Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 19 januari 2013, 20:35:14 »

om det blir för varmt vid -15 skulle jag sänka kurvan 2 snäpp och öka 1-2 vid -5 och 2 vid 0.

På min diplomat sitter brinepumpen nästan nere vid golvet. och varma CPn sitter precis under VV tanken på röret som går upp mot växelventilen.

det finns bara två pumpar. Den varma har du sagt går på fart 2. Så det är den andra pumpen du ska kolla nu :)
Skrivet av: victormedc
« skrivet: 19 januari 2013, 19:41:47 »

Vart är pumpen till borrhålet placerat i maskinen?

En annan sak som jag märkt nu när det har varit ca -15 grader i två dagar. Det är att innetempen blivit ca 1+ grad varmare inne. Ska jag mecka lite med kurvan lite?

/Magnus

Nedanför vv-beredaren. På min Diplomat är den främst, och till vänster. Följ de isolerade rören, så hittar du den till 100% :)
Jag är inte kvalificerad, men prova att sänk kurvan en grad vid -5. Ändra inte hela kurvan, utan böj den vid minusgrader.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 19 januari 2013, 19:25:10 »

Vart är pumpen till borrhålet placerat i maskinen?

En annan sak som jag märkt nu när det har varit ca -15 grader i två dagar. Det är att innetempen blivit ca 1+ grad varmare inne. Ska jag mecka lite med kurvan lite?

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 januari 2013, 23:09:19 »

du har två CP en för varma och en för kalla (borrhålet).

Den nedre är den för borrhålet. Vad har du för fart på den? 1,2 eller 3
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 17 januari 2013, 22:28:36 »

Delta på kalla sidan? You lost me there! Cp kör jag på läge 2, alltså mittersta läget.

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 17 januari 2013, 22:23:58 »

ooooo va jag önskar jag kunde få sådant delta på kalla sidan
Skrivet av: Bölemannen
« skrivet: 17 januari 2013, 21:20:44 »

Har du inte lite lågt delta på kalla sidan. Vilken fart kör du på cp:n?
Nu finns ju inga decimaler i siffrorna så det kan ju vara ett delta på närmare 3 i och för sig men även åt andra hållet, närmare 1!!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 17 januari 2013, 15:04:51 »

Jag har väl ett två-rörssystem antar jag? Det är iaf två kopparrör som leder till radiatorn.

Det är alltid två rör till radiatorn - Annars kan ju inte vattnet passera genom den. Skillnaden mellan 1- och 2-rörs är hur man har kopplat mellan radiatorerna. I 2-rörssystem så är dom parallellkopplade och i 1-rörs seriekopplade.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 16 januari 2013, 21:12:25 »

Tempen kan bli lite lägre, kräva en lite högre kurva, när man sänker farten på CP. Inget konstigt med detta.

Blåsten kan hanteras med en innegivare när du väl kört en vinter och vet att du har ordning på alla komponenter, flöden och inställningar.

Det som är intressant är att börja titta lite närmare på hur radiatorerna är injusterade. Gissningsvis är allt helt ok. Du har ju som sagt en helt OK kurva. För att göra en sådan kontroll använder man enklast en IR termometer från jula. Har man målade rör behövs inget mer. Har man omålade rör får man sätta en eltejp-bit där man avser mäta. När det väl är klart man kan slita bort dessa tejpbitar. Så det kanske blir ditt nästa steg?
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 16 januari 2013, 20:07:01 »

Jag har väl ett två-rörssystem antar jag? Det är iaf två kopparrör som leder till radiatorn.

Har rum på 20 grader och tempen i rummen ligger mellan 19,5-20,5 grader. Dock så är utetempen runt -6. Så jag hoppas att min innetemp ligger kvar även om det blir -15.

På min vp finns det tre steg på cp. Den har stått på steg 3, men sen sänkte firman till steg 2. Upplever kanske att innetempen sjunkit några marginaler, eller också är det inbillning.

Sen har jag märkt att när det blåser kall nordanvind (minst 5 m/s) blir huset något kyligare. Har iof en del gamla sjuttiotals fönster kvar, antar att det är en bov i det.

På det har jag mekanisk frånluftsventilation, den drar ju också ut en del värme. Detta installerade pga lite högt radonvärde. Har funderat på om det kommer löna sig att på något sätt få tillbaka luften som annars bara värmer fåglarna.

