverantör hänvisar till GDPR av någon dum anledning, så jag kan inte få ut historiska data.

Det jag är rädd för är att fd ägraren friserat energisiffrorna genom att ha stängt ner värmen i delar av huset och att om jag kör på en -16 och den vid införskaffandet ligger nära gränsfallet av det effektbehov jag har enl uppgivna siffror kanske inte alls stämmer med verkligheten om vi vill ha varmt överallt. Av den anledningen sneglar jag även på modellen större.

Hur räknar man fram max effektbehov? Det jag skulle vilja se är om jag med -16 ligger nära gränsen av vad jag bör ha och om så är fallet så är det kanske värt att ta en -20.
Så klart kan jag avvakta ett år och se hur huset beter sig, men samtidigt så sparar jag pengar ju snabbare jag byter. De pengar jag lägger på ett års uppvärmning jag kan med bättre samvete plöja ner i en värmepump. ;-)

30.000 kWh är angivet i energideklarationen.
Klarar samma pump även 32.000 kWh, 35.000 kWh eller 38.000 kWh?
« Senast ändrad: 13 mars 2019, 12:00:36 av spacemoose »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är Nibe F2120-16 + VVM320 + ES160 en bra kombination?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2019, 14:51:36 »
F2120-16 räcker bra till även för 38.000 kWh, särskilt i Skåne. Till 30.000 kWh räcker det egentligen med F2120-12 eftersom de kallaste dygnen är så få få så det blir bara lite el-tillsats.

Har du kollat upp vad huset kräver för framledningstemperatur på värmen vid ca -12 celcius? Beror på hur värmesystemet är dimensionerat. Värmepumpar gillar inte höga temperaturer så detta måste man vara medveten om när man byter från t.ex. fjärrvärme som kan ge väldigt höga temperaturer. Nya värmepumpar som F2120 klarar då nästan upp till 65 celcius framledningstemperatur, men verkningsgraden blir sämre.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har tyvärr ingen aning, man kan så klart ta reda på det om jag vet vad jag ska leta efter. :-)

Huset är byggt 2003 och är på 406 kvm inkl 48 kvm garage i huset. Vattenburen golvvärme från LK i hela bottenplattan. Vattenburen radiatorvärme på ovanvåningen. Huset är byggt med termoblock och har villavent ftx.

Är det framledningstemp på golvvärmen som är intressant i så fall eller är det en temp på inkommande fjärrvärme? Ursäkta att jag inte har riktigt koll än. Försöker lära mig. :-)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är Nibe F2120-16 + VVM320 + ES160 en bra kombination?
« Svar #6 skrivet: 13 mars 2019, 19:29:15 »
Stort hus. Är huset inte äldre en så är det absolut inget problem med värmepump. Golvvärme är väldigt bra för det kräver bara låg framledningstemperatur (bl.a. skulle golvmaterialet kunna skadas om det dimensionerades till för hög temp). Radiatorerna kräver förmodligen lite högre temp men de ska vara dimensionerade för max 55 grader framledningstemperatur vid DVUT. Inkommande fjärrvärmetemperatur är något helt annat och väldigt högt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad spacemoose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det står ju på offerterna faktiskt...

IVT har framledning 55 grader C vid utetemp DUT. DUT = -15 grader C

Thermia har framledning 55 grader och returerna 47 grader. DUT = -10 grader.

Nibe har framledning 55 grader och returtemp 45 grader. DUT = -11,3 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!