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 januari 2013, 22:35:03 »

Ja allt ser fint ut. Du bör inte sänka hastigheten i alla fall. Deltat ser fint ut på båda sidor.

Får ni den temp ni vill ha med den framledningen (38) vid -6 så är radiatorerna väl anpassade för att fungera ihop med en värmepump.

Ditt tidigare värmesystem hade ett lägre flöde och högre framledningstemperatur. Nu stressas systemet genom att temperaturen är lägre och flödet högre. Den eventuella stressen på vissa delar av ditt värmesystem kan du bara bli av med genom att ha en arbetstank. Om och jag förstår dig rätt är inte problemet närmelsevis så stort att det är värt att lägga några pengar på detta.

Eventuellt går det att justera flödena genom att trimma flödet över radiatorerna. Först och främst måste du se till att alla termostater står på max så dessa inte stör. Kontrollera att alla radiatorer är ungefär lika varma och att dom är varma över radiatorn på samma sätt. Så det inte finns några ventiler som låst sig. Blir det rätt (samma) temp i alla rum?

Har du två-rörssystem?
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 15 januari 2013, 21:08:12 »

Tog kort på menyn när pumpen gått en stund. Är värdena rimliga?

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 januari 2013, 21:39:43 »

vad har du för delta. skillnad mellan framledning och retur när värmepumpen går och gör värme till huset?

värmepumpen har inkommande och utgående brine från borrhålet. Det är köldbäraren.
värmepumpen har också utgående (framledning) och inkommande (retur) värmebärare. Det är är värmevattnet som går ut till dina raddar.

Om man går in i menyn temperatur så ser man dessa värden.

Om du inte har någon innegivare så kan du hoppa över min kommentar kring detta men däremot bör du säkerställa att alla termostater står i maxläge undertiden du trimmar in din värmepump. Något som passar bra att göra när det är kallt ute.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 januari 2013, 21:32:14 »

Skillnad mellan värmebärare fram och vb retur.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 14 januari 2013, 21:29:52 »

Delta? Innegivare har jag ingen. Bara termostat o utegivare.

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 januari 2013, 21:25:35 »

vad har du för delta. skillnad mellan framledning och retur när värmepumpen går och gör värme till huset?

har du satt alla termostater på max och deaktiverat innegivaren? :)
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 14 januari 2013, 21:19:57 »

Där det susar är det ca 3 meter rör till själva vp. Rummet det susar i (där slingan går) är vägg i vägg med rummet där vp står, nära alltså.

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 januari 2013, 21:17:33 »

suset kommer kanske från en tidigare punkt i slingan.

en ventil som stryper eller så.

följs slingan hela vägen till VP.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 14 januari 2013, 21:13:52 »

Eller egentligen är det inte elementen som susar. Det susar i rören i den aktuella slingan. Jag gick o lyssnade i källaren där slingan går upp till ovanvåningen, och det susade i rören. Just där jag lyssnade sitter inga element, så det susar ju i rören. Hmm hur löser man sus i en slinga?

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 januari 2013, 21:08:01 »

finns det termostater aktiva på de element som susar.

Nu under inställningsfasen så är det rekommenderat att ställa alla termostater på MAX och sätta rumsfaktorn för innegivaren till 0.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 14 januari 2013, 21:06:42 »

Jag kör bara med termostaterna på elementen, och en utegivare. Flödena har jag själv försökt pilla lite med. Firman kommer ju tillbaka och förväntar mig en exakt inställning.

/Magnus
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 14 januari 2013, 21:04:32 »

Ja enligt firman är det inte för klena rör. Han sänkte cp till läge 2 (finns läge 1, 2, 3). Dessutom sänkte han flödena på några element, men suset är kvar i den aktuella slingan.

Jag kan iof leva med ett visst sus, just den slingan går i hallen o köket och det är inget som direkt stör. Men jag vet ju om det och det kan vara störande det också.

De har som sagt erbjudit mig en knäpptank, men jag vill ju att det ska vara 100 %. Inga knäppningar, inget sus. Antar att man inte kan kräva av ett vattenburet system är lika tyst som tex oljefyllda elelement, de är ju verkligen tysta.

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 januari 2013, 20:58:19 »

har ni justerat några flöden, radiatorer eller slingor. Eller är allt precis som det var innan värmepumpen?

har du några termostater aktiva?

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 januari 2013, 20:55:44 »

Det kanske är lite för klena rör i den slingan i förhållande till flödet det kan du ju prova att justera bort men stryper man en slinga måste flödet öka nån annanstans för vp vill ha rätt flöde hela tiden. Med arbetstank kan man ha rätt flöde för vp i en egen krets och ett annat ofta lägre flöde över radiatorerna men ska du ha arbetstank rekommenderar jag en tank på ca 300 liter.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 14 januari 2013, 20:49:58 »

Intressant att du nämnde flöden. I en slinga susar det i rören. Detta sus hörs även i de tillkopplade radiatorerna. Undrar varför det susar i en slinga och inte i alla?

Installatören trodde att knäpptanken rymde 50 liter.

/Magnus
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 januari 2013, 20:45:54 »

Har du inga problem med flöden eller vill använda termostater i stor utsträckning skulle jag välja en knäpptank utan extern cirkpump vill man ha termostater eller har problem med för höga flöden i radiator systemet väljer man arbetstank. Båda tankarna tar bort knäppningar men jag tycker att en knäpptank kan vara mindre och ändå fungera bra 100 liters knäpptank räcker bra och det brukar hjälpa i de flesta fall men inga garantier. Om du provar och ställer upp vv till kanske 42 grader till att börja med så kan du ju öka om det inte räcker till. 
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 14 januari 2013, 20:36:25 »

Ja vattnet var säkert nere på 40 grader när jag började tappa upp vattnet, oh så skönt det blev. Får köra på 45 grader, kanske ännu högre om det krävs. Fast o andra sidan blir det billigt att bada med 38 grader i start  ;)

Vp är inställd att köra vv i 20 minuter, antar att det är standard.

Men vad tror ni om en knäpptank? Försvinner alla ljud? Vill helst inte installera en ful och skrymmande tank om det sen inte hjälper.

Tar en arbetstank också bort knäppningar?

/Magnus
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 14 januari 2013, 20:29:45 »

38 grader är helt sjukt lågt. Tänkt om du startar att tappa badkar när den står på 39 grader :P tjohej.

45 låter mer normalt. Beror lite på hur din balans är inställd, mellan topp och bottengivare.


En VP vvb fungerar lika som en el-vvb med avseende på temperatur. Firman bad dig ställa in att den inte skulle göra nytt varmvatten förrän temperaturen i vv-beredaren blev 38 grader  :D
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 januari 2013, 17:19:57 »

38 grader låter lågt som vv start men vet inte vad man bör ha på en Thermia beror lite på hur inställningarna är gjorde för har för mig att Thermia har dubbla givare. En knäpptank är alltid en knäpptank hur stor den än är så länge den inte är inkopplad med separat flöde mot radsystemet med extern cirkpump då blir den en arbetstank oberoende av storlek.
Skrivet av: magnus76
« skrivet: 14 januari 2013, 17:09:52 »

Hej alla!

Har kört systemet ett tag nu och håller på att försöka komma på det där med varmvatten. I morse när jag skulle fylla upp ett bad blev badkaret bara ljummet. Inte så kul. Ingen har använt varmvatten under natten så hur kan det bli så här?

Provade häromveckan att ställa in varmvattenstart på 38 grader (råd från firma), kan det vara det som gjorde vattnet ljummet? Ställde nyss om varmvattenstart till 45 grader. Förstår inte hur en VP VVB fungerar riktigt. Min gamla el VVB hade ju alltid varmt vatten. Man vill ju inte riskera att få kallt vatten bara för att ingen använt varmvatten under natten.

Sen har vi ganska störiga knäppljud från rören, framförallt i sovrummet. Det är så pass högt att vi vaknar av det. Firman var här och kom fram till att de ska installera en knäpptank. Det skulle hjälpa till 100%. Det får jag hoppas.

Är en knäpptank egentligen en arbetstank (annat namn bara?) Knäpptanken rymde 50 liter enligt firman. Vart går gränsen för att kalla en tank för arbetstank? 100 liter, 200 liter?

Hoppas någon har några bra svar...

/Magnus

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